Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

– Frågan är komplex både juridiskt och tekniskt, säger Anders Wiman, projektledare på Trafikverket. Vi måste hitta kontrollmetoder som både är rättssäkra och som accepteras av hamnar och rederier.

Han hoppas att pilotanläggningar ska komma upp i några hamnar under 2019. Ambitionen är att kontrollera nykterheten både hos förare som åker av färjorna och hos dem som kör transportfordon ut och in i hamnområdena. Trafikverket och Polisen har föreslagit regeringen att en ny yrkesgrupp ska kunna hålla i kontrollerna. Men Anders Wiman är, om juridiken går att lösa, också öppen för tanken på automatiska bommar som går upp om föraren blåser grönt.

I början av 2017 kom Trafikverkets förslag att att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – skulle förses med anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor skulle få alkobommar eller någon annan modell för nykterhetskoll.

Regeringen var nöjd med utredningen, men ville återkomma med beslut om i vilken takt och ordning nykterhetskontrollerna skulle byggas ut.

Samma höst avsatte regeringen 78 miljoner kronor till automatiserade nykterhetskontroller. Men än så länge har inga anläggningar kommit upp. Juridiken och tekniken har tagit tid. Även förhandlingar och överenskommelser med hamnarna har dragit ut på tiden.

– Det har visat sig vara en utmaning att hitta en automatiserad lösning som är rättssäker, säger Anders Wiman.

Förklaringen är att det handlar om myndighetsutövning när de som avslöjas onyktra bakom ratten ska hindras att köra ut på allmän väg. De har begått ett brott som de ska kunna lagföras för, och därför måste kontrollen hanteras av en myndighetsperson.

– Och om ingen polis eller tulltjänsteman kan finnas på plats måste lagen förändras, konstaterar Anders Wiman.

Under förra året föreslog han, det vill säga statliga Trafikverket tillsammans med Polisen, att personer med rätt utbildning och kvalifikationer ska tillåtas att utföra kontrollerna – även om de inte är poliser eller tulltjänstemän. Han kallar den nya yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter. Än så länge har regeringen inte reagerat på denna hemställan.

Detta gäller trafikanterna som kommer av en färja och ska köra ut på allmänna vägar. När det handlar om trafiken inne på hamnarnas område är nykterhetskontroller däremot inte en fråga för myndigheterna. En hamn kan, precis som stora åkerier och andra företag gör i dag, hindra den som är onykter att köra in på det egna området. I det fallet bedömer Anders Wiman att automatiska kontroller kan fungera.

– Min ambition är att i år få i gång försök med både hamnar som kontrollerar dem som ska köra in på området och kontroll av dem som kör av färjor, säger han.

Diskussionerna förs med de större hamnarna, men än vågar Anders Wiman inte säga vilken som kan bli först.

När Trelleborgs hamn härom veckan hade besök av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) var hamn-vd:n Jörgen Nilsson positiv till att testa mobila alkobommar. Ambitionen där är att ha utrustning på plats före eller direkt efter sommaren.

– Men för oss är det viktigt att tydliggöra att vi inte är någon myndighet, säger Jörgen Nilsson till Trelleborgs Allehanda.

– Vi upplåter marken och gör en logistisk lösning som är hållbar för alla. Sen är det en myndighetsperson som får ta hand om det om någon skulle blåsa rött. Det är den sista biten som ska på plats, vem som tar hand om det, fortsätter han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Sydhage:
    11 maj, 2019

    2013-2015 utförde Trafikverket, Transportstyrelsrn, Polisen tillsammans med MHF försöksprojekt i Göteborg och Stockholm. Detta pilotprojekt fungerade alldeles utmärkt och då inte Polis, Tull eller Kustbevakning kunde lagföra personer kördes inte kontrollerna. Ibland hände det att t ex Polisen fick akut larm och inte fanns tillgänglig att lagföra ev rattfyllerister ställdes bommarna bara upp. Inte något problem med detta och den ledningscentral som fanns i Tibro rapporterades under försöksprojektet. Bara att köra!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Transportarbetarens logga

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?