Anders blev hotad med kniv

Väktaren Anders Norén blev hotad med kniv av en desperat man. Nu håller han ett visst fysiskt avstånd till människorna på flyktingboendet. – Tråkigt, men jag måste tänka på min egen säkerhet, säger Anders.

Han arbetar på Migrationsverkets tillfälliga boende i Malmö, som säkerhetspersonalen inom Securitas allmänt kallar ”hotellet”.

Den allvarliga händelsen utspelade sig under hösten, när situationen var hårt ansträngd.

– Jag och en ordningsvakt var på plats när en man blev desperat. Han drog fram en kniv och hotade att skära oss. Eller sig själv. Varför vill jag inte säga, men när polisen kom började han skära sig själv, djupt i magen.

– Polisen sprejade både mannen och oss på Securitas med pepparsprej, för att stoppa honom. När de bar ner mannen till ambulansen såg jag hur allvarligt han skadat sig.

Anders blev chockad. Han stannade kvar länge den dagen och pratade och pratade med kollegorna.

Något ytterligare stöd efter det säger Anders, att han inte har behövt. Skulle han ändra sig finns både chefer och kristeam att vända sig till.

Anders Norén tycker inte att han förändrats som person efter incidenten. Som alla bevakningsanställda Transportarbetaren talat med ”ventilerar” han fortlöpande jobbiga händelser med sina närmaste kollegor.

– Min syn på invandring och flyktingmottagande är inte annorlunda nu. Jag har många nära vänner med invandrarbakgrund.

Vi sitter i ett litet provisoriskt personalrum, fyllt av kläder, utrustning och väskor. Utanför dörren spelar några barn brädspel kring ett bord. Utmed väggarna står rader av randiga plastbagar, sådana man lärt sig känna igen från medias rapportering om flyktingströmmarna. Vuxna kommer och går, stannar till med papper i händerna och ser sig villrådiga ut.

Anders Norén berättar om Malmöbor som kommer och vill lämna kläder på boendet. De får väktarna hänvisa vidare till Röda korset, på Migrationsverkets uppdrag.

– Tidigare var man hela tiden vaksam nu kan man slappna av mer. Trängseln var enorm, köerna långa och ibland tröt tålamodet hos någon. Det blev bråk och handgemäng.

Anders vill inte gå in på om han känner av spänningar mellan personer från olika länder, som är i konflikt.

– Det handlar snarare om personkemi, språkförbistringar och frustration när man inte förstår varandra. Det händer oss också.

Vid några tillfällen har det krävts hot om att personer får lämna boendet, om de inte ”skärper sig”. Det har ”viftats med kläder och skor”, när två familjer tvingats tränga ihop sig i ett rum, därför att familjen som skulle ha lämnat inte kommer i väg.

– Tidigare kom folk in på hotellet och hämtade personer till kyrkan och tillfälliga boenden. Om människor inte sökt asyl än tolkas det som människorov. Vi har avrått folk från att göra det, men har någon väl sökta asyl har de rätt att röra sig fritt och kan åka i väg, även om det inte är optimalt, säger Anders.

– Vi kan inte kolla upp det. Och de flesta människor är ändå godhjärtade.

Skulle väktarna misstänka att någon är ute i onda avsikter rapporterar väktare och ordningsvakter till polisen.

Hot och demonstrationer utanför Migrationsverkets anläggningar i Malmö tycks ha uteblivit. Däremot har en hjälporganisation som uppträtt hotfullt mot personalen blivit portad från hotellet.

Securitas driftschef i Malmö, Andreas Rosenlind, bedömer att bolaget kommer att få det hektiskt igen i februari och räknar med en ännu intensiv period fram till sommaren, med många nyanlända.

Väktaren Anders Noren stöder regeringens beslut att skapa en tidsfrist efter en hårt pressad tid:

– Vi behöver återhämta oss och ta hand om dem som redan är här. Sedan kan vi återuppta mottagandet igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.