Louise Creutz
Close
Louise Creutz får tillbaka ungefär 4 000 kronor på skatten när hon har gjort avdraget för nattarbete på annan ort.
Close

Skatteavdraget kan ge tusenlappar till chaufförer

Deklarationsdags. Brukar du köra lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan det finnas pengar att hämta.

Den 19 mars är första dagen att deklarera i år. Den 2 maj är den sista. Så här års brukar Transportarbetaren påminna om skatteavdraget som gör att chaufförer kan få tillbaka tusenlappar på skatten.

Inte bara chaufförer. Och inte alla chaufförer. Grundförutsättningen är att vara borta från hemorten över natten.

– Förra året fick jag tillbaka ungefär 4 000 kronor, berättar Louise Creutz, som kör livsmedel i Halmstad, i stort sett bara på nätterna.

Hon kallar det djungeltelegrafen när chaufförer tipsar varandra om skatteavdraget. Själv hörde talas om det första gången från en gammal kollega.

– Visst är det lite meckigt, men ändå värt att göra det, säger hon.

– Jag skriver upp varje gång jag jobbar natt och sedan räknar jag ihop och för in det på deklarationen. Det är lätt att göra när man deklarerar på nätet.

Det handlar om ett avdrag för ökade levnadsomkostnader när man är på resa över natten. Hur stort det blir beror på hur länge man är borta. Ett krav är dock att starta resan före midnatt och inte komma tillbaka till hemorten före klockan sex på morgonen. Ett annat krav är att arbetsgivaren inte står för traktamente.

Däremot spelar det ingen roll om chauffören sover eller arbetar under natten.

Helt enkelt är det inte att förstå exakt i vilka situationer det går att göra skatteavdraget. Eller hur mycket det går att dra av. För att förklara detta har Skatteverket flera sidor med olika exempel på sin hemsida.

– Huvudregeln är att man måste var borta en natt, säger Christina Blommé som har faktakollat Transportarbetarens uppgifter.

Häromåret berättade vi om två chaufförer på samma åkeri som hade läst om skatteavdraget i Transportarbetaren. De gick igenom de senaste årens lönespecifikationer, begärde omprövning av sina deklarationer och förde in avdraget. Var och en av dem fick tillbaka 67 000 kronor.

Skatteavdrag? Gör så här

Den som arbetar natt som chaufför kan, om alla kriterier är uppfyllda, få pengar tillbaka på skatten för ökade levnadsomkostnader. I korthet krävs det att:

  • Du måste befinna dig minst 50 km från hemmet eller arbetsplatsen (åkeriet).
  • Du måste vara borta minst en natt, från före klockan 00 och till efter 06.
  • Du inte får traktamente från din arbetsgivare för natten.

Avdraget gör du på punkt 2.2 i deklarationen. Du ska vid behov kunna visa för Skatteverket vilka resor du har gjort med hjälp av till exempel lönespecifikationer eller körjournal.

  • Schablonavdraget för ökade levnadsomkostnader är lite förenklat 230 kronor per heldag. Om du jobbar en natt får du göra avdrag för två halvdagar, vilket alltså blir 230 kronor. Om arbetspasset är längre kan det bli en högre summa.
  • Man kan ompröva sin deklaration senast det sjätte året efter utgången av inkomståret. December i år är alltså sista chansen att begära omprövning för inkomståret 2013.
  • Har du fler frågor kring avdraget, vänd dig till Skatteverket.

Klicka här för att komma till Skatteverkets info.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2019

    Tystnaden är total........
    Chaufförer har inte särskilt stor kunskap om detta med ekonomi och att ta hand om sig själv ekonomiskt.Oftast gnälls det på kör o vilotider......
    Investera i Aktier med 4-8 % i direktavkastning så kan ni njuta av att pengarna arbetar dygnet runt oavsett om ni sover eller ej........"blink".....
    Jag har enbart gått i grundskola och har lärt mig den hårda vägen att pengarna aldrig "sover".......
    Jag är 52 år och har dragit mig tillbaka,men när jag fyller 55 år så kan jag njuta av den avkastningen som mina pensionsförsäkringar har växt med de senaste 30 åren!!

  2. Peter Jansson:
    13 mars, 2019

    Alla gillar att få göra avdrag i deklarationen,men jag anser att det är att "lura" sig själv lite grann.
    Samtidigt blir bruttolönen lägre vilket ger mindre till pensionen och sänker den sjukpenninggrundande inkomsten.Givetvis är det skönt med avdrag för kostnader som man inte har och genom att ta med matlåda och smörgåsar hemifrån så blir det inga ökande levnadskostnader.Är man smart så investerar man det man får tillbaka på skatten för detta avdrag så kan man strunta i detta med att man "lurar" sig själv.Mycket möjligt att jag har fel men jag njuter av att vara en ung pensionär på 52 år som har investerat all skatteåterbäring jag har fått genom åren i aktier och det är ett tips till alla som får tillbaka på skatten som ett tillskott till pensionen.(Givetvis så har jag investerat mycket mer än bara skatteåterbäringen för att ha råd att pensionera mig vid 52 år.)

Lästips:

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Hej chaufför! Är du med i facket?

Enkät. Facket är inte alltid så bra (eller billigt) att man själv vill gå med. Men det behövs. Det stod klart när vi snackade om facket och framtiden med så många chaufförer vi hann under en oktoberdag på Rastas parkering i Ödeshög.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.