Brott på återvinningen anmäls inte

Brott. De flesta brotten på landets återvinningscentraler anmäls inte till polisen. De noteras inte heller internt, visar branschorganisationen Avfall Sveriges undersökning om inbrott, stölder, hot och våld. I rapporten finns också goda exempel på åtgärder.

Avfall Sverige har frågat kommunerna om läget på återvinningscentralerna. Några hårda siffror från enkäten:

  • Varje dag utsätts anställda runt om i landet för hot och stölder.
  • Hos ungefär 68 procent av de kommuner som har svarat anmäls inte ens hälften av brotten till polis. De antecknas inte heller internt.
  • 40 procent uppger att hot och våld inte förekommer på anläggningen, från övriga anläggningar rapporteras incidenter när kunder inte följer anvisningarna, sorterar fel eller inte betalar avgifter. Och vid stölder.
  • Vid 43 procent av anläggningarna förkommer ensamarbete.

– Enkäten bekräftar den samma bild som vi hade tidigare, berättar Britta Moutakis, Avfall Sveriges rådgivare för återvinningscentraler. Det mest anmärkningsvärda är att hot, våld och stölder i så hög utsträckning inte anmäls.

Hur kommer det sig?

– Våra medlemmar berättar att en polisanmälan ofta inte leder någon vart, trots att de har signalement och andra uppgifter. Så en av slutsatserna i rapporten är att polisen måste ta de här problemen på större allvar.

Ett sätt att påverka polisen i den riktningen är att Avfall Sverige skickar med en hovrättsdom till sina medlemmar. Bolaget Borås energi & miljö anmälde stölder, men de misstänkta männen friades i tingsrätten. Då överklagade bolaget – och männen dömdes i hovrätten.

Fler orsaker?

– Personalen på återvinningscentralerna kan ha byggt upp en tolerans när det gäller hot, säger Britta Moutakis. De kanske suckar lite i stället för att anmäla till arbetsgivaren.

Själv konstaterar hon att inbrott, stölder, hot och våld i första hand är ett arbetsmiljöproblem. I sin rapport redovisar Avfall Sverige en rad åtgärder, insamlade från kommunerna, som ska motverka brottsligheten.

– Det finns inte en åtgärd som löser problemen, utan det måste till en kombination, säger hon. Varje kommun behöver systematiskt se över sina egna rutiner.

Organisationen rekommenderar sina medlemmar att inte ha anställda som jobbar ensamma på en återvinningsanläggning. Andra åtgärder är utbildning och rutiner som bygger på att personalen ska backa undan och kontakta polis när något händer. Liksom en kombination av stängsel, väktare och kameraövervakning.  Att gömma undan och låsa in eftertraktat elektronikavfall och bilbatterier är också ett sätt att minska riskerna.

– Samtidigt vittnar en del kommuner om en katt och råtta-lek, säger Britta Moutakis. När en åtgärd är gjord hittar tjuvarna på ett sätt att ta sig förbi den … och då måste kommunen hitta på nästa hinder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Henrik Sternberg

Dieselstölder kopplas till lönedumpning

Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.