Ordningsvakt på bro.
Close
Utökade befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Det är både fack och arbetsgivare överens om.
Close

Branschen har växtvärk

Efterfrågan på bevakningspersonal ökar konstant. Under förra hösten växte behovet av ordningsvakter och väktare extra kraftigt i samband med den stora flyktingtillströmningen.

– Under två och en halv månad utbildade vi över 500 väktare. Men ingen myndighet förde dialog med oss förrän efter flera månader. Då hörde Migrationsverket av sig, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen.

Utvecklingen mot privatisering av ordnings- och trygghetsarbetet är i sig inget nytt. I kollektivtrafiken, på flygplatser och i köpcentrum är det väktare och ordningsvakter, inte poliser, som sköter det dagliga arbetet.

– Säkerhetsbranschen och polisen är ungefär jämnstora när det gäller antalet anställda – 20 000 var. Efterfrågan kommer bara att växa och växa, inte minst för att kommunerna ansvarar för flyktingboenden och integration, säger Björn Ericsson.

Ordningsvakterna skulle kunna ta över fler uppgifter från polisen, anser han.

– Är det verkligen motiverat att använda en person med tre års utbildning för transporter av frihetsberövade till exempel?

Jerker Nilsson, ombudsman på Transports förhandlingsavdelning, tycker det är bra att branschen växer:

– Men det behov som kom i samband med flyktingvågen har minskat och det kan bli en baksmälla.

Han och arbetsgivarnas Björn Ericsson är ense om att verksamheten alltid ska vara tydlig och kontrollerad. Att mer befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Och att samhället måste komma överens om var gränserna ska gå.

Österåkers kommun gjorde en politisk markering i somras genom att skicka fakturan för väktare och ordningsvakter till rikspolischefen. Det tror Björn Ericsson är bara början:

– Det finns ett stort behov av trygghet och kommunerna ska inte behöva betala dubbelt. I polislagen har ordningsvakterna fått en del befogenheter som annars bara polisen har. Nu behöver vi se över tolkningen av bevakningslagen så att den harmoniserar med samhällsutvecklingen.

Jerker Nilsson på Transport tycker att bevakningspersonalen är värd mera positiv uppmärksamhet.

– Det sker tusentals ingripanden dagligen. Om någon gör ett fel då får hela världen reda på det. Men det är väldigt sällan bevakningsanställda får beröm för alla sociala insatser och den service de ger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.