Beställaransvar får vänta

Inget förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor och sund konkurrens på vägarna presenteras i dag. Frågan är för komplicerad för utredarna. Regeringen får vänta till nästa vår.

– Vi är inte helt på det klara med omfattningen av problemet – eller orsaken till det.

Annika Troive Hedman, jurist och utredare på Transportstyrelsen, förklarar varför myndigheten inte kommer med några skarpa förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor i transportbranschen. När den i höstas fick uppdraget önskade sig regeringen förslag till den 15 mars.

– Vi måste ta reda på varför inga beställare alls lagförs för brott mot dagens regler, säger hon. Är det reglerna som är fel utformade? Eller är det att brotten inte anmäls? Att det inte görs några förundersökningar?

Redan i dag säger lagen att den som yrkesmässigt beställer transporttjänster kan straffas med böter om hen har haft ”skälig anledning att anta” att trafiktillstånd saknas eller transporten bryter mot cabotagebestämmelserna.

Utredarna på Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att se över hur gällande regler kan skärpas. Syftet är, enligt direktivet ”att skapa ordning och reda i branschen”.

Transports linje i frågan är att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund anser däremot att ansvar bara ska kunna utkrävas i ett led: Den som köper en transport ska inte ta ansvar för hur en underentreprenör sköter sig.

I dag, tisdag, fick regeringen beskedet att skarpa förslag i denna och en rad andra frågor kommer när utredningen ska slutredovisa senast den 1 maj nästa år. Här kommer några underhandsbesked till:

  • Det blir inga lättnader av kör- och vilotidsreglerna som påminner om de danska. Om någon annan modell blir aktuell återkommer utredarna till.
  • Ytterligare studier, och flera enkäter, behövs innan utredarna bestämmer sig för om vinterdäck bör krävas på samtliga axlar på tunga fordon.
  • Reglerna kring kombitransporter återstår att fila på. Klart är att den svenska regeringen föreslagit EU att ta in frågan i sin pågående översyn av bestämmelserna på vägtrafikområdet.
  • Och när det gäller uppföljningen av reglerna kring cabotagebrott – att polisen fått rätt att låsa fast bilar när brott avslöjas – pågår kartläggningen fortfarande.

När utredarna på Transportstyrelsen kommer med sin slutrapport är det regeringen och slutligen riksdagen som avgör om förslagen blir verklighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.