Close
En av 1Personals många platsannonser.
Close

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

I somras hade Magnus Ericsson precis tagit lastbilskort. Han letade jobb och fick syn på en platsannons. Magnus bor i Östersund, men jobbet i Sörmland lät ändå lockande. Heltid som chaufför och en grundlön på 31 400 kronor.

Arbetsgivare var bolaget 1Personal filial i Sverige, med adress Olof Palmes gata 29 i Stockholm. Det är på papperet ett estniskt bolag, med filial i Sverige. I samma trappuppgång som Svenska Transportarbetareförbundet.

Magnus Ericsson sökte och bolaget svarade att man omgående ville träffa honom för en intervju. I Norrköping.

Ett par dagar efter ansökan hade Magnus fått jobb. Det blev inte matkörning för Lidl, som det först var tänkt. Utan pappersrullar från Borlänge till Tyskland. För ett åkeri i Sörmland.

Efter en kort introduktion började han köra själv. Det blev snabbt problem.

– Mitt lastbilskort var alldeles färskt och jag hade inte den bästa vanan när det handlar om att säkra pappersrullar. Jag fick en rad käftsmällar och efter en och en halv vecka sa den tyska kunden stopp, jag fick inte fortsätta köra för dem.

– Då skällde min arbetsgivare ut mig. Han sa att jag var värdelös och borde vända hamburgare på ”Donken” i stället för att köra lastbil.

Magnus fick annan körning på Sörmlandsåkeriet och i slutet av oktober såg han fram mot lönen. Den kom inte som utlovat. Och ingen lönespecifikation heller.

– Jag ringde och tjatade. Jag anser att lönespecifikation är minst lika viktig som själva lönen. Till slut kom det in ett belopp på mitt konto. Mycket mindre än jag skulle ha haft, med tanke på alla timmar jag jobbat.

Under veckan som följde låg Magnus Ericsson på om lön, lönespecifikation och om ett riktigt anställningsbevis. Det han fick blev aldrig påskrivet av arbetsgivaren.

Efter några dagar utan jobb skickade 1Personal plötsligt flera sms. Det var i början av november.

– Sms:en kom på natten när jag sov. Tidigt på morgonen ringde chefen. Han erbjöd mig arbete i Stockholm. Betongkörning, och det var bråttom att hoppa in.

– Jag tvekade. Intrycket jag fått av företaget var ju inte bra. Till slut sa jag nej och meddelade att jag säger upp mig. Att bara få pengar rakt in på kontot, utan lönespecifikation, kändes inte alls okej.

Magnus Ericsson beskriver hur helvetet brakade löst:

– Han ifrågasatte mitt beslut och upprepade att jag är värdelös som chaufför. Att min framtid möjligen finns i en betongbil. När jag stod på mig skickade han nya sms och vädjade: ”Ta jobbet, jag betalar vad du vill ha.”

– När jag ändå sa nej kontrade han med att jag blir svartlistad, ”ute ur branschen”. Han har också hotat med en stämning och skadestånd på 38 000 kronor. För att ja sa upp mig, utan uppsägningstid.

I ett tidigt skede kopplade Magnus också in facket, Transport, och han började fundera över vem som egentligen är huvudman för 1Personal. I de officiella handlingarna är det en man i Estland, med estniskt namn.

Men den man Magnus Ericsson och flera andra chaufförer haft kontakt med är hela tiden en Mats Johansson. I alla de platsannonser 1Personal haft ute på nätet under 2018 och 2019 ska svar skickas till mejladressen matsjohansson370@gmail.com.

Märkligt nog har varken chaufförer eller kunder som Transportarbetaren pratat med fått klarhet i vem denne Mats Johansson är eller var han bor.

– Han är väldigt hemlig, säger en annan chaufför som också blev blåst på lön.

Chauffören jobbade 440 timmar på sju veckor hösten 2019. Och fick in 26 000 kronor rent på kontot. Utan lönebesked.

– Mats Johannsson lovade guld och gröna skogar, säger föraren. Min grundlön skulle vara 34 500 kronor. Ob och övertid var självklarheter, sades det. Den lilla lön jag fick var försenad och betalningen kom via Paypal, så pengarna går inte att spåra.

I november avfördes 1Personal filial i Sverige ur Bolagsverkets register. Bakom begäran låg Skatteverket som har en fordran på över 500 000 kronor i obetalda skatter. Ett samtal till verket visar att 1Personal inte betalat någon moms eller några arbetsgivaravgifter under hela 2019.

Det ser heller inte ut som att det kommit in pengar på chaufförernas skattekonton.

Vem är då Mats Johansson?

En djupdykning i register och gamla platsannonser visar att samma mejladress, alltså matsjohansson370@gmail.com, och samma telefonnummer tidigare användes av ägaren till Lotpartner i Sverige AB.

Lotspartner gick i konkurs i december 2017, med Mats Johansson i styrelsen. Johansson var då skriven i Helsingborg. I dag bor han, enligt folkbokföringen, på en villaadress i Halmstad.

Där säger fastighetsägaren:

– Mats Johansson hyr ett uthus på min tomt. Men han reser mycket och är inte hemma nu.

Det finns även andra indikationer på att det är samme Mats Johansson som figurerat i Lotspartner och 1Personal filial i Sverige.

Transportarbetaren har sökt Mats Johansson på hans kontantkortstelefon och via mejl, och bett om en intervju. Gärna på plats i Halmstad. Den enda återkoppling vi får lyder:

”Obs, jag bor i Irrum

Mats Johansson”

Irrum finns av allt att döma inte som ort eller plats någonstans i världen. Irum (med ett ”r”) är ett berg i Sydsudan.

1Personal har inget kontor på Olof Palmes gata 29 i centrala Stockholm. Möjligen finns det en postbox hos ett företag som mot betalning fungerar som kontorshotell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emelie:
    2 december, 2019

    Man blir mörkrädd. Näringsförbud direkt på en sån kille

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rensa åkerinäringen från bemanningsföretag

Insändare. Apropå att lastbilsförare toppar statistiken över personer som dör i jobbet.

Transportarbetarens logga

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.