Brott på återvinningen anmäls inte

Brott. De flesta brotten på landets återvinningscentraler anmäls inte till polisen. De noteras inte heller internt, visar branschorganisationen Avfall Sveriges undersökning om inbrott, stölder, hot och våld. I rapporten finns också goda exempel på åtgärder.

Avfall Sverige har frågat kommunerna om läget på återvinningscentralerna. Några hårda siffror från enkäten:

  • Varje dag utsätts anställda runt om i landet för hot och stölder.
  • Hos ungefär 68 procent av de kommuner som har svarat anmäls inte ens hälften av brotten till polis. De antecknas inte heller internt.
  • 40 procent uppger att hot och våld inte förekommer på anläggningen, från övriga anläggningar rapporteras incidenter när kunder inte följer anvisningarna, sorterar fel eller inte betalar avgifter. Och vid stölder.
  • Vid 43 procent av anläggningarna förkommer ensamarbete.

– Enkäten bekräftar den samma bild som vi hade tidigare, berättar Britta Moutakis, Avfall Sveriges rådgivare för återvinningscentraler. Det mest anmärkningsvärda är att hot, våld och stölder i så hög utsträckning inte anmäls.

Hur kommer det sig?

– Våra medlemmar berättar att en polisanmälan ofta inte leder någon vart, trots att de har signalement och andra uppgifter. Så en av slutsatserna i rapporten är att polisen måste ta de här problemen på större allvar.

Ett sätt att påverka polisen i den riktningen är att Avfall Sverige skickar med en hovrättsdom till sina medlemmar. Bolaget Borås energi & miljö anmälde stölder, men de misstänkta männen friades i tingsrätten. Då överklagade bolaget – och männen dömdes i hovrätten.

Fler orsaker?

– Personalen på återvinningscentralerna kan ha byggt upp en tolerans när det gäller hot, säger Britta Moutakis. De kanske suckar lite i stället för att anmäla till arbetsgivaren.

Själv konstaterar hon att inbrott, stölder, hot och våld i första hand är ett arbetsmiljöproblem. I sin rapport redovisar Avfall Sverige en rad åtgärder, insamlade från kommunerna, som ska motverka brottsligheten.

– Det finns inte en åtgärd som löser problemen, utan det måste till en kombination, säger hon. Varje kommun behöver systematiskt se över sina egna rutiner.

Organisationen rekommenderar sina medlemmar att inte ha anställda som jobbar ensamma på en återvinningsanläggning. Andra åtgärder är utbildning och rutiner som bygger på att personalen ska backa undan och kontakta polis när något händer. Liksom en kombination av stängsel, väktare och kameraövervakning.  Att gömma undan och låsa in eftertraktat elektronikavfall och bilbatterier är också ett sätt att minska riskerna.

– Samtidigt vittnar en del kommuner om en katt och råtta-lek, säger Britta Moutakis. När en åtgärd är gjord hittar tjuvarna på ett sätt att ta sig förbi den … och då måste kommunen hitta på nästa hinder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Sternberg

Dieselstölder kopplas till lönedumpning

Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Uppdrag granskning anmäls för inslag om hamnkonflikten

Hamn. Uppdrag gransknings timslånga avsnitt om hamnkonflikten i Göteborg har anmälts till Granskningsnämnden för radio och tv. Tre olika anmälningar har skickats in och personerna bakom anser att inslaget var partiskt och ensidigt.

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.