Anders blev hotad med kniv

Väktaren Anders Norén blev hotad med kniv av en desperat man. Nu håller han ett visst fysiskt avstånd till människorna på flyktingboendet. – Tråkigt, men jag måste tänka på min egen säkerhet, säger Anders.

Han arbetar på Migrationsverkets tillfälliga boende i Malmö, som säkerhetspersonalen inom Securitas allmänt kallar ”hotellet”.

Den allvarliga händelsen utspelade sig under hösten, när situationen var hårt ansträngd.

– Jag och en ordningsvakt var på plats när en man blev desperat. Han drog fram en kniv och hotade att skära oss. Eller sig själv. Varför vill jag inte säga, men när polisen kom började han skära sig själv, djupt i magen.

– Polisen sprejade både mannen och oss på Securitas med pepparsprej, för att stoppa honom. När de bar ner mannen till ambulansen såg jag hur allvarligt han skadat sig.

Anders blev chockad. Han stannade kvar länge den dagen och pratade och pratade med kollegorna.

Något ytterligare stöd efter det säger Anders, att han inte har behövt. Skulle han ändra sig finns både chefer och kristeam att vända sig till.

Anders Norén tycker inte att han förändrats som person efter incidenten. Som alla bevakningsanställda Transportarbetaren talat med ”ventilerar” han fortlöpande jobbiga händelser med sina närmaste kollegor.

– Min syn på invandring och flyktingmottagande är inte annorlunda nu. Jag har många nära vänner med invandrarbakgrund.

Vi sitter i ett litet provisoriskt personalrum, fyllt av kläder, utrustning och väskor. Utanför dörren spelar några barn brädspel kring ett bord. Utmed väggarna står rader av randiga plastbagar, sådana man lärt sig känna igen från medias rapportering om flyktingströmmarna. Vuxna kommer och går, stannar till med papper i händerna och ser sig villrådiga ut.

Anders Norén berättar om Malmöbor som kommer och vill lämna kläder på boendet. De får väktarna hänvisa vidare till Röda korset, på Migrationsverkets uppdrag.

– Tidigare var man hela tiden vaksam nu kan man slappna av mer. Trängseln var enorm, köerna långa och ibland tröt tålamodet hos någon. Det blev bråk och handgemäng.

Anders vill inte gå in på om han känner av spänningar mellan personer från olika länder, som är i konflikt.

– Det handlar snarare om personkemi, språkförbistringar och frustration när man inte förstår varandra. Det händer oss också.

Vid några tillfällen har det krävts hot om att personer får lämna boendet, om de inte ”skärper sig”. Det har ”viftats med kläder och skor”, när två familjer tvingats tränga ihop sig i ett rum, därför att familjen som skulle ha lämnat inte kommer i väg.

– Tidigare kom folk in på hotellet och hämtade personer till kyrkan och tillfälliga boenden. Om människor inte sökt asyl än tolkas det som människorov. Vi har avrått folk från att göra det, men har någon väl sökta asyl har de rätt att röra sig fritt och kan åka i väg, även om det inte är optimalt, säger Anders.

– Vi kan inte kolla upp det. Och de flesta människor är ändå godhjärtade.

Skulle väktarna misstänka att någon är ute i onda avsikter rapporterar väktare och ordningsvakter till polisen.

Hot och demonstrationer utanför Migrationsverkets anläggningar i Malmö tycks ha uteblivit. Däremot har en hjälporganisation som uppträtt hotfullt mot personalen blivit portad från hotellet.

Securitas driftschef i Malmö, Andreas Rosenlind, bedömer att bolaget kommer att få det hektiskt igen i februari och räknar med en ännu intensiv period fram till sommaren, med många nyanlända.

Väktaren Anders Noren stöder regeringens beslut att skapa en tidsfrist efter en hårt pressad tid:

– Vi behöver återhämta oss och ta hand om dem som redan är här. Sedan kan vi återuppta mottagandet igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.