Ordningsvakt på bro.
Close
Utökade befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Det är både fack och arbetsgivare överens om.
Close

Branschen har växtvärk

Efterfrågan på bevakningspersonal ökar konstant. Under förra hösten växte behovet av ordningsvakter och väktare extra kraftigt i samband med den stora flyktingtillströmningen.

– Under två och en halv månad utbildade vi över 500 väktare. Men ingen myndighet förde dialog med oss förrän efter flera månader. Då hörde Migrationsverket av sig, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen.

Utvecklingen mot privatisering av ordnings- och trygghetsarbetet är i sig inget nytt. I kollektivtrafiken, på flygplatser och i köpcentrum är det väktare och ordningsvakter, inte poliser, som sköter det dagliga arbetet.

– Säkerhetsbranschen och polisen är ungefär jämnstora när det gäller antalet anställda – 20 000 var. Efterfrågan kommer bara att växa och växa, inte minst för att kommunerna ansvarar för flyktingboenden och integration, säger Björn Ericsson.

Ordningsvakterna skulle kunna ta över fler uppgifter från polisen, anser han.

– Är det verkligen motiverat att använda en person med tre års utbildning för transporter av frihetsberövade till exempel?

Jerker Nilsson, ombudsman på Transports förhandlingsavdelning, tycker det är bra att branschen växer:

– Men det behov som kom i samband med flyktingvågen har minskat och det kan bli en baksmälla.

Han och arbetsgivarnas Björn Ericsson är ense om att verksamheten alltid ska vara tydlig och kontrollerad. Att mer befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Och att samhället måste komma överens om var gränserna ska gå.

Österåkers kommun gjorde en politisk markering i somras genom att skicka fakturan för väktare och ordningsvakter till rikspolischefen. Det tror Björn Ericsson är bara början:

– Det finns ett stort behov av trygghet och kommunerna ska inte behöva betala dubbelt. I polislagen har ordningsvakterna fått en del befogenheter som annars bara polisen har. Nu behöver vi se över tolkningen av bevakningslagen så att den harmoniserar med samhällsutvecklingen.

Jerker Nilsson på Transport tycker att bevakningspersonalen är värd mera positiv uppmärksamhet.

– Det sker tusentals ingripanden dagligen. Om någon gör ett fel då får hela världen reda på det. Men det är väldigt sällan bevakningsanställda får beröm för alla sociala insatser och den service de ger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.