Micael Ebbesson, lastbilschaufför och försäkringsrådgivare.
Close
Micael Ebbesson, lastbilschaufför och försäkringsrådgivare, ingår för första gången i Transports avtalsdelegation. ”Det är som schack.”
Close

Avtalsförhandlingarna – som ett schackparti

Micael Ebbesson, lastbilschaufför från Skåne, är ny i Transports avtalsdelegation som just nu möter arbetsgivarna. – Jag gillar förhandlingsspelet. Det är som schack. Man måste tänka flera drag framåt, säger han.

Onsdag klockan 13.32. Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för chaufförer och terminalarbetare är inne på sin andra dag. Transports ombud har tagit lunch i matsalen som ligger i bottenvåningen på Svenskt Näringslivs kontorshus.

Lunchen behövs. I årets avtalsrörelse får förhandlarna inga kakor av arbetsgivarna, bara kaffe.

Micael Ebbesson är fackligt aktiv i avdelning 14 i Helsingborg. Han har kört lastbil länge, de senaste åren på företaget Bring Frigo. Åkeriet har ingen fackklubb längre, men Ebbesson är förhandlingsombud och har täta drabbningar med arbetsgivaren.

– Det kan bli tufft ibland, men jag tycker att det är kul. Samma sak känner jag här under avtalsförhandlingarna. Jag har ställt en del frågor som säkert provocerar andra. Men jag upplever att det är högt i tak i delegationen.

Ebbesson engagerade sig fackligt för åtta, nio år sedan. Just nu jobbar han halvtid på avdelningen, som försäkringsrådgivare.

Vilka frågor eller krav har han med sig till avtalsförhandlingarna från arbetskamraterna hemma på Bring Frigo?

– Övertiden är viktig. Företaget säger att de vill minska övertidsarbetet, men jag får inte ihop det med arbetsgivarnas krav här – där man vill ha friare regler för övertidsuttag.

– Mina medlemmar har inte några speciella förväntningar på kronor och ören. Det lär bli industrin som styr det. Annat är viktigare. Bland annat arbetstidsförkortningen. De vill ha ett utökat tidsfönster för nattarbete då man tjänar in lediga minuter.

Enligt Micael Ebbesson har den havererade samordningen i LO ökat intresset för avtalsrörelsen – och särskilt för eventuella konfliktåtgärder. Han konstaterar att andra LO-förbund nu laddar kanonerna. Tidigare i dag, onsdag, varslade LO-förbundet Byggnads om konfliktåtgärder på ett 60-tal företag från den 12 april. Omkring 2 600 byggjobbare berörs.

När Transport hade en stor avtalskonferens i höstas enades ombuden från alla avtalsområden om att tryggheten på jobbet var den största frågan. I bransch efter bransch ökar problemen med deltider och visstidsanställningar.

– Så är det hos också, säger Micael Ebbesson. Vi har fått in fler behovsanställda. Jag försöker organisera dem. Parallellt ligger jag på företaget om att tillfälliga inhoppare och inhyrd personal ofta blir dyrt i längden. Det blir mer skador på gods och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.