Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Arbetsmiljön blev en stridsfråga när arbetsgivarorganisationen Sverige Hamnar i våras beslutade att alla stuveriföretag skulle dra in fackliga rättigheter för Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

HF blev av med möjligheten att jobba fackligt på betald tid, samtidigt som förbundets drygt 100 skyddsombud förlorade sin status.

Efter arbetsgivarnas utspel har HF upprepade gånger varnat för sämre arbetsmiljö och fler dödsolyckor i hamnarna, som en direkt följd av Sveriges Hamnars agerande.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson har jobbat många år som RSO i Transports två hamnavdelningar. De är skeptiska till utspelet om dödsolyckor.

– Det känns som ett lågvattenmärke, säger Roger Jönsson. Visst, hamnar är farliga arbetsplatser, med tunga maskiner. Självklart är det också så att 100 par extra ögon kan upptäcka brister.

– Men Transport har i många år byggt upp en skyddsorganisation som täcker alla hamnarbetsgivare. I Göteborg, på APM Terminals, har Transport 14 skyddsombud. Det finns ett par mindre hamnar där vi i nuläget inte har lokala skyddsombud. Men där har vi RSO:er ansvaret.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson reagerar mot utspel där en del av Transports skyddsombud beskrivs som få och ”dåligt utbildade”.

– Det finns något exempel där vi precis startat en fackklubb och valt skyddsombud. Det tog några månader innan skyddsombudet genomgick utbildningen och kunde kliva in i rollen.

– I samma hamn har HF haft ett skyddskommittémöte med arbetsgivarna. I protokollet står det att hjälm och varselväst inte behöver användas. Trots att det varit lag på det sedan 1977.

Varken Roger Jönsson eller Per-Arne Persson vill egentligen föra debatten på den nivå de tycker att den hamnat på. Per-Arne Persson säger:

– Jag är RSO i avdelning 1, som bland annat täcker norra Sverige. Min uppfattning är att olyckor och tillbud inte har ökat sedan i våras. Jag tycker att dialogen i de flesta fall fungerar bra, även när jag kommer till hamnar där HF är i majoritet.

Roger Jönsson fyller i:

– En sak kan jag säga säkert: Våra skyddsombud är minst lika kvalificerade som HF:s. Sedan får man inte glömma bort att det fortfarande är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret.

Det finns saker som bekymrar honom:

– I vissa hamnar uppger arbetsgivarna nu att de anställda inte längre vill medverka i arbetsmiljöarbetet. Det är allvarligt. Vid exempelvis skyddsronder är det viktigt att de som jobbar på arbetsstället finns med.

Roger Jönsson poängterar att arbetsmiljökraven ska vara lika stränga i alla hamnar. Det är inte upp till lokalavdelningar eller klubbar att avgöra om man ska bära väst och hjälm, eller inte.

Per-Arne Persson och Roger Jönsson beskriver hur Transport redan för tio år sedan bestämde sig för att ta ett helhetsgrepp på arbetsmiljöarbetet i hamnbolagen. Roger Jönsson:

– Vi klargjorde för arbetsgivarna att vi ville ha relevant information i alla hamnar, även där HF var i majoritet. Det har på sina håll uppfattats som att vi ville stänga andra fackförbund ute. Så var det inte. Vi ville undvika att fackförbund spelas ut mot varandra.

Transportarbetaren har – utan framgång – sökt Hamnarbetarförbundets ordförande, Eskil Rönér, för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

EU-länderna missar målet om halverad trafikdödlighet

Trafiksäkerhet. Förra året dog över 25 000 trafikanter på EU:s vägar. Medlemsländerna kommer inte att klara det uppställda målet – att halvera dödligheten under perioden 2010 till 2020. Sämst i klassen är Sverige. Det enda EU-land där dödsolyckorna ökat.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?