Ytterligare försök att stoppa omröstning om cabotage

EU-politik. På initiativ av nationalistgruppen ECR blir det en tredje omröstning om att stoppa EU-förslagen till strängare regler för den europeiska åkeribranschen.

Under onsdagen röstades det. Många avstod, 219 ville stoppa förslaget från att gå till votering och 267 tyckte att det var dags att komma till beslut om mobilitetspaketet. Alltså de frågor som rör lön för förare som kör tillfälligt utanför hemlandet, kör- och vilotider och reglerna som begränsar den så kallade cabotagetrafiken.

Men sista ordet var inte sagt. Under onsdagseftermiddagen kontaktades Transportarbetaren av Socialdemokraternas pressekreterare Sigrid Bøe som berättar att ytterligare en omröstning om att skjuta upp frågan ska hållas i morgon, torsdag. Initiativet kommer från den konservativa och nationalistiska gruppen ECR, där bland annat Sverigedemokraterna ingår (SD bryter dock mot gruppens linje och har hittills röstat för att få komma till beslut).

En likadan omröstning hölls så sent som förra veckan. Då var färre på plats och resultatet jämnare, men detsamma som i onsdagens omröstning.

Vid dagens beslut (om att frågan ska gå till omröstning i morgon) uttryckte en parlamentariker besvikelse över att inga steg tagits för kompromisser och att det därför är bättre att skjuta upp frågan till efter valet.

Den tyske socialdemokraten Ismail Ertug, som tagit över efter Jens Nilsson som rapportör i frågor som rör cabotage, höll inte med:

– I går röstade vi om nära 1300 ändringsförslag i trafikutskottet, ett i taget. Det finns en kompromiss. Vi behöver inte skjuta upp det här mer. Vi står redo, branschen och förarna väntar på att parlamentet ska göra sitt.

Planen var att torsdagens debatter skulle starta klockan 8:30 och omröstningen vid 11:30. Men nu ska dagen i stället inledas med ytterligare en votering om att stoppa frågan innan beslut.

När, eller om, omröstningen är klar kommer en så kallad trialog att inledas. Då ska parlamentet förhandla med EU-kommissionen och ministerrådet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Nilsson:
    4 april, 2019

    Liknar mer o mer Brexit det här. Alla transportkunder köper inte billigaste transporten, de vill ha kvalitet o säkerhet också. Kriminalitet o slaveri = motsatsen. Förstår inte ECR varifrån våra krav kommer? Kunden bestämmer.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.

Ringduve taxi försatt i konkurs

Taxi. Skandalbolaget Ringduve taxi är försatt i konkurs. Det tog Ystads tingsrätt 30 minuter att fatta beslutet, efter en konkursansökan där Transport företräder 28 chaufförer. Bolaget dök aldrig upp vid förhandlingen.