Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Att socialförsäkringsbalken och förordningarna ändras beror på den kraftiga ökningen av antalet sjukskrivna. Psykiatriska diagnoser som depression, utbrändhet och ångest är i dag den vanligaste orsaken till att både kvinnor och män uteblir från arbetet.

Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Planen ska skrivas senast efter 30 dagar. Den bör innehålla åtgärder för anpassning av arbetsplatsen eller arbetsuppgifterna. Går det att jobba kortare dagar och vara deltidssjukskriven? Kan personen omplaceras? Behöver hen arbetshjälpmedel, utbildning eller omskolning för att fungera, hör till det som kan tas med. Annat kan handla om stöd från företagshälsovården och hur kontakten mellan anställd och företag ska skötas under sjukskrivningen.

Tider för åtgärder och uppföljning av planen bör också finnas med.

En rundringning till några av Transports regionala skyddsombud, RSO:n, som träffar långtidssjuka medlemmar, tyder på en avvaktande hållning. Förbundets försäkringsansvariga Sture Thorsell tycker det är bra att återgå till den tidigare ordningen, att företagen ska bli skyldiga att skicka in rehabiliteringsplaner till försäkringskassan igen.

– Det sätter lite press på arbetsgivarna att agera, men om det resulterar i en förbättring återstår att se. Försäkringskassans tillsyn av företagen har inte fungerat och det finns mycket som behöver förändras efter försämringarna av försäkringsskyddet 2007. Människor som blir sjuka drabbas hårt i dag, säger han.

RSO Jari Sotkasiira på Transports Nyköpingsavdelning tror inte att regeländringen kommer att göra så stor skillnad.

– Tyvärr, det hade varit bättre att införa obligatoriska planer senast efter 30 dagar.

Han påpekar att det kan vara svårt att förutspå om sjukskrivningar kommer att vara i 60 dagar eller längre, i synnerhet när det handlar om utmattningssymptom och psykiska diagnoser.

Klarar mindre företag som små åkerier att upprätta planer?

– Nej, det är där vi regionala skyddsombud kommer in. Jag skulle önska att både företag och medlemmar vände sig till oss oftare och tidigare, så att vi kan hjälpa till. Nu blir det ofta så att sjuka blir av med sjukpenningen efter 180 dagar och skickas vidare till arbetsförmedlingen. Det är sorgligt, säger Jari Soutkasiira.

Han efterlyser mer förebyggande arbetsmiljöarbetet, så att färre blir sjuka på jobbet.

Gunilla Hamberg är RSO på Transports avdelning 32 i Östersund och mer förhoppningsfull.

– Om reglerna efterlevs så tror jag att det kan bli bra. Det kan innebära att sjuka inte bara glöms bort, som tidigare.

Försäkringskassan kan anmäla företag som inte uppfyller sina rehabiliteringsplikter till Arbetsmiljöverket. Myndigheten kan då bland annat utfärda vite, skadestånd, sanktionsavgift eller böter.

– Om en arbetsgivare inte känner till sina skyldigheter fungerar inte sanktioner. Men det kan vara positivt att den möjligheten finns för att sätta press på företagen, anser Gunilla Hamberg.

RSO Carina Lövgren i Linköping ser positivt på kraven om planer, men har inte heller hon så stort hopp om några större förändringar.

– Det är så mycket som brister i arbetsgivarnas ansvar i dag. Vi är ute och pratar med företagen, men det går ganska trögt. Många arbetstagare har ju inte heller så bra koll. Ofta kommer de inte till facket förrän det kör ihop sig och de inte får sjukpenning, säger hon.

Michael Boman är strateg inom sjukförsäkring på Försäkringskassan. Han betonar att de nya reglerna förtydligar arbetsgivarnas ansvar.

– Om man har ett ansvar och inte uppfyller det, syns det.

Mer resurser eller fler handläggare kommer inte att tillföras kassan för att kontrollera att kraven följs, förklarar Michael Boman. Ändå tror han inte att nyordningen blir tandlös.

– Du ska upprätta en plan för sjuka anställda om det inte är onödigt eller omöjligt ur medicinsk synpunkt.

Arbetsgivarna är kritiska mot de nya kraven, som man anser skapar krångel och onödig byråkrati för småföretag. Socialförsäkringsexpert Catharina Bäck på Svenskt Näringsliv kallar nyordningen ett ”onödigt fyrkantigt regelverk.”

– Planer görs redan i dag, men att kräva det från dag 30 är alldeles för tidigt. Det var därför kravet avskaffades förra gången. Man behöver avvakta den medicinska läkningen. Det blir mycket jobb för lite nytta. De resurserna kunde användas bättre på individer som verkligen behöver, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Ingela Johansson

”Volontärjobbet är min rehab”

Frivilligarbetare. Väktaren Ingela Johansson kraschade. Efter en tid i lugn och tystnad fick hon tid att göra det hon alltid velat, bli volontär. – Jobbet i Erikshjälpens kafé är min själv-rehab.

Transportarbetarens logga

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.