Ett av formulären som Transportarbetaren har tagit del av.
Close
Ett av formulären som Transportarbetaren har tagit del av.
Close

Åsiktsregistrering i Transport – uppgiften chockar många

Vid sidan av det vanliga fackliga arbetet har Transport bedrivit ett särskilt organiseringsprojekt på utvalda arbetsplatser. Hundratals anställda har intervjuats om sin syn på facket. Åsikter har sedan lagrats i dator på förbundskontoret. – Om åsikter hanterats på det sättet är det ett misstag. Det är inget som förbundet sanktionerat, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

Förbundets ordförande Lars Lindgren uppger att han togs på sängen av uppgifterna:

– Jag hade ingen aning om att känsliga personuppgifter hanterats så här. Vi har skickat en anmälan till Datainspektionen för att få klarhet i om vi brutit mot gällande regler.

Tommy Wreeth är förbundskassör och ansvarig för att personuppgiftslagen följs. Han säger:

– Vi har nu vänt oss till Datainspektionen för att få vår verksamhet genomlyst. Vi vill göra en ordentlig genomgång av alla rutiner där personuppgifter hanteras. Utöver det har jag inga kommentarer.

Våren 2011 projektanställde Transport sex så kallade organizers. Uppdraget var att värva medlemmar och bygga upp fackklubbar på stora arbetsplatser som lager och terminaler.

Bakgrunden var att Transport – precis som andra fackförbund – tappat många medlemmar efter att den nytillträdda borgerliga regeringen chockhöjt a-kasseavgifterna 2006–2007.

Lägre organisationsgrad gjorde att facket tappade i styrka. Transport var ett av flera förbund som tidigt valde att prova nya arbetssätt för att återvinna medlemmar och fackligt inflytande.

Det tydligaste var organizerprojektet. Unga engagerade transportare rekryterades och specialutbildades för att jobba enbart med facklig organisering, efter amerikansk förebild. I dag jobbar omkring tio personer i projektet, som efter kongressen 2012 blev en permanent gren av förbundets verksamhet.

Till en början skedde arbetet relativt öppet. Målet var att intervjua alla anställda på de utvalda arbetsplatserna och försöka utröna vilka som kunde tänkas åta sig fackliga uppdrag och hjälpa till i det fackliga arbetet.

Organiserarna styrdes inte från förbundets 25 avdelningar, utan från en speciell enhet på förbundskontoret. I organizerns arbete ingick att med täta intervaller rapportera in till projektledningen.

Enligt uppgifter som Transportarbetaren tagit del av har fakta och åsikter som framkommit vid hundratals personintervjuer noterats i ett särskilt förtryckt formulär. Överst på sidan finns en femgradig skala där arbetarna betygssatts från siffran ett – som innebär positiv, en potentiell ledare. Till en röd femma. Det vill säga antifacklig.

I en majoritet av de formulär som Transportarbetaren har tillgång till framgår att de anställda oftast har en positiv syn på facket. Många är beredda att gå en facklig utbildning och hjälpa till aktivt i det fackliga arbetet.

Men i formulären finns också andra känsliga personuppgifter. En fråga som ställs är vilka på arbetsplatsen som uppfattas som informella ledare. I många formulär namnges sådana personer.

I en avslutande punkt förväntas organiserarna göra egna reflektioner. Här återfinns såväl positiva som negativa omdömen, men också känsliga personuppgifter. Som utbrändhet, sjukdomar och hemförhållanden. Av formulären framgår att uppgifterna noterats som förklaring till att personen inte just nu kan förväntas ta på sig ideellt fackligt arbete.

I ett fåtal fall har noteringar också gjorts om partitillhörighet och medlemskap i annat fackförbund.

På en stor arbetsplats med flera hundra anställda satsade organiserarna på att i första hand intervjua personer som redan var medlemmar i Transport. Men för projektet som helhet har ambitionen varit att intervjua alla anställda på de utvalda arbetsplatserna – både medlemmar och ickemedlemmar.

Formulären som Transportarbetaren läst har alla skannats av och skickats upp till projektledningen, där uppgifterna datorlagrats.

Under årens lopp har åtskilliga anställda i Transport reagerat över ett hemlighetsmakeri som omgärdat projektet. Varför har det varit stängda dörrar till rummen där organiserarna ”hyrt in sig” på förbundets avdelningar?

En person som tidigare jobbat som organizer ger en förklaring:

– Jag var noga med att dra igen dörren efter mig. Vi som var organizers insåg att vi jobbade i en gråzon mot personuppgiftslagen (pul). Ja, det var helt klart en gråzon, vi kartlade ju medlemmarnas uppfattning om facket. Positiv eller negativ.

Mycket talar för att hanteringen av de känsliga personuppgifterna strider mot pul. Man kan också fråga sig också om facket ska ägna sig åt åsiktsregistrering av såväl medlemmar som icke medlemmar – även om det inte är uppenbart olagligt.

Transportarbetaren har pratat med en rad före detta organizers. Några jobbar kvar i förbundet. Andra har lämnat Transport. Flera av dem vittnar om betänkligheter när det gäller organiseringsarbetet och hanteringen av personuppgifterna.

Den person som till vardags ansvarar för organizerprojektet på förbundskontoret vill inte uttala sig för Transportarbetaren. Ute på avdelningarna väcker uppgifterna om åsiktsregistrering oro och förvåning. En ombudsman säger:

– Organizerprojektet har blivit en parallellorganisation i Transport. De kör sitt eget spår, som ombudsman har jag ingen insyn alls. Jag bara bara tänkt att arbetet är nödvändigt. Men det har hela tiden varit stängda dörrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).