Bussförarna måste kolla id

Busschaufförer ska kolla identiteten på sina passagerare. Annars straffas företaget – och i slutänden kan chauffören bli av med sitt jobb. Så drastiskt beskriver arbetsgivarnas organisation den snabbinförda lagen.

I går hade regeringen formulerat färdigt sin proposition om särskilda åtgärder för att upprätthålla lag och ordning i en tid när flyktingströmmen in i landet är större än någonsin tidigare. Förslagen har mött kraftig kritik från olika håll, men de förslag som finns kvar kommer att godkännas av riksdagen i nästa vecka.

Därmed införs kravet på id-kontroll av dem som kommer till Sverige från utlandet med buss, tåg eller passagerarfartyg.

– Vi anser att detta är polisiära uppgifter, säger Anna Grönlund, vd i Sveriges Bussföretag. Våra chaufförer saknar utbildning för detta – och regeringen ser inte till att de får kompensation för sitt extrajobb.

Hon konstaterar att lagen drivs igenom trots kraftiga protester från arbetsgivarna samt facken Kommunal och Seko. Till Transport har än så länge inga bussförare hörts av med synpunkter.

– Bussföretagen som kör de här rutterna har sina kollektivavtal med Kommunal, säger Lone Olsson, ombudsman i Malmö. Och även om vi har medlemmar på företagen är det Kommunal som driver en sådan här fråga för dem.

Anna Grönlund konstaterar att bussföretag som inte klarar id-kontrollerna riskerar att få betala sanktionsavgifter. Och att sanktionsavgifterna för att trafiktillståndet kan dras in.

– Och om ett företags existens står på spel kan ledningen drivas till att varna och i slutänden säga upp chaufförer som inte följer lagen om id-kontroller, säger hon – trots att hon anser att det inte är en chaufförs uppdrag att bedöma om människor ska släppas in i Sverige eller inte.

Transportstyrelsen har gått med på viss dispens från reglerna om kör- och vilotider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.