Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

– Jag blev förvånad, säger Mikael Wahlberg, Transports regionala skyddsombud som var med vid en inspektion i Örebro.

– Där fanns inget system för att hålla koll på om anställda råkar ut för tillbud. Stationschefen hade inte fått rätt förutsättningar att vara chef, och hade inte kompetens när det gäller arbetsmiljö. Det är förvånansvärt i en stor koncern som Circle K.

Anna Skoglund heter Arbetsmiljöverkets (AV) inspektör som gjorde besöken i Örebro, Nora och Kristinehamn. Hon är lite mer försiktig i sina uttalanden:

– Det här är ett första steg. Nu har stationerna ett par, tre månader på sig att svara mig och göra något åt problemen.

Problemen, som de beskrivs i AV:s inspektionsmeddelande, uttrycks lite olika för de tre olika stationerna. I stort handlar det om:

  • Brist på kunskap, befogenhet och resurser hos dem som har uppgifter i mackarnas systematiska arbetsmiljöarbete. ”Ni kanske inte uppmärksammar alla risker, och då kan riskerna leda till att era arbetstagare blir sjuka eller skadar sig i jobbet”, skriver AV.
  • Brist på rutiner när det gäller riskbedömningar, handlingsplaner och kontroller av det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
  • Brist på rutiner kring rapportering av olycksfall, men också att och hur tillbud (nästan-olyckor eller oönskade händelser) ska rapporteras.
  • Brist på rutiner för att utreda orsakerna till olyckor och tillbud.
  • På en av mackarna påtalar AV att det saknas undersökning och riskbedömning av hur den ergonomiska belastningen kan vara hälsofarlig. På en annan efterlyser AV en undersökning av eventuella risker med ensamarbete, nattarbete och hot och våld mot de anställda.

– Jag kan inte uttala mig om det här är ett resultat av systemfel högre upp i företaget, säger Anna Skoglund.

Transportarbetaren riktar frågan till Circle K, och blir hänvisad till kommunikationschefen Maria Philipson som levererar ett allmänt och skriftligt svar:

”Hos oss på Circle K är arbetsmiljö mycket viktig och något som vi lägger stort fokus på. Vi har rutiner för hur vi systematiskt jobbar med arbetsmiljön hos oss.

Vid eventuella brister så tas omedelbart en plan fram för hur dessa ska åtgärdas. Den processen är i gång gällande dessa tre fall.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

En av fem som dör på jobbet är chaufför

Dödsolyckor. 48 människor miste livet när de arbetade förra året. Tio var lastbilschaufförer. En var däckarbetare.

Transportarbetarens logga

Ny riskbedömning stoppar bevakning i Rinkeby

Bevakning. Transport stoppar åter arbete i de källargångar där en väktare i oktober blev skjuten. Och det kan bli permanent. Inte heller i framtiden är det troligt att säkerheten går att garantera i hyresfastigheten i Stockholmsförorten Rinkeby.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.

Man åtalad för tortyr av tidningsbud

Tidningsbud. Den 25-årige man som sedan tidigare suttit häktad, misstänkt för att ha kidnappat och utsatt ett tidningsbud i Kristianstad för tortyrliknande misshandel, har åtalats. Åklagaren betraktar brottet som synnerligen grovt.

Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Ryanairplan i luften

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.