Killarna på Kattegattgymnasiet i Halmstad vann skoltävlingen bland transporteleverna.
Close
Killarna på Kattegattgymnasiet i Halmstad vann skoltävlingen bland transporteleverna.
Close

Bäst bland framtidens förare

Några uttömmande svar på varför de är så duktiga lyckades ingen få ur deltagarna. Men klart är att vinnarna i årets tävling Bästa skola är grymma på sådant som har med transport och mekanik att göra. Och vinnarna är …

… Kattegattgymnasiet i Halmstad – som kammade hem förstapriset i transportkategorin. Det betyder att eleverna har fått färdplanera, köra truck, reda ut vad farligt gods är och hur reglerna kring det ser ut samt lastsäkrat. För att nämna några exempel. Prestationerna har poängsatts och klockats.

I mekanikkategorin blev Bäckadalskolan i Jönköping bäst. De tävlande har till exempel fått visa upp vad de kan när det gäller el och fjädring. De har också fått ta reda på felet i krånglande bilar – och sedan fixa det.

Trots att de sopat banan med sina motståndare var det blygsamma och fåordiga prismottagare som stod på scen på Elmia lastbil i dag.

– Varför är ni så bra? undrade prisutdelaren.

– Vet inte, blev svaret. Ingen aning.

Tävlingen Bästa skola vänder sig till alla gymnasieskolor i landet med fordonsprogram. Tävlingen består av två grenar: transport för de blivande förarna samt maskin- och lastbilsteknik för de blivande mekanikerna. Bland förarna tävlar tolv skolor, bland mekanikerna är det sex tävlande lag.

Årets resultat blev så här:

Transport:

1: Kattegattgymnasiet, Halmstad.

2: Växjö fria gymnasium.

3: Herrgårdsgymnasiet, Säffle.

Mekanik:

1: Bäckadalsgymnasiet, Jönköping.

2: Wendesgymnasiet, Kristianstad.

3: Rekarnegymnasiet, Eskilstuna.

Bakom tävlingen står Elmia lastbil och Grönlunds yrkesutbildningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.