Close
Northvolts skiss över batterifabriken som är tänkt att tas i drift 2021.
Close

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Än så länge liknar Northvolts fabrik mest en grusgrop stor som 100 fotbollsplaner. Men redan 2021 ska produktionen vara i gång, om planerna håller.

Innan dess måste företaget ha rekryterat omkring 3 000 anställda till fabriken och kommunen ha skakat fram bostäder, skolor, dagis och annan service.

Christer Bengtsson konstaterar att ett antal av Transports medlemmar, främst chaufförer, redan är engagerade i anläggningsarbetena. När produktionen väl startat kommer kringjobb med all sannolikhet att skapas för bevakningspersonal, chaufförer, hamnarbetare och många andra yrkesgrupper.

– En stor del av godset är tänkt att gå till hamnen i Skellefteå. Hur det ska rulla dit är oklart, men det lär väl bli lastbil. Man har pratat om självkörande fordon, säger Bengtsson.

Mötet med de andra facken gav fler frågor än svar, betonar han.

– Den stora frågan när vi träffades var vem som ska bygga fabriken. Det är nog bara ett fåtal byggjättar som har den kapacitet som krävs. Andra funderingar rörde vilka underentreprenörer som kommer. Blir det utländsk arbetskraft? Hur kommer arbetsvillkoren att se ut?

– Vi diskuterade möjligheterna att sätta upp en tillfällig fackexpedition vid byggområdet. Ungefär som LO-förbunden gjorde vid bygget av kartongfabriken i Grums.

Avdelningens andra ombudsman, Mikael Danielsson, och det regionala skyddsombudet Magnus Hansson följer också debatten kring Northvolt. De finns en viss oro, noterar de. För att satsningen ska sluta som gruväventyret i Kaunisvaara. Eller att anläggningen ska dränera vård och skola på arbetskraft i Skellefteå. Eller att fabriken påskyndar avfolkningen i Västerbottens inland…

– Batterifabriken är ju ett av de största industriprojekten i Sverige just nu, inflikar Mikael Danielsson.

Den som eventuellt tänker att Västerbotten vann dragkampen om fabriken – tack vare god tillgång på arbetskraft är fel ute. Arbetslösheten i länet är bland de lägsta i Sverige.

Dessutom är batterier bara ett av flera stora projekt som är beslutade i regionen. Skogsjätten SCA har aviserat en utbyggnad, för 7,5 miljarder kronor, i Obbola utanför Umeå. En förlängning av järnvägen norrut, Norrbotniabanan, är klubbad.

– Det blir spännande att följa utvecklingen, summerar Christer Bengtsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Essingeleden, Stockholm

Transportsektorn har lång väg kvar till klimatmålet

Debatt. Riksdagen har beslutat att utsläppen av koldioxid från inhemska transporter (exklusive flyg) ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Men hittills uppgår minskningen bara till 18 procent.

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.