Annons:

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

– Frågan är komplex både juridiskt och tekniskt, säger Anders Wiman, projektledare på Trafikverket. Vi måste hitta kontrollmetoder som både är rättssäkra och som accepteras av hamnar och rederier.

Han hoppas att pilotanläggningar ska komma upp i några hamnar under 2019. Ambitionen är att kontrollera nykterheten både hos förare som åker av färjorna och hos dem som kör transportfordon ut och in i hamnområdena. Trafikverket och Polisen har föreslagit regeringen att en ny yrkesgrupp ska kunna hålla i kontrollerna. Men Anders Wiman är, om juridiken går att lösa, också öppen för tanken på automatiska bommar som går upp om föraren blåser grönt.

I början av 2017 kom Trafikverkets förslag att att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – skulle förses med anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor skulle få alkobommar eller någon annan modell för nykterhetskoll.

Regeringen var nöjd med utredningen, men ville återkomma med beslut om i vilken takt och ordning nykterhetskontrollerna skulle byggas ut.

Samma höst avsatte regeringen 78 miljoner kronor till automatiserade nykterhetskontroller. Men än så länge har inga anläggningar kommit upp. Juridiken och tekniken har tagit tid. Även förhandlingar och överenskommelser med hamnarna har dragit ut på tiden.

– Det har visat sig vara en utmaning att hitta en automatiserad lösning som är rättssäker, säger Anders Wiman.

Förklaringen är att det handlar om myndighetsutövning när de som avslöjas onyktra bakom ratten ska hindras att köra ut på allmän väg. De har begått ett brott som de ska kunna lagföras för, och därför måste kontrollen hanteras av en myndighetsperson.

– Och om ingen polis eller tulltjänsteman kan finnas på plats måste lagen förändras, konstaterar Anders Wiman.

Under förra året föreslog han, det vill säga statliga Trafikverket tillsammans med Polisen, att personer med rätt utbildning och kvalifikationer ska tillåtas att utföra kontrollerna – även om de inte är poliser eller tulltjänstemän. Han kallar den nya yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter. Än så länge har regeringen inte reagerat på denna hemställan.

Detta gäller trafikanterna som kommer av en färja och ska köra ut på allmänna vägar. När det handlar om trafiken inne på hamnarnas område är nykterhetskontroller däremot inte en fråga för myndigheterna. En hamn kan, precis som stora åkerier och andra företag gör i dag, hindra den som är onykter att köra in på det egna området. I det fallet bedömer Anders Wiman att automatiska kontroller kan fungera.

– Min ambition är att i år få i gång försök med både hamnar som kontrollerar dem som ska köra in på området och kontroll av dem som kör av färjor, säger han.

Diskussionerna förs med de större hamnarna, men än vågar Anders Wiman inte säga vilken som kan bli först.

När Trelleborgs hamn härom veckan hade besök av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) var hamn-vd:n Jörgen Nilsson positiv till att testa mobila alkobommar. Ambitionen där är att ha utrustning på plats före eller direkt efter sommaren.

– Men för oss är det viktigt att tydliggöra att vi inte är någon myndighet, säger Jörgen Nilsson till Trelleborgs Allehanda.

– Vi upplåter marken och gör en logistisk lösning som är hållbar för alla. Sen är det en myndighetsperson som får ta hand om det om någon skulle blåsa rött. Det är den sista biten som ska på plats, vem som tar hand om det, fortsätter han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Sydhage:
    11 maj, 2019

    2013-2015 utförde Trafikverket, Transportstyrelsrn, Polisen tillsammans med MHF försöksprojekt i Göteborg och Stockholm. Detta pilotprojekt fungerade alldeles utmärkt och då inte Polis, Tull eller Kustbevakning kunde lagföra personer kördes inte kontrollerna. Ibland hände det att t ex Polisen fick akut larm och inte fanns tillgänglig att lagföra ev rattfyllerister ställdes bommarna bara upp. Inte något problem med detta och den ledningscentral som fanns i Tibro rapporterades under försöksprojektet. Bara att köra!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danskägt bolag tar över Lysekils hamn

Hamn. Det danska företaget SDK Shipping tar över driften av Lysekils hamn. Bolaget driver redan nu verksamhet i hamnen. – Jag tror faktiskt att det bli bra. Kommunen har inte velat satsa på hamnen, säger Patrik Östbjerg, ombudsman på Transport.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.