Close
En av 1Personals många platsannonser.
Close

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

I somras hade Magnus Ericsson precis tagit lastbilskort. Han letade jobb och fick syn på en platsannons. Magnus bor i Östersund, men jobbet i Sörmland lät ändå lockande. Heltid som chaufför och en grundlön på 31 400 kronor.

Arbetsgivare var bolaget 1Personal filial i Sverige, med adress Olof Palmes gata 29 i Stockholm. Det är på papperet ett estniskt bolag, med filial i Sverige. I samma trappuppgång som Svenska Transportarbetareförbundet.

Magnus Ericsson sökte och bolaget svarade att man omgående ville träffa honom för en intervju. I Norrköping.

Ett par dagar efter ansökan hade Magnus fått jobb. Det blev inte matkörning för Lidl, som det först var tänkt. Utan pappersrullar från Borlänge till Tyskland. För ett åkeri i Sörmland.

Efter en kort introduktion började han köra själv. Det blev snabbt problem.

– Mitt lastbilskort var alldeles färskt och jag hade inte den bästa vanan när det handlar om att säkra pappersrullar. Jag fick en rad käftsmällar och efter en och en halv vecka sa den tyska kunden stopp, jag fick inte fortsätta köra för dem.

– Då skällde min arbetsgivare ut mig. Han sa att jag var värdelös och borde vända hamburgare på ”Donken” i stället för att köra lastbil.

Magnus fick annan körning på Sörmlandsåkeriet och i slutet av oktober såg han fram mot lönen. Den kom inte som utlovat. Och ingen lönespecifikation heller.

– Jag ringde och tjatade. Jag anser att lönespecifikation är minst lika viktig som själva lönen. Till slut kom det in ett belopp på mitt konto. Mycket mindre än jag skulle ha haft, med tanke på alla timmar jag jobbat.

Under veckan som följde låg Magnus Ericsson på om lön, lönespecifikation och om ett riktigt anställningsbevis. Det han fick blev aldrig påskrivet av arbetsgivaren.

Efter några dagar utan jobb skickade 1Personal plötsligt flera sms. Det var i början av november.

– Sms:en kom på natten när jag sov. Tidigt på morgonen ringde chefen. Han erbjöd mig arbete i Stockholm. Betongkörning, och det var bråttom att hoppa in.

– Jag tvekade. Intrycket jag fått av företaget var ju inte bra. Till slut sa jag nej och meddelade att jag säger upp mig. Att bara få pengar rakt in på kontot, utan lönespecifikation, kändes inte alls okej.

Magnus Ericsson beskriver hur helvetet brakade löst:

– Han ifrågasatte mitt beslut och upprepade att jag är värdelös som chaufför. Att min framtid möjligen finns i en betongbil. När jag stod på mig skickade han nya sms och vädjade: ”Ta jobbet, jag betalar vad du vill ha.”

– När jag ändå sa nej kontrade han med att jag blir svartlistad, ”ute ur branschen”. Han har också hotat med en stämning och skadestånd på 38 000 kronor. För att ja sa upp mig, utan uppsägningstid.

I ett tidigt skede kopplade Magnus också in facket, Transport, och han började fundera över vem som egentligen är huvudman för 1Personal. I de officiella handlingarna är det en man i Estland, med estniskt namn.

Men den man Magnus Ericsson och flera andra chaufförer haft kontakt med är hela tiden en Mats Johansson. I alla de platsannonser 1Personal haft ute på nätet under 2018 och 2019 ska svar skickas till mejladressen matsjohansson370@gmail.com.

Märkligt nog har varken chaufförer eller kunder som Transportarbetaren pratat med fått klarhet i vem denne Mats Johansson är eller var han bor.

– Han är väldigt hemlig, säger en annan chaufför som också blev blåst på lön.

Chauffören jobbade 440 timmar på sju veckor hösten 2019. Och fick in 26 000 kronor rent på kontot. Utan lönebesked.

– Mats Johannsson lovade guld och gröna skogar, säger föraren. Min grundlön skulle vara 34 500 kronor. Ob och övertid var självklarheter, sades det. Den lilla lön jag fick var försenad och betalningen kom via Paypal, så pengarna går inte att spåra.

I november avfördes 1Personal filial i Sverige ur Bolagsverkets register. Bakom begäran låg Skatteverket som har en fordran på över 500 000 kronor i obetalda skatter. Ett samtal till verket visar att 1Personal inte betalat någon moms eller några arbetsgivaravgifter under hela 2019.

Det ser heller inte ut som att det kommit in pengar på chaufförernas skattekonton.

Vem är då Mats Johansson?

En djupdykning i register och gamla platsannonser visar att samma mejladress, alltså matsjohansson370@gmail.com, och samma telefonnummer tidigare användes av ägaren till Lotpartner i Sverige AB.

Lotspartner gick i konkurs i december 2017, med Mats Johansson i styrelsen. Johansson var då skriven i Helsingborg. I dag bor han, enligt folkbokföringen, på en villaadress i Halmstad.

Där säger fastighetsägaren:

– Mats Johansson hyr ett uthus på min tomt. Men han reser mycket och är inte hemma nu.

Det finns även andra indikationer på att det är samme Mats Johansson som figurerat i Lotspartner och 1Personal filial i Sverige.

Transportarbetaren har sökt Mats Johansson på hans kontantkortstelefon och via mejl, och bett om en intervju. Gärna på plats i Halmstad. Den enda återkoppling vi får lyder:

”Obs, jag bor i Irrum

Mats Johansson”

Irrum finns av allt att döma inte som ort eller plats någonstans i världen. Irum (med ett ”r”) är ett berg i Sydsudan.

1Personal har inget kontor på Olof Palmes gata 29 i centrala Stockholm. Möjligen finns det en postbox hos ett företag som mot betalning fungerar som kontorshotell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emelie:
    2 december, 2019

    Man blir mörkrädd. Näringsförbud direkt på en sån kille

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rensa åkerinäringen från bemanningsföretag

Insändare. Apropå att lastbilsförare toppar statistiken över personer som dör i jobbet.

Transportarbetarens logga

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.