Ett av formulären som Transportarbetaren har tagit del av.
Close
Ett av formulären som Transportarbetaren har tagit del av.
Close

Åsiktsregistrering i Transport – uppgiften chockar många

Vid sidan av det vanliga fackliga arbetet har Transport bedrivit ett särskilt organiseringsprojekt på utvalda arbetsplatser. Hundratals anställda har intervjuats om sin syn på facket. Åsikter har sedan lagrats i dator på förbundskontoret. – Om åsikter hanterats på det sättet är det ett misstag. Det är inget som förbundet sanktionerat, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

Förbundets ordförande Lars Lindgren uppger att han togs på sängen av uppgifterna:

– Jag hade ingen aning om att känsliga personuppgifter hanterats så här. Vi har skickat en anmälan till Datainspektionen för att få klarhet i om vi brutit mot gällande regler.

Tommy Wreeth är förbundskassör och ansvarig för att personuppgiftslagen följs. Han säger:

– Vi har nu vänt oss till Datainspektionen för att få vår verksamhet genomlyst. Vi vill göra en ordentlig genomgång av alla rutiner där personuppgifter hanteras. Utöver det har jag inga kommentarer.

Våren 2011 projektanställde Transport sex så kallade organizers. Uppdraget var att värva medlemmar och bygga upp fackklubbar på stora arbetsplatser som lager och terminaler.

Bakgrunden var att Transport – precis som andra fackförbund – tappat många medlemmar efter att den nytillträdda borgerliga regeringen chockhöjt a-kasseavgifterna 2006–2007.

Lägre organisationsgrad gjorde att facket tappade i styrka. Transport var ett av flera förbund som tidigt valde att prova nya arbetssätt för att återvinna medlemmar och fackligt inflytande.

Det tydligaste var organizerprojektet. Unga engagerade transportare rekryterades och specialutbildades för att jobba enbart med facklig organisering, efter amerikansk förebild. I dag jobbar omkring tio personer i projektet, som efter kongressen 2012 blev en permanent gren av förbundets verksamhet.

Till en början skedde arbetet relativt öppet. Målet var att intervjua alla anställda på de utvalda arbetsplatserna och försöka utröna vilka som kunde tänkas åta sig fackliga uppdrag och hjälpa till i det fackliga arbetet.

Organiserarna styrdes inte från förbundets 25 avdelningar, utan från en speciell enhet på förbundskontoret. I organizerns arbete ingick att med täta intervaller rapportera in till projektledningen.

Enligt uppgifter som Transportarbetaren tagit del av har fakta och åsikter som framkommit vid hundratals personintervjuer noterats i ett särskilt förtryckt formulär. Överst på sidan finns en femgradig skala där arbetarna betygssatts från siffran ett – som innebär positiv, en potentiell ledare. Till en röd femma. Det vill säga antifacklig.

I en majoritet av de formulär som Transportarbetaren har tillgång till framgår att de anställda oftast har en positiv syn på facket. Många är beredda att gå en facklig utbildning och hjälpa till aktivt i det fackliga arbetet.

Men i formulären finns också andra känsliga personuppgifter. En fråga som ställs är vilka på arbetsplatsen som uppfattas som informella ledare. I många formulär namnges sådana personer.

I en avslutande punkt förväntas organiserarna göra egna reflektioner. Här återfinns såväl positiva som negativa omdömen, men också känsliga personuppgifter. Som utbrändhet, sjukdomar och hemförhållanden. Av formulären framgår att uppgifterna noterats som förklaring till att personen inte just nu kan förväntas ta på sig ideellt fackligt arbete.

I ett fåtal fall har noteringar också gjorts om partitillhörighet och medlemskap i annat fackförbund.

På en stor arbetsplats med flera hundra anställda satsade organiserarna på att i första hand intervjua personer som redan var medlemmar i Transport. Men för projektet som helhet har ambitionen varit att intervjua alla anställda på de utvalda arbetsplatserna – både medlemmar och ickemedlemmar.

Formulären som Transportarbetaren läst har alla skannats av och skickats upp till projektledningen, där uppgifterna datorlagrats.

Under årens lopp har åtskilliga anställda i Transport reagerat över ett hemlighetsmakeri som omgärdat projektet. Varför har det varit stängda dörrar till rummen där organiserarna ”hyrt in sig” på förbundets avdelningar?

En person som tidigare jobbat som organizer ger en förklaring:

– Jag var noga med att dra igen dörren efter mig. Vi som var organizers insåg att vi jobbade i en gråzon mot personuppgiftslagen (pul). Ja, det var helt klart en gråzon, vi kartlade ju medlemmarnas uppfattning om facket. Positiv eller negativ.

Mycket talar för att hanteringen av de känsliga personuppgifterna strider mot pul. Man kan också fråga sig också om facket ska ägna sig åt åsiktsregistrering av såväl medlemmar som icke medlemmar – även om det inte är uppenbart olagligt.

Transportarbetaren har pratat med en rad före detta organizers. Några jobbar kvar i förbundet. Andra har lämnat Transport. Flera av dem vittnar om betänkligheter när det gäller organiseringsarbetet och hanteringen av personuppgifterna.

Den person som till vardags ansvarar för organizerprojektet på förbundskontoret vill inte uttala sig för Transportarbetaren. Ute på avdelningarna väcker uppgifterna om åsiktsregistrering oro och förvåning. En ombudsman säger:

– Organizerprojektet har blivit en parallellorganisation i Transport. De kör sitt eget spår, som ombudsman har jag ingen insyn alls. Jag bara bara tänkt att arbetet är nödvändigt. Men det har hela tiden varit stängda dörrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.