Avtalen klara för industrifacken – Transport träffar BA i nästa vecka

Nytt avtal. I dag träffade industrifacken inom LO ett treårigt avtal med arbetsgivarna. Det ger totalt 6,5 procent under avtalstiden. Transport har fortfarande förhandlingar kvar, och kommer att träffa motparten BA i nästa vecka. – Vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid, säger Tommy Wreeth på Transport.

Avtalet, som börjar gälla i morgon, den 1 april, ger totalt 6,5 procent under avtalstiden, och berör direkt 600 000 anställda inom industrin. Det får även effekt på anställda inom bland annat handeln samt hotell- och restaurang.

Avtalet har två centrala delar: en låglönesatsning och något som kallas flexpension. Låglönesatsningen innebär att den som tjänar under 24 000 kronor per månad kan förvänta sig en löneökning på mellan 1 500 och 1 600 kronor per månad under avtalsperioden. Flexpensionen gör det möjligt för arbetstagare att antingen få ut en del av avtalspensionen före sin 65-årsdag eller en något högre pension för den som jobbar ända fram till pensionsdagen.

Tommy Wreeth är förbundskassör inom Transport, och han säger så här om det avtal som nu träffats.

– Resultatet av det nya avtalet blev 6,51 procent på tre år, möjligt att säga upp efter två år. Den låglönesatsning som Transport arbetat för kom också med. Uppgörelsen ligger mycket nära den LO-samordning som Transport sedan tidigare ställt sig bakom. Just nu analyserar vi avtalet, men vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid.

När ska Transport teckna sitt avtal?

– Vi måste träffa motparten Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, först innan vi kan säga något om det. Vi har våra delegationer inne nästa vecka på transportavtalet och miljöavtalet.

Kommer det att följa det så kallade märket i det nu träffade industriavtalet?

– Också det är svårt att säga. I normalfallet brukar det totala värdet hamna någonstans i de trakterna. Vi återkommer med mer detaljer i mitten av nästa vecka.

Ordförande för GS-facket, Per-Olof Sjöö, säger till LO-tidningen, att löneökningstakten ligger på 2,0 procent per år. Utöver lönerna innehåller märket på 6,5 procent också 0,5 procentenheters avsättning till delpensioner.

– Vi har gjort vår gemensamma bedömning att det inte finns skäl att varken växla ned eller växla upp löneökningstakten, säger han.

Samtliga berörda, på både den fackliga sidan och hos arbetsgivarna, beskrev vid en presskonferens vid lunchtid i dag, förhandlingarna som hårda men konstruktiva och att avtalet ligger på en bra nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.