Ett av formulären som Transportarbetaren har tagit del av.
Close
Ett av formulären som Transportarbetaren har tagit del av.
Close

Åsiktsregistrering i Transport – uppgiften chockar många

Vid sidan av det vanliga fackliga arbetet har Transport bedrivit ett särskilt organiseringsprojekt på utvalda arbetsplatser. Hundratals anställda har intervjuats om sin syn på facket. Åsikter har sedan lagrats i dator på förbundskontoret. – Om åsikter hanterats på det sättet är det ett misstag. Det är inget som förbundet sanktionerat, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

Förbundets ordförande Lars Lindgren uppger att han togs på sängen av uppgifterna:

– Jag hade ingen aning om att känsliga personuppgifter hanterats så här. Vi har skickat en anmälan till Datainspektionen för att få klarhet i om vi brutit mot gällande regler.

Tommy Wreeth är förbundskassör och ansvarig för att personuppgiftslagen följs. Han säger:

– Vi har nu vänt oss till Datainspektionen för att få vår verksamhet genomlyst. Vi vill göra en ordentlig genomgång av alla rutiner där personuppgifter hanteras. Utöver det har jag inga kommentarer.

Våren 2011 projektanställde Transport sex så kallade organizers. Uppdraget var att värva medlemmar och bygga upp fackklubbar på stora arbetsplatser som lager och terminaler.

Bakgrunden var att Transport – precis som andra fackförbund – tappat många medlemmar efter att den nytillträdda borgerliga regeringen chockhöjt a-kasseavgifterna 2006–2007.

Lägre organisationsgrad gjorde att facket tappade i styrka. Transport var ett av flera förbund som tidigt valde att prova nya arbetssätt för att återvinna medlemmar och fackligt inflytande.

Det tydligaste var organizerprojektet. Unga engagerade transportare rekryterades och specialutbildades för att jobba enbart med facklig organisering, efter amerikansk förebild. I dag jobbar omkring tio personer i projektet, som efter kongressen 2012 blev en permanent gren av förbundets verksamhet.

Till en början skedde arbetet relativt öppet. Målet var att intervjua alla anställda på de utvalda arbetsplatserna och försöka utröna vilka som kunde tänkas åta sig fackliga uppdrag och hjälpa till i det fackliga arbetet.

Organiserarna styrdes inte från förbundets 25 avdelningar, utan från en speciell enhet på förbundskontoret. I organizerns arbete ingick att med täta intervaller rapportera in till projektledningen.

Enligt uppgifter som Transportarbetaren tagit del av har fakta och åsikter som framkommit vid hundratals personintervjuer noterats i ett särskilt förtryckt formulär. Överst på sidan finns en femgradig skala där arbetarna betygssatts från siffran ett – som innebär positiv, en potentiell ledare. Till en röd femma. Det vill säga antifacklig.

I en majoritet av de formulär som Transportarbetaren har tillgång till framgår att de anställda oftast har en positiv syn på facket. Många är beredda att gå en facklig utbildning och hjälpa till aktivt i det fackliga arbetet.

Men i formulären finns också andra känsliga personuppgifter. En fråga som ställs är vilka på arbetsplatsen som uppfattas som informella ledare. I många formulär namnges sådana personer.

I en avslutande punkt förväntas organiserarna göra egna reflektioner. Här återfinns såväl positiva som negativa omdömen, men också känsliga personuppgifter. Som utbrändhet, sjukdomar och hemförhållanden. Av formulären framgår att uppgifterna noterats som förklaring till att personen inte just nu kan förväntas ta på sig ideellt fackligt arbete.

I ett fåtal fall har noteringar också gjorts om partitillhörighet och medlemskap i annat fackförbund.

På en stor arbetsplats med flera hundra anställda satsade organiserarna på att i första hand intervjua personer som redan var medlemmar i Transport. Men för projektet som helhet har ambitionen varit att intervjua alla anställda på de utvalda arbetsplatserna – både medlemmar och ickemedlemmar.

Formulären som Transportarbetaren läst har alla skannats av och skickats upp till projektledningen, där uppgifterna datorlagrats.

Under årens lopp har åtskilliga anställda i Transport reagerat över ett hemlighetsmakeri som omgärdat projektet. Varför har det varit stängda dörrar till rummen där organiserarna ”hyrt in sig” på förbundets avdelningar?

En person som tidigare jobbat som organizer ger en förklaring:

– Jag var noga med att dra igen dörren efter mig. Vi som var organizers insåg att vi jobbade i en gråzon mot personuppgiftslagen (pul). Ja, det var helt klart en gråzon, vi kartlade ju medlemmarnas uppfattning om facket. Positiv eller negativ.

Mycket talar för att hanteringen av de känsliga personuppgifterna strider mot pul. Man kan också fråga sig också om facket ska ägna sig åt åsiktsregistrering av såväl medlemmar som icke medlemmar – även om det inte är uppenbart olagligt.

Transportarbetaren har pratat med en rad före detta organizers. Några jobbar kvar i förbundet. Andra har lämnat Transport. Flera av dem vittnar om betänkligheter när det gäller organiseringsarbetet och hanteringen av personuppgifterna.

Den person som till vardags ansvarar för organizerprojektet på förbundskontoret vill inte uttala sig för Transportarbetaren. Ute på avdelningarna väcker uppgifterna om åsiktsregistrering oro och förvåning. En ombudsman säger:

– Organizerprojektet har blivit en parallellorganisation i Transport. De kör sitt eget spår, som ombudsman har jag ingen insyn alls. Jag bara bara tänkt att arbetet är nödvändigt. Men det har hela tiden varit stängda dörrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.