Micael Ebbesson, lastbilschaufför och försäkringsrådgivare.
Close
Micael Ebbesson, lastbilschaufför och försäkringsrådgivare, ingår för första gången i Transports avtalsdelegation. ”Det är som schack.”
Close

Avtalsförhandlingarna – som ett schackparti

Micael Ebbesson, lastbilschaufför från Skåne, är ny i Transports avtalsdelegation som just nu möter arbetsgivarna. – Jag gillar förhandlingsspelet. Det är som schack. Man måste tänka flera drag framåt, säger han.

Onsdag klockan 13.32. Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för chaufförer och terminalarbetare är inne på sin andra dag. Transports ombud har tagit lunch i matsalen som ligger i bottenvåningen på Svenskt Näringslivs kontorshus.

Lunchen behövs. I årets avtalsrörelse får förhandlarna inga kakor av arbetsgivarna, bara kaffe.

Micael Ebbesson är fackligt aktiv i avdelning 14 i Helsingborg. Han har kört lastbil länge, de senaste åren på företaget Bring Frigo. Åkeriet har ingen fackklubb längre, men Ebbesson är förhandlingsombud och har täta drabbningar med arbetsgivaren.

– Det kan bli tufft ibland, men jag tycker att det är kul. Samma sak känner jag här under avtalsförhandlingarna. Jag har ställt en del frågor som säkert provocerar andra. Men jag upplever att det är högt i tak i delegationen.

Ebbesson engagerade sig fackligt för åtta, nio år sedan. Just nu jobbar han halvtid på avdelningen, som försäkringsrådgivare.

Vilka frågor eller krav har han med sig till avtalsförhandlingarna från arbetskamraterna hemma på Bring Frigo?

– Övertiden är viktig. Företaget säger att de vill minska övertidsarbetet, men jag får inte ihop det med arbetsgivarnas krav här – där man vill ha friare regler för övertidsuttag.

– Mina medlemmar har inte några speciella förväntningar på kronor och ören. Det lär bli industrin som styr det. Annat är viktigare. Bland annat arbetstidsförkortningen. De vill ha ett utökat tidsfönster för nattarbete då man tjänar in lediga minuter.

Enligt Micael Ebbesson har den havererade samordningen i LO ökat intresset för avtalsrörelsen – och särskilt för eventuella konfliktåtgärder. Han konstaterar att andra LO-förbund nu laddar kanonerna. Tidigare i dag, onsdag, varslade LO-förbundet Byggnads om konfliktåtgärder på ett 60-tal företag från den 12 april. Omkring 2 600 byggjobbare berörs.

När Transport hade en stor avtalskonferens i höstas enades ombuden från alla avtalsområden om att tryggheten på jobbet var den största frågan. I bransch efter bransch ökar problemen med deltider och visstidsanställningar.

– Så är det hos också, säger Micael Ebbesson. Vi har fått in fler behovsanställda. Jag försöker organisera dem. Parallellt ligger jag på företaget om att tillfälliga inhoppare och inhyrd personal ofta blir dyrt i längden. Det blir mer skador på gods och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.