Close
Klockan 13.25 på onsdagseftermiddagen skrev den fackliga delegationen under löneavtalet för anställda på bensinstationerna.
Close
Avtalsrörelsen

Avtal klart för mackarna – fast några återstår

Bensin. Lönerna är klara för majoriteten av landets mackanställda. Uppgörelsen är treårig och ger totalt 1 727 mer i månaden i den högsta löneklassen. – Vi fick också igenom ett visst skydd när arbetsgivaren "hyvlar" tjänster, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Efter tre förhandlingsdagar och ett antal så kallade kansliöverläggningar med motparten satt den fackliga delegationen med ett färdigt avtal på bordet. Efter en noggrann genomläsning skrev alla ombuden under.

Uppgörelsen är tecknad med två arbetsgivarorganisationer – Maf och Paf. Kvar är de anställda på en del OKQ8-stationer som jobbar under ett eget avtal, med KFO.

Det nya avtalet gäller retroaktivt från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020. Lönerna höjs i tre steg. För den mest rutinerade personalen, de med minst åtta år i yrket, gäller:

  • första året, 572 kronor
  • andra året, 532 kronor
  • och slutligen 623 kronor mer i månaden.

Totalt blir det 1 727 kronor.

Flest anställda finns i löneklassen under, med sex år i yrket. Där höjs lönerna med sammanlagt 1 698 kronor, fördelat så här:

  • 562 kronor första året
  • 523 kronor andra året
  • och till sist 613 kronor.

I procent blir höjningarna 2,2, 2,0 och slutligen 2,3 procent. Det motsvarar det så kallade märket, alltså normen som industrin la fast tidigt i våras. Ombudsman Magnus Larsson är förhållandevis nöjd:

– Arbetsgivarna var angelägna om ett snabbt avslut, de ville helst bara ha tre år och märket. Det vill säga 6,5 procent. Vi hade flera krav, bland annat trygga anställningar.

– Nu fick vi igenom samma skrivning som förbundet fått för andra medlemsgrupper. Det innebär att arbetsgivare som vill skära ner tjänster åtminstone måste betala den gamla högre lönen under en tid som motsvarar uppsägningstiden för den anställde. Alltså en till sex månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Tomas Karlsson är flitig besökare på Bilisten-macken i Stalon. ”Stationen är jätteviktig för mig. Och för hela bygden”, säger han

Macken – bygdens hjärta

Bensinstation. Landsvägen stryker tätt intill sjön Malgomaj. Plötsligt öppnar sig skogen. Mitt i korsningen ligger den. Macken. En av alla små handlare som ännu håller liv i Västerbottens glesbygd.

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.