Close
En av Brings släpvagnar med dubbelplan. Här har den bakre högra låsklacken inte fungerat.
Close

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

– Vi beordrades att gå in och lasta, trots att mellanplanet var osäkrat och bara hängde i vajrarna. Det var fruktansvärt obehagligt, säger en chaufför.

Matjätten Ica har i många år haft ett transportsystem där burar med livsmedel fraktas i två våningar på lastbilar och släp. Det övre planet lastas först och hissas sedan upp och ska säkras genom särskilda låsklackar.

Tommy Nordberghs åkeri kör för Ica – med dubbeldäckare. Där har arbetsmiljön och säkerheten blivit en stridsfråga mellan fack och arbetsgivare.

Tvisten startade sedan det kommit fram att chaufförer tvingats jobba under låg takhöjd. Och i vissa fall under lastplan som inte säkrats på rätt sätt.

Nu larmar anställda som kör eller har kört Ica-gods på Bring Frigo i Helsingborg om samma problem. Tre Bring-trailrar som är omkring tio år gamla har dubbla lastplan.

– De här släpvagnarna är så illa skötta att de är rena dödsfällorna, säger en förare som inte vill framträda med namn.

Chauffören och en kollega som också jobbat flera år på Bring beskriver detaljerat en mängd tillfällen när låssystemet havererat. Ibland är det klackarna som strulat, andra gånger är det varningslamporna som varit ur funktion. Bak i trailrarna sitter fyra lampor som ska indikera att låsklackarna sitter i rätt läge.

– Är lamporna svarta vet du inte om lastplanet är säkrat. Man får försöka lyssna och höra när klackarna klickar i, säger en förare.

En tredje förare berättar hur han brukar gå in under det osäkrade lastplanet och knacka på låsmekanismen med något verktyg, för att om möjligt få fart på det lufttrycksdrivna systemet.

Flera förare uppger att de många gånger jobbat under lastplan som inte kunnat säkras – och som bara hängt i de vajrarna som används för att höja och sänka våningsplanen.

En kollega berättar om en allvarlig incident på Icas lager i Kungälv. En kvinnlig chaufför skulle sänka det fullastade mellangolvet när vajrarna brast.

– Som tur var stod föraren på lastbryggan när alltihop dråsade ner, säger han.

Chauffören som berättar har själv varit med om att dubbelplanet fått eget liv. Vid ett tillfälle när han trodde att det var låst och säkrat började det åka, trots att ingen rörde manöverdosan.

– I princip är det dagliga problem med tekniken. Varje arbetspass är det någon som riskerar sitt liv. Släpen skickas till verkstad, dagen efter är det samma problem igen. Det allvarligaste är att chaufförerna som kör inte får ordentliga instruktioner eller utbildning.

De kritiska förarna på Bring uppger att vajersystemet som används för att manövrera det rörliga mellanplanet i praktiken består av en enda lång vajer kopplad till en motor. En vajer som sedan är fäst i plattans fyra hörn.

Går vajern av på ett ställe, faller allt ner. Anser förarna. Det tillbakavisas av en tillverkare som hävdar att mellanplanet hänger i fyra separata vajrar. Som tål sju ton stycket.

Tillverkaren uppger också att instruktionen som kunderna får är att ingen ska gå in under ett lastplan som inte kunnat säkras med låsklackarna.

Brings dubbeldäckartrailrar har höj- och sänkbart yttertak. Det gör att chaufförerna i stort sett kan arbeta i upprätt ställning.

Så är det inte på Tommy Nordberghs åkeri Mariestad. Där är det flera skåp som har fasta tak. Det gör att ståhöjden bara blir 160 centimeter på ”undervåningen”.

För att slippa jobba med böjd rygg och nacke valde en del anställda att pressa upp mellanplanet så mycket det gick – för att vinna höjd och skona kroppen.

Resultatet blev att låsklackarna sattes ur spel.

När Transport fick kännedom om detta lade det regionala skyddsombudet Johan Nyman ett skyddsstopp. Företaget har efter det gått ut med nya instruktioner.

Instruktioner som Transport menar är omöjliga att följa. Nästa vecka ska fack och arbetsgivare ha nya förhandlingar.

Bring har svarat på Transportarbetarens frågor via mejl. Företagets presschef John Eckhoff skriver så här:

”Bring Frigo ser mycket allvarligt på de uppgifter som tas upp i artikeln och vi säkerställer nu efterlevnaden av våra gällande rutiner och processer. Hos oss ska ingen behöva skada sig på jobbet. Våra medarbetares säkerhet ligger alltid högst på agendan.”

Tidningen mejlade dessutom följande frågor till Ica och fick svar, skriftligt, från koncernens logistikdirektör Magnus Stadig:

Frågor:

• Det är nu chaufförer på två olika åkerier som berättar om problem kring arbete med lastbilar/trailrar med dubbelplan. Ekipage som fraktar Ica-gods.

– Hur många dubbelplansekipage rullar för Ica i Sverige?

• På Bring Frigo uppger förare att tre trailrar är slitna och att låsklackarna som ska säkra det upphissade mellanplanet ofta krånglar. Det gör att förarna jobbar under tonvis med gods som bara hänger i vajrar.

– Känner Ica till bristerna?

– Vad har Ica gjort åt dem?

– Vad kommer Ica att vidta för åtgärder nu?

• På Tommy Nordberghs åkeri måste chaufförer jobba under lastplan som bara kan hissas upp till 160 centimeters höjd. Förarna tvingas jobba med böjd kropp.

– Är det okej, anser Ica?

• Det har lett till att chaufförer ibland pressar upp mellanplanet, så att höjden blir lite bättre. Då sätts låssystemet ur spel, enligt uppgift.

– Vad säger Ica om det?

• Har Ica några egna säkerhetsrutiner/regler för arbete under upphissade lastplan?

• Vad ska förare/lagerarbetare göra om dubbelplanet inte går att säkra?

Magnus Stadig svarar:

”Utan alla duktiga medarbetare inom logistik, fungerar inte vår verksamhet. Vi jobbar mycket med säkerhetsfrågorna och alla som jobbar inom ICA ska kunna känna sig trygga på jobbet, oavsett om man är anställd av ICA eller av något företag vi samarbetar med. Vi ställer tydliga krav på våra transportörer att följa gällande lagar och regler i våra avtal, och utför även stickprovskontroller och revisioner för att säkerställa att de följs. Det är transportören som bär ansvaret för att följa säkerhetsföreskrifterna. Situationen som beskrivs av chaufförerna ser vi allvarligt på. Vi har initierat en kontakt med transportören i fråga för att få deras bild av situationen och kommer följa upp och se hur vi går vidare med frågan.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    28 oktober, 2019

    Fast mötet med skydsombyd på både transport och åkeriet körs det fortförande med samma ekipage bevis finns.. (bild)

  2. Anonym:
    9 oktober, 2019

    Lättare sagt än gjort men angående dena artikel så det handlar om mer än så åkerier är medveten om riskerna tvinga chaufförerna sätta en pall som skud om planen drosar när... Facket är medveten om detta men skiter i o ta i saken på alvar...
    Har varit i kontakt men högsta skyddsombud på Ica i hbg...
    Inget händer va e frågan om e de bara till att skicka chaufför på jobb och önska lycka till (hoppas inget händer idag)....

  3. Tanase Alexandru:
    8 oktober, 2019

    Yes forbid it , it is dangerous . Life is more important than goods

  4. Vanlig Chaufför.:
    5 oktober, 2019

    Kört dubbedäckare i 10 år åt ica.

    Det är ju dock som så att förr eller senare går något sönder och man "tvingas" att lasta med ex. kärvande låsklackar som man själv får trycka ut exempelvis tills det tas in på lagning.

    Som Anställd och ej åkeriägare som den andra som kommenterat här är det ju ej lätt att styra vilka som ska köra ekipaget eller att den ska servas 1 gång per år som han säger. Skiten ska bara rulla.
    Och scheman är pressade så man byter i farten så nästa gubbe ska hinna till ica för att lasta nästa lass. Vet inte hur många gånger jag stött på chaufförer på icas olika centrallager som säger sig inte ha en aning hur släpet fungerar och man får hjälpa dom hissa planen!

    Otroligt dåligt skött av alla parter, dels av ica som skickar över ansvaret helt på åkerierna, åkerierna som mer eller mindre säger KÖR det är ingen fara. När släpen besiktigas kollas exempelvis inte skicket på vajrar m.m = Ingen har ansvar för byggnationen, utan det landar ju givetvis längst ned i ledet att det är chauffören som ska ha ansvaret.

    EJ försvarsbart, hade något liknande funnits på en normal arbetsplats (Ej inom transport) hade det blivit ramaskri.

    Men som vanligt ska ju någon behöva dö innan det händer någonting, tyvärr :)

  5. Chauffören norröver:
    5 oktober, 2019

    Vi har samma problem norröver som utgår ifrån Borlänges Ica terminal. Där vi har lossning ställen där vi inte kan hissa upp riktigt så planet/planen måste hänga i vajer. För några v så brast en vajer.

  6. Bengt Sandh:
    5 oktober, 2019

    Det är bra att det skrivs om det här. Det är bara att någon tar till sig det här. Och att felen rättas till.🇸🇪🇸🇪

  7. Ola:
    5 oktober, 2019

    Det här problemet har funnits sedan 90 talet då ICA började med tvåvåningsekipage och hade egna fordon. Det var bara att köra eller byta jobb.
    //fd ICAchaufför

  8. Fd Åkaren:
    3 oktober, 2019

    Jag har själv ägt och kört ett dubbeldäckarsläp för ICA. Det fungerade bra men det kräver att man minst en gång per år lämnar in det på en ordentlig service hos någon som kan det riktigt, helst tillverkaren. Vajrar behöver justeras så mellan planen lyfter jämnt. Linhjul och lager, slangar och lås behöver ses över. Dom här släpen ska man veta hur man ska använda och vara försiktig med, då fungerar dom bra. Det ska inte bytas chaufförer hela tiden.

Lästips:

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

Transportarbetarens logga

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.