Avtalen klara för industrifacken – Transport träffar BA i nästa vecka

Nytt avtal. I dag träffade industrifacken inom LO ett treårigt avtal med arbetsgivarna. Det ger totalt 6,5 procent under avtalstiden. Transport har fortfarande förhandlingar kvar, och kommer att träffa motparten BA i nästa vecka. – Vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid, säger Tommy Wreeth på Transport.

Avtalet, som börjar gälla i morgon, den 1 april, ger totalt 6,5 procent under avtalstiden, och berör direkt 600 000 anställda inom industrin. Det får även effekt på anställda inom bland annat handeln samt hotell- och restaurang.

Avtalet har två centrala delar: en låglönesatsning och något som kallas flexpension. Låglönesatsningen innebär att den som tjänar under 24 000 kronor per månad kan förvänta sig en löneökning på mellan 1 500 och 1 600 kronor per månad under avtalsperioden. Flexpensionen gör det möjligt för arbetstagare att antingen få ut en del av avtalspensionen före sin 65-årsdag eller en något högre pension för den som jobbar ända fram till pensionsdagen.

Tommy Wreeth är förbundskassör inom Transport, och han säger så här om det avtal som nu träffats.

– Resultatet av det nya avtalet blev 6,51 procent på tre år, möjligt att säga upp efter två år. Den låglönesatsning som Transport arbetat för kom också med. Uppgörelsen ligger mycket nära den LO-samordning som Transport sedan tidigare ställt sig bakom. Just nu analyserar vi avtalet, men vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid.

När ska Transport teckna sitt avtal?

– Vi måste träffa motparten Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, först innan vi kan säga något om det. Vi har våra delegationer inne nästa vecka på transportavtalet och miljöavtalet.

Kommer det att följa det så kallade märket i det nu träffade industriavtalet?

– Också det är svårt att säga. I normalfallet brukar det totala värdet hamna någonstans i de trakterna. Vi återkommer med mer detaljer i mitten av nästa vecka.

Ordförande för GS-facket, Per-Olof Sjöö, säger till LO-tidningen, att löneökningstakten ligger på 2,0 procent per år. Utöver lönerna innehåller märket på 6,5 procent också 0,5 procentenheters avsättning till delpensioner.

– Vi har gjort vår gemensamma bedömning att det inte finns skäl att varken växla ned eller växla upp löneökningstakten, säger han.

Samtliga berörda, på både den fackliga sidan och hos arbetsgivarna, beskrev vid en presskonferens vid lunchtid i dag, förhandlingarna som hårda men konstruktiva och att avtalet ligger på en bra nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports ordförande Tommy Wreeth

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.