Beställaransvar får vänta

Inget förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor och sund konkurrens på vägarna presenteras i dag. Frågan är för komplicerad för utredarna. Regeringen får vänta till nästa vår.

– Vi är inte helt på det klara med omfattningen av problemet – eller orsaken till det.

Annika Troive Hedman, jurist och utredare på Transportstyrelsen, förklarar varför myndigheten inte kommer med några skarpa förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor i transportbranschen. När den i höstas fick uppdraget önskade sig regeringen förslag till den 15 mars.

– Vi måste ta reda på varför inga beställare alls lagförs för brott mot dagens regler, säger hon. Är det reglerna som är fel utformade? Eller är det att brotten inte anmäls? Att det inte görs några förundersökningar?

Redan i dag säger lagen att den som yrkesmässigt beställer transporttjänster kan straffas med böter om hen har haft ”skälig anledning att anta” att trafiktillstånd saknas eller transporten bryter mot cabotagebestämmelserna.

Utredarna på Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att se över hur gällande regler kan skärpas. Syftet är, enligt direktivet ”att skapa ordning och reda i branschen”.

Transports linje i frågan är att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund anser däremot att ansvar bara ska kunna utkrävas i ett led: Den som köper en transport ska inte ta ansvar för hur en underentreprenör sköter sig.

I dag, tisdag, fick regeringen beskedet att skarpa förslag i denna och en rad andra frågor kommer när utredningen ska slutredovisa senast den 1 maj nästa år. Här kommer några underhandsbesked till:

  • Det blir inga lättnader av kör- och vilotidsreglerna som påminner om de danska. Om någon annan modell blir aktuell återkommer utredarna till.
  • Ytterligare studier, och flera enkäter, behövs innan utredarna bestämmer sig för om vinterdäck bör krävas på samtliga axlar på tunga fordon.
  • Reglerna kring kombitransporter återstår att fila på. Klart är att den svenska regeringen föreslagit EU att ta in frågan i sin pågående översyn av bestämmelserna på vägtrafikområdet.
  • Och när det gäller uppföljningen av reglerna kring cabotagebrott – att polisen fått rätt att låsa fast bilar när brott avslöjas – pågår kartläggningen fortfarande.

När utredarna på Transportstyrelsen kommer med sin slutrapport är det regeringen och slutligen riksdagen som avgör om förslagen blir verklighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.