Ordningsvakt på bro.
Close
Utökade befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Det är både fack och arbetsgivare överens om.
Close

Branschen har växtvärk

Efterfrågan på bevakningspersonal ökar konstant. Under förra hösten växte behovet av ordningsvakter och väktare extra kraftigt i samband med den stora flyktingtillströmningen.

– Under två och en halv månad utbildade vi över 500 väktare. Men ingen myndighet förde dialog med oss förrän efter flera månader. Då hörde Migrationsverket av sig, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen.

Utvecklingen mot privatisering av ordnings- och trygghetsarbetet är i sig inget nytt. I kollektivtrafiken, på flygplatser och i köpcentrum är det väktare och ordningsvakter, inte poliser, som sköter det dagliga arbetet.

– Säkerhetsbranschen och polisen är ungefär jämnstora när det gäller antalet anställda – 20 000 var. Efterfrågan kommer bara att växa och växa, inte minst för att kommunerna ansvarar för flyktingboenden och integration, säger Björn Ericsson.

Ordningsvakterna skulle kunna ta över fler uppgifter från polisen, anser han.

– Är det verkligen motiverat att använda en person med tre års utbildning för transporter av frihetsberövade till exempel?

Jerker Nilsson, ombudsman på Transports förhandlingsavdelning, tycker det är bra att branschen växer:

– Men det behov som kom i samband med flyktingvågen har minskat och det kan bli en baksmälla.

Han och arbetsgivarnas Björn Ericsson är ense om att verksamheten alltid ska vara tydlig och kontrollerad. Att mer befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Och att samhället måste komma överens om var gränserna ska gå.

Österåkers kommun gjorde en politisk markering i somras genom att skicka fakturan för väktare och ordningsvakter till rikspolischefen. Det tror Björn Ericsson är bara början:

– Det finns ett stort behov av trygghet och kommunerna ska inte behöva betala dubbelt. I polislagen har ordningsvakterna fått en del befogenheter som annars bara polisen har. Nu behöver vi se över tolkningen av bevakningslagen så att den harmoniserar med samhällsutvecklingen.

Jerker Nilsson på Transport tycker att bevakningspersonalen är värd mera positiv uppmärksamhet.

– Det sker tusentals ingripanden dagligen. Om någon gör ett fel då får hela världen reda på det. Men det är väldigt sällan bevakningsanställda får beröm för alla sociala insatser och den service de ger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.