Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Arbetsmiljön blev en stridsfråga när arbetsgivarorganisationen Sverige Hamnar i våras beslutade att alla stuveriföretag skulle dra in fackliga rättigheter för Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

HF blev av med möjligheten att jobba fackligt på betald tid, samtidigt som förbundets drygt 100 skyddsombud förlorade sin status.

Efter arbetsgivarnas utspel har HF upprepade gånger varnat för sämre arbetsmiljö och fler dödsolyckor i hamnarna, som en direkt följd av Sveriges Hamnars agerande.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson har jobbat många år som RSO i Transports två hamnavdelningar. De är skeptiska till utspelet om dödsolyckor.

– Det känns som ett lågvattenmärke, säger Roger Jönsson. Visst, hamnar är farliga arbetsplatser, med tunga maskiner. Självklart är det också så att 100 par extra ögon kan upptäcka brister.

– Men Transport har i många år byggt upp en skyddsorganisation som täcker alla hamnarbetsgivare. I Göteborg, på APM Terminals, har Transport 14 skyddsombud. Det finns ett par mindre hamnar där vi i nuläget inte har lokala skyddsombud. Men där har vi RSO:er ansvaret.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson reagerar mot utspel där en del av Transports skyddsombud beskrivs som få och ”dåligt utbildade”.

– Det finns något exempel där vi precis startat en fackklubb och valt skyddsombud. Det tog några månader innan skyddsombudet genomgick utbildningen och kunde kliva in i rollen.

– I samma hamn har HF haft ett skyddskommittémöte med arbetsgivarna. I protokollet står det att hjälm och varselväst inte behöver användas. Trots att det varit lag på det sedan 1977.

Varken Roger Jönsson eller Per-Arne Persson vill egentligen föra debatten på den nivå de tycker att den hamnat på. Per-Arne Persson säger:

– Jag är RSO i avdelning 1, som bland annat täcker norra Sverige. Min uppfattning är att olyckor och tillbud inte har ökat sedan i våras. Jag tycker att dialogen i de flesta fall fungerar bra, även när jag kommer till hamnar där HF är i majoritet.

Roger Jönsson fyller i:

– En sak kan jag säga säkert: Våra skyddsombud är minst lika kvalificerade som HF:s. Sedan får man inte glömma bort att det fortfarande är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret.

Det finns saker som bekymrar honom:

– I vissa hamnar uppger arbetsgivarna nu att de anställda inte längre vill medverka i arbetsmiljöarbetet. Det är allvarligt. Vid exempelvis skyddsronder är det viktigt att de som jobbar på arbetsstället finns med.

Roger Jönsson poängterar att arbetsmiljökraven ska vara lika stränga i alla hamnar. Det är inte upp till lokalavdelningar eller klubbar att avgöra om man ska bära väst och hjälm, eller inte.

Per-Arne Persson och Roger Jönsson beskriver hur Transport redan för tio år sedan bestämde sig för att ta ett helhetsgrepp på arbetsmiljöarbetet i hamnbolagen. Roger Jönsson:

– Vi klargjorde för arbetsgivarna att vi ville ha relevant information i alla hamnar, även där HF var i majoritet. Det har på sina håll uppfattats som att vi ville stänga andra fackförbund ute. Så var det inte. Vi ville undvika att fackförbund spelas ut mot varandra.

Transportarbetaren har – utan framgång – sökt Hamnarbetarförbundets ordförande, Eskil Rönér, för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Södertälje hamn

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.