Close
Northvolts skiss över batterifabriken som är tänkt att tas i drift 2021.
Close

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Än så länge liknar Northvolts fabrik mest en grusgrop stor som 100 fotbollsplaner. Men redan 2021 ska produktionen vara i gång, om planerna håller.

Innan dess måste företaget ha rekryterat omkring 3 000 anställda till fabriken och kommunen ha skakat fram bostäder, skolor, dagis och annan service.

Christer Bengtsson konstaterar att ett antal av Transports medlemmar, främst chaufförer, redan är engagerade i anläggningsarbetena. När produktionen väl startat kommer kringjobb med all sannolikhet att skapas för bevakningspersonal, chaufförer, hamnarbetare och många andra yrkesgrupper.

– En stor del av godset är tänkt att gå till hamnen i Skellefteå. Hur det ska rulla dit är oklart, men det lär väl bli lastbil. Man har pratat om självkörande fordon, säger Bengtsson.

Mötet med de andra facken gav fler frågor än svar, betonar han.

– Den stora frågan när vi träffades var vem som ska bygga fabriken. Det är nog bara ett fåtal byggjättar som har den kapacitet som krävs. Andra funderingar rörde vilka underentreprenörer som kommer. Blir det utländsk arbetskraft? Hur kommer arbetsvillkoren att se ut?

– Vi diskuterade möjligheterna att sätta upp en tillfällig fackexpedition vid byggområdet. Ungefär som LO-förbunden gjorde vid bygget av kartongfabriken i Grums.

Avdelningens andra ombudsman, Mikael Danielsson, och det regionala skyddsombudet Magnus Hansson följer också debatten kring Northvolt. De finns en viss oro, noterar de. För att satsningen ska sluta som gruväventyret i Kaunisvaara. Eller att anläggningen ska dränera vård och skola på arbetskraft i Skellefteå. Eller att fabriken påskyndar avfolkningen i Västerbottens inland…

– Batterifabriken är ju ett av de största industriprojekten i Sverige just nu, inflikar Mikael Danielsson.

Den som eventuellt tänker att Västerbotten vann dragkampen om fabriken – tack vare god tillgång på arbetskraft är fel ute. Arbetslösheten i länet är bland de lägsta i Sverige.

Dessutom är batterier bara ett av flera stora projekt som är beslutade i regionen. Skogsjätten SCA har aviserat en utbyggnad, för 7,5 miljarder kronor, i Obbola utanför Umeå. En förlängning av järnvägen norrut, Norrbotniabanan, är klubbad.

– Det blir spännande att följa utvecklingen, summerar Christer Bengtsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Essingeleden, Stockholm

Transportsektorn har lång väg kvar till klimatmålet

Debatt. Riksdagen har beslutat att utsläppen av koldioxid från inhemska transporter (exklusive flyg) ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Men hittills uppgår minskningen bara till 18 procent.

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.