Premiär av dokumentärfilmen Taxiklubben på Bio Rio i Stockholm. Allonias Sebhatu med dotter Elusha.
Close
Den 10 mars hade dokumentärfilmen Taxiklubben premiär på Bio Rio i Stockholm. Efter filmvisningen hyllades Allonias Sebhatu på scenen. Hans dotter Elusha, 4 år, trivdes i rampljuset.
Close

Allonias liv på vita duken

Allonias Sebhatu fick sparken från Taxi Kurir. Nu skildras hans kamp för mänskligare villkor i taxibranschen i en film.

Ett diffust ansikte spanar ut genom de neddragna persiennerna på Taxi Kurirs huvudkontor. Allonias Sebhatu märker inget. Gjorde han det skulle han inte bry sig.

Det är tisdagen den 23 februari och han och några kamrater från Transports taxisektion i Stockholm står nere på trottoaren och delar ut flygblad. De riktar sig till omkring 600 förare i Taxi Kurir och Taxi 020. Chaufförerna har tvångskommenderats till skolbänken. De ska in på kontoret och gå kurs på sin fritid. Utan lön. Den som uteblir straffas med indragen legitimation.

I taxibranschen är det samma sak som sparken. Utan leg får chauffören inte logga in i växeln och åkaren – den egentliga arbetsgivaren – har oftast inte mycket annat val än att säga upp föraren.

– Systemet är genialt. Hela den svenska arbetsrätten rundas och facket blir maktlöst! säger Allonias Sebhatu.

Han vet. Det var så det gick till. Formellt hette det att Allonias, precis som hundratals andra förare, sagt nej till färdtjänstkörningar. Körningar som var så dåligt betalda att de gav en timlön ner mot 20 kronor.

– Det verkliga skälet till att jag åkte ut var ju att jag och en kompis hade börjat organisera förarna. Vi hade fått ihop 280 namnunderskrifter. Ett av våra krav var kollektivavtal.

Allonias huttrar i morgonkylan. Han tänder ännu en cigarett. Och hostar.

– Du borde sluta röka, säger en facklig kollega strängt.

Förare efter förare kommer fram och tar emot flygbladen. Ingen av dem har svensk bakgrund.

Taxibranschen är inte Sverige. Inte om man menar 40-timmarsvecka, sjuklön, försäkringar, lön när man jobbar, anställningstrygghet, rätt att yttra sig och en arbetsgivare som är arbetsgivare på riktigt.

Procentlön. Inte många vet vad det är. Alla taxiförare vet. Du har bara betalt när det finns en kund i bilen. 35–37 procent på inkörda pengar.

Låter det konstigt? Köra affärsmän och kroggäster på rakt ackord. För att inte tala om skolbarn, sjuka och gamla.

Huvudlöst, säger de flesta som hör talas om det. Utom färdtjänstpolitiker som tjänat 100-tals miljoner kronor på lönedumpningen, påpekar Allonias syrligt.

Ackordet och avsaknaden av vanlig månadslön har lett till kraftig överetablering i branschen. Hela affärsrisken som det normalt innebär att driva företag är nedflyttad till föraren. Som ofta tvingas sitta 60–70 veckotimmar vid ratten för att få ihop en inkomst som det går att leva på.

Allonias Sebhatu säger:

– Nyligen träffade jag en chaufför som jobbat 366 timmar på en enda månad. Jag har sett dokumentationen. Han hade nystartsjobb. När föraren begärde lön för de 200 övertidstimmarna blev han utsparkad.

– Det sjukaste är att kommunerna dumpar priserna i upphandlingarna, sedan går staten in med lönebidrag och nystartsjobb för att hålla taxiföretagen under armarna. Små åkare med två, tre bilar har ingen möjlighet att överleva utan nystartsjobbare.

Det är måndagen den 14 mars.

Allonias Sebhatu beställer en tredubbel espresso på fiket i Tyresö centrum. Han ler brett:

– I går, på söndagens visning, kom ännu mera folk till bion! Några fick vända i dörren, säger han.

Dokumentärfilmen Taxiklubben har precis premiärvisats på en filmfestival i Stockholm. Av publikreaktionerna att döma blev det succé. Allonias Sebhatu och filmaren Johan Palmgren fick stående ovationer i den gamla biolokalen på Södermalm.

– Jag var fruktansvärt nervös innan, säger Allonias och häller en skvätt honung i espresson.

Filmen är stark. Den skildrar inte bara fajten för taxichaufförernas villkor, utan också Allonias Sebhatus liv. Hans kamp för att överleva och försöka reparera äktenskapet som sprack redan för tio år sedan.

Tillsammans med Rahel har han tre döttrar. Den yngsta, fyråriga Elusha, kom till efter separationen. Hon har utstrålning som ett fyrverkeri och stal delar av showen på filmfestivalen.

Allonias är född i Eritrea, men uppväxt i Etiopien. Han flydde till Sverige 1987 som tonåring, tillsammans med övriga familjen som bestod av mamma, pappa och sex syskon.

– Jag hade inte så stora förväntningar på Sverige. Vi hade lämnat ett land i kaos, ett samhälle där människor dog som flugor.

I Sverige började Allonias så småningom jobba, bland annat som tolk. Men tiderna försämrades och 2012 fick han tips om taxikörning.

– En kompis sa att taxi är rena guldgruvan, säger han och gör en grimas.

Dokumentärfilmaren Johan Palmgren har följt Allonias i två år. Efter Taxi Kurirs utspark får han en projektanställning som medlemsvärvare på Transport. När jobbet upphör är han arbetslös och tvingas gå till socialen.

– Då var jag nära att ge upp, säger han och den skrovliga rösten är knappt hörbar.

Men påhejad av forna arbetskamrater fortsätter han i stället arbetet med Taxiklubben, en förening för chaufförer i Fågelviksgruppen – taxijätten som nyligen bytt namn till Cabonline group.

Filmkameran följer med på planet till Mallorca. Allonias Sebhatu är besatt av att ställa den ansvarige till svars. Alltså Rolf Karlsson, mannen som byggde upp Fågelviksgruppen och som till slut sålde Sveriges största taxikoncern till ett amerikanskt riskkapitalbolag.

Det kunde blivit filmens höjdpunkt när Allonias mot alla odds får träffa Rolf Karlsson på dennes lyxhotell. Men Karlsson ställer inte upp på bild och svarar undvikande. Sebhatu, som är övertygad socialist, får återvända hem till Sverige med de flesta frågorna brännande i skallen.

Varför är det så svårt att få rätsida på taxibranschen? Transport har försökt i mer än 20 år. Åtskilliga eldsjälar har likt Allonias stångat pannorna blodiga.

I kvällningen åker vi ut till förorten Bollmora. Här har Allonias en egen lägenhet nära exfrun Rahel och döttrarna. Han parkerar färdtjänstbussen och vi tar hissen upp till familjen.

Dottern Elusha är sprallig och klättar upp till Allonias som stupat i soffan. Han lägger ifrån sig båda mobilerna, och säger:

– Fågelviksgruppen har förstört livet för tusentals taxichaufförer. Folk har fått diabetes, högt blodtryck och infarkter. Stressen och arbetstider på 70 timmar i veckan har orsakat skilsmässor. En kollega förlorade först körkortet, och med det möjligheten till försörjning. Sedan familjen. Jag ser honom ibland. Han går planlöst omkring på gatorna och talar högt för sig själv.

– Men jag tror att det är på väg att vända nu. Efter den sista upphandlingen och prissänkningen den 1 februari har förarna i Taxi Kurir och Taxi 020 förlorat uppåt 3 000 kronor i månaden. Fler går med i facket. Folk är förbannade.

På hemmafronten ser Allonias också en ljusning. Han har börjat plugga vid sidan av jobbet på Sirius – en anställning med reglerad arbetstid och fast månadslön:

– Relationen med familjen är mycket bättre också. Min äldsta dotter, 14 år, är feminist och har gått med i Ung vänster. Jag är oerhört stolt över henne.

Det har funnits veckor då Allonias Sebhatu ångrat sitt engagemang. Men inte i dag:

– De flesta taxiförarna har invandrarbakgrund. De är rädda och blir utnyttjade. Nu är flyktingarna här. De kommer att bli nästa byte för Taxi Kurir och 020. Vi måste stå upp. Målet är att få fler förare att gå med i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.