Close
Northvolts skiss över batterifabriken som är tänkt att tas i drift 2021.
Close

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Än så länge liknar Northvolts fabrik mest en grusgrop stor som 100 fotbollsplaner. Men redan 2021 ska produktionen vara i gång, om planerna håller.

Innan dess måste företaget ha rekryterat omkring 3 000 anställda till fabriken och kommunen ha skakat fram bostäder, skolor, dagis och annan service.

Christer Bengtsson konstaterar att ett antal av Transports medlemmar, främst chaufförer, redan är engagerade i anläggningsarbetena. När produktionen väl startat kommer kringjobb med all sannolikhet att skapas för bevakningspersonal, chaufförer, hamnarbetare och många andra yrkesgrupper.

– En stor del av godset är tänkt att gå till hamnen i Skellefteå. Hur det ska rulla dit är oklart, men det lär väl bli lastbil. Man har pratat om självkörande fordon, säger Bengtsson.

Mötet med de andra facken gav fler frågor än svar, betonar han.

– Den stora frågan när vi träffades var vem som ska bygga fabriken. Det är nog bara ett fåtal byggjättar som har den kapacitet som krävs. Andra funderingar rörde vilka underentreprenörer som kommer. Blir det utländsk arbetskraft? Hur kommer arbetsvillkoren att se ut?

– Vi diskuterade möjligheterna att sätta upp en tillfällig fackexpedition vid byggområdet. Ungefär som LO-förbunden gjorde vid bygget av kartongfabriken i Grums.

Avdelningens andra ombudsman, Mikael Danielsson, och det regionala skyddsombudet Magnus Hansson följer också debatten kring Northvolt. De finns en viss oro, noterar de. För att satsningen ska sluta som gruväventyret i Kaunisvaara. Eller att anläggningen ska dränera vård och skola på arbetskraft i Skellefteå. Eller att fabriken påskyndar avfolkningen i Västerbottens inland…

– Batterifabriken är ju ett av de största industriprojekten i Sverige just nu, inflikar Mikael Danielsson.

Den som eventuellt tänker att Västerbotten vann dragkampen om fabriken – tack vare god tillgång på arbetskraft är fel ute. Arbetslösheten i länet är bland de lägsta i Sverige.

Dessutom är batterier bara ett av flera stora projekt som är beslutade i regionen. Skogsjätten SCA har aviserat en utbyggnad, för 7,5 miljarder kronor, i Obbola utanför Umeå. En förlängning av järnvägen norrut, Norrbotniabanan, är klubbad.

– Det blir spännande att följa utvecklingen, summerar Christer Bengtsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Essingeleden, Stockholm

Transportsektorn har lång väg kvar till klimatmålet

Debatt. Riksdagen har beslutat att utsläppen av koldioxid från inhemska transporter (exklusive flyg) ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Men hittills uppgår minskningen bara till 18 procent.

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.