Close
En av Brings släpvagnar med dubbelplan. Här har den bakre högra låsklacken inte fungerat.
Close

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

– Vi beordrades att gå in och lasta, trots att mellanplanet var osäkrat och bara hängde i vajrarna. Det var fruktansvärt obehagligt, säger en chaufför.

Matjätten Ica har i många år haft ett transportsystem där burar med livsmedel fraktas i två våningar på lastbilar och släp. Det övre planet lastas först och hissas sedan upp och ska säkras genom särskilda låsklackar.

Tommy Nordberghs åkeri kör för Ica – med dubbeldäckare. Där har arbetsmiljön och säkerheten blivit en stridsfråga mellan fack och arbetsgivare.

Tvisten startade sedan det kommit fram att chaufförer tvingats jobba under låg takhöjd. Och i vissa fall under lastplan som inte säkrats på rätt sätt.

Nu larmar anställda som kör eller har kört Ica-gods på Bring Frigo i Helsingborg om samma problem. Tre Bring-trailrar som är omkring tio år gamla har dubbla lastplan.

– De här släpvagnarna är så illa skötta att de är rena dödsfällorna, säger en förare som inte vill framträda med namn.

Chauffören och en kollega som också jobbat flera år på Bring beskriver detaljerat en mängd tillfällen när låssystemet havererat. Ibland är det klackarna som strulat, andra gånger är det varningslamporna som varit ur funktion. Bak i trailrarna sitter fyra lampor som ska indikera att låsklackarna sitter i rätt läge.

– Är lamporna svarta vet du inte om lastplanet är säkrat. Man får försöka lyssna och höra när klackarna klickar i, säger en förare.

En tredje förare berättar hur han brukar gå in under det osäkrade lastplanet och knacka på låsmekanismen med något verktyg, för att om möjligt få fart på det lufttrycksdrivna systemet.

Flera förare uppger att de många gånger jobbat under lastplan som inte kunnat säkras – och som bara hängt i de vajrarna som används för att höja och sänka våningsplanen.

En kollega berättar om en allvarlig incident på Icas lager i Kungälv. En kvinnlig chaufför skulle sänka det fullastade mellangolvet när vajrarna brast.

– Som tur var stod föraren på lastbryggan när alltihop dråsade ner, säger han.

Chauffören som berättar har själv varit med om att dubbelplanet fått eget liv. Vid ett tillfälle när han trodde att det var låst och säkrat började det åka, trots att ingen rörde manöverdosan.

– I princip är det dagliga problem med tekniken. Varje arbetspass är det någon som riskerar sitt liv. Släpen skickas till verkstad, dagen efter är det samma problem igen. Det allvarligaste är att chaufförerna som kör inte får ordentliga instruktioner eller utbildning.

De kritiska förarna på Bring uppger att vajersystemet som används för att manövrera det rörliga mellanplanet i praktiken består av en enda lång vajer kopplad till en motor. En vajer som sedan är fäst i plattans fyra hörn.

Går vajern av på ett ställe, faller allt ner. Anser förarna. Det tillbakavisas av en tillverkare som hävdar att mellanplanet hänger i fyra separata vajrar. Som tål sju ton stycket.

Tillverkaren uppger också att instruktionen som kunderna får är att ingen ska gå in under ett lastplan som inte kunnat säkras med låsklackarna.

Brings dubbeldäckartrailrar har höj- och sänkbart yttertak. Det gör att chaufförerna i stort sett kan arbeta i upprätt ställning.

Så är det inte på Tommy Nordberghs åkeri Mariestad. Där är det flera skåp som har fasta tak. Det gör att ståhöjden bara blir 160 centimeter på ”undervåningen”.

För att slippa jobba med böjd rygg och nacke valde en del anställda att pressa upp mellanplanet så mycket det gick – för att vinna höjd och skona kroppen.

Resultatet blev att låsklackarna sattes ur spel.

När Transport fick kännedom om detta lade det regionala skyddsombudet Johan Nyman ett skyddsstopp. Företaget har efter det gått ut med nya instruktioner.

Instruktioner som Transport menar är omöjliga att följa. Nästa vecka ska fack och arbetsgivare ha nya förhandlingar.

Bring har svarat på Transportarbetarens frågor via mejl. Företagets presschef John Eckhoff skriver så här:

”Bring Frigo ser mycket allvarligt på de uppgifter som tas upp i artikeln och vi säkerställer nu efterlevnaden av våra gällande rutiner och processer. Hos oss ska ingen behöva skada sig på jobbet. Våra medarbetares säkerhet ligger alltid högst på agendan.”

Tidningen mejlade dessutom följande frågor till Ica och fick svar, skriftligt, från koncernens logistikdirektör Magnus Stadig:

Frågor:

• Det är nu chaufförer på två olika åkerier som berättar om problem kring arbete med lastbilar/trailrar med dubbelplan. Ekipage som fraktar Ica-gods.

– Hur många dubbelplansekipage rullar för Ica i Sverige?

• På Bring Frigo uppger förare att tre trailrar är slitna och att låsklackarna som ska säkra det upphissade mellanplanet ofta krånglar. Det gör att förarna jobbar under tonvis med gods som bara hänger i vajrar.

– Känner Ica till bristerna?

– Vad har Ica gjort åt dem?

– Vad kommer Ica att vidta för åtgärder nu?

• På Tommy Nordberghs åkeri måste chaufförer jobba under lastplan som bara kan hissas upp till 160 centimeters höjd. Förarna tvingas jobba med böjd kropp.

– Är det okej, anser Ica?

• Det har lett till att chaufförer ibland pressar upp mellanplanet, så att höjden blir lite bättre. Då sätts låssystemet ur spel, enligt uppgift.

– Vad säger Ica om det?

• Har Ica några egna säkerhetsrutiner/regler för arbete under upphissade lastplan?

• Vad ska förare/lagerarbetare göra om dubbelplanet inte går att säkra?

Magnus Stadig svarar:

”Utan alla duktiga medarbetare inom logistik, fungerar inte vår verksamhet. Vi jobbar mycket med säkerhetsfrågorna och alla som jobbar inom ICA ska kunna känna sig trygga på jobbet, oavsett om man är anställd av ICA eller av något företag vi samarbetar med. Vi ställer tydliga krav på våra transportörer att följa gällande lagar och regler i våra avtal, och utför även stickprovskontroller och revisioner för att säkerställa att de följs. Det är transportören som bär ansvaret för att följa säkerhetsföreskrifterna. Situationen som beskrivs av chaufförerna ser vi allvarligt på. Vi har initierat en kontakt med transportören i fråga för att få deras bild av situationen och kommer följa upp och se hur vi går vidare med frågan.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    28 oktober, 2019

    Fast mötet med skydsombyd på både transport och åkeriet körs det fortförande med samma ekipage bevis finns.. (bild)

  2. Anonym:
    9 oktober, 2019

    Lättare sagt än gjort men angående dena artikel så det handlar om mer än så åkerier är medveten om riskerna tvinga chaufförerna sätta en pall som skud om planen drosar när... Facket är medveten om detta men skiter i o ta i saken på alvar...
    Har varit i kontakt men högsta skyddsombud på Ica i hbg...
    Inget händer va e frågan om e de bara till att skicka chaufför på jobb och önska lycka till (hoppas inget händer idag)....

  3. Tanase Alexandru:
    8 oktober, 2019

    Yes forbid it , it is dangerous . Life is more important than goods

  4. Vanlig Chaufför.:
    5 oktober, 2019

    Kört dubbedäckare i 10 år åt ica.

    Det är ju dock som så att förr eller senare går något sönder och man "tvingas" att lasta med ex. kärvande låsklackar som man själv får trycka ut exempelvis tills det tas in på lagning.

    Som Anställd och ej åkeriägare som den andra som kommenterat här är det ju ej lätt att styra vilka som ska köra ekipaget eller att den ska servas 1 gång per år som han säger. Skiten ska bara rulla.
    Och scheman är pressade så man byter i farten så nästa gubbe ska hinna till ica för att lasta nästa lass. Vet inte hur många gånger jag stött på chaufförer på icas olika centrallager som säger sig inte ha en aning hur släpet fungerar och man får hjälpa dom hissa planen!

    Otroligt dåligt skött av alla parter, dels av ica som skickar över ansvaret helt på åkerierna, åkerierna som mer eller mindre säger KÖR det är ingen fara. När släpen besiktigas kollas exempelvis inte skicket på vajrar m.m = Ingen har ansvar för byggnationen, utan det landar ju givetvis längst ned i ledet att det är chauffören som ska ha ansvaret.

    EJ försvarsbart, hade något liknande funnits på en normal arbetsplats (Ej inom transport) hade det blivit ramaskri.

    Men som vanligt ska ju någon behöva dö innan det händer någonting, tyvärr :)

  5. Chauffören norröver:
    5 oktober, 2019

    Vi har samma problem norröver som utgår ifrån Borlänges Ica terminal. Där vi har lossning ställen där vi inte kan hissa upp riktigt så planet/planen måste hänga i vajer. För några v så brast en vajer.

  6. Bengt Sandh:
    5 oktober, 2019

    Det är bra att det skrivs om det här. Det är bara att någon tar till sig det här. Och att felen rättas till.🇸🇪🇸🇪

  7. Ola:
    5 oktober, 2019

    Det här problemet har funnits sedan 90 talet då ICA började med tvåvåningsekipage och hade egna fordon. Det var bara att köra eller byta jobb.
    //fd ICAchaufför

  8. Fd Åkaren:
    3 oktober, 2019

    Jag har själv ägt och kört ett dubbeldäckarsläp för ICA. Det fungerade bra men det kräver att man minst en gång per år lämnar in det på en ordentlig service hos någon som kan det riktigt, helst tillverkaren. Vajrar behöver justeras så mellan planen lyfter jämnt. Linhjul och lager, slangar och lås behöver ses över. Dom här släpen ska man veta hur man ska använda och vara försiktig med, då fungerar dom bra. Det ska inte bytas chaufförer hela tiden.

Lästips:

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Transportarbetarens logga

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Transportarbetarens logga

Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.