Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Arbetsmiljön blev en stridsfråga när arbetsgivarorganisationen Sverige Hamnar i våras beslutade att alla stuveriföretag skulle dra in fackliga rättigheter för Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

HF blev av med möjligheten att jobba fackligt på betald tid, samtidigt som förbundets drygt 100 skyddsombud förlorade sin status.

Efter arbetsgivarnas utspel har HF upprepade gånger varnat för sämre arbetsmiljö och fler dödsolyckor i hamnarna, som en direkt följd av Sveriges Hamnars agerande.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson har jobbat många år som RSO i Transports två hamnavdelningar. De är skeptiska till utspelet om dödsolyckor.

– Det känns som ett lågvattenmärke, säger Roger Jönsson. Visst, hamnar är farliga arbetsplatser, med tunga maskiner. Självklart är det också så att 100 par extra ögon kan upptäcka brister.

– Men Transport har i många år byggt upp en skyddsorganisation som täcker alla hamnarbetsgivare. I Göteborg, på APM Terminals, har Transport 14 skyddsombud. Det finns ett par mindre hamnar där vi i nuläget inte har lokala skyddsombud. Men där har vi RSO:er ansvaret.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson reagerar mot utspel där en del av Transports skyddsombud beskrivs som få och ”dåligt utbildade”.

– Det finns något exempel där vi precis startat en fackklubb och valt skyddsombud. Det tog några månader innan skyddsombudet genomgick utbildningen och kunde kliva in i rollen.

– I samma hamn har HF haft ett skyddskommittémöte med arbetsgivarna. I protokollet står det att hjälm och varselväst inte behöver användas. Trots att det varit lag på det sedan 1977.

Varken Roger Jönsson eller Per-Arne Persson vill egentligen föra debatten på den nivå de tycker att den hamnat på. Per-Arne Persson säger:

– Jag är RSO i avdelning 1, som bland annat täcker norra Sverige. Min uppfattning är att olyckor och tillbud inte har ökat sedan i våras. Jag tycker att dialogen i de flesta fall fungerar bra, även när jag kommer till hamnar där HF är i majoritet.

Roger Jönsson fyller i:

– En sak kan jag säga säkert: Våra skyddsombud är minst lika kvalificerade som HF:s. Sedan får man inte glömma bort att det fortfarande är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret.

Det finns saker som bekymrar honom:

– I vissa hamnar uppger arbetsgivarna nu att de anställda inte längre vill medverka i arbetsmiljöarbetet. Det är allvarligt. Vid exempelvis skyddsronder är det viktigt att de som jobbar på arbetsstället finns med.

Roger Jönsson poängterar att arbetsmiljökraven ska vara lika stränga i alla hamnar. Det är inte upp till lokalavdelningar eller klubbar att avgöra om man ska bära väst och hjälm, eller inte.

Per-Arne Persson och Roger Jönsson beskriver hur Transport redan för tio år sedan bestämde sig för att ta ett helhetsgrepp på arbetsmiljöarbetet i hamnbolagen. Roger Jönsson:

– Vi klargjorde för arbetsgivarna att vi ville ha relevant information i alla hamnar, även där HF var i majoritet. Det har på sina håll uppfattats som att vi ville stänga andra fackförbund ute. Så var det inte. Vi ville undvika att fackförbund spelas ut mot varandra.

Transportarbetaren har – utan framgång – sökt Hamnarbetarförbundets ordförande, Eskil Rönér, för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Transportarbetarens logga

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.