Chaufför Rosanna Johansson framför lastbil.
Close
Rosanna Johansson ger transportavtalet godkänt.
Close

”590 kronor är väl okej”

Högre lön, mer i ob och sluttjafsat om vem som ska betala YKB:n. Så ser delar av innehållet i det nya transportavtalet ut. Bra eller dåligt? Vi åkte till en rastplats utanför Uppsala för att lyssna med lastbilschaufförer.

Mora Stenar strax söder om Uppsala. Det är tidig förmiddag och några chaufförer sover i sina hytter, andra bromsar in för att snabbt springa in på toaletten eller rasta hunden och sedan dra vidare. Somliga tar en längre paus.

Rosanna Johansson är på väg från Ursvik till Uppsala där hon ska lämna
förorenad jord. Jo, hon hörde något om ett nytt avtal men är inte så insatt
i detaljerna. 590 kronor mer i månaden? Tja, det låter väl helt okej.

Att ob- och övertidsersättningen räknats upp då?

– Det gör ju att det kommer löna sig när man jobbar kvällar och helger, säger hon.

Och det där med yrkeskompetensbevis (YKB)? Det nya avtalet slår en gång för alla fast att det är chefen som ska betala kalaset, inga frågetecken kring den saken. Men det har inte varit något problem för Rosanna Johansson.

– Jag har precis förnyat mitt. Chefen betalade. Men jag får inte säga upp mig på ett tag, typ ett år eller två år, för då får jag betala själv. Det är ändå en schyst deal tycker jag. Är han snäll och betalar så ställer man upp och jobbar. Men jag har hört att det har varit mycket tjafs om det där, att det finns arbetsgivare som inte tycker de ska stå för det. Fast de flesta chaufförer uppskattar inte heller kravet på YKB.

–Ska chefen betala?

Joakim Strandh är på väg till Månkarbo för att lasta torv. Han kände inte till det nya avtalet, än mindre att chefen ska stå för utbildningen.

– Även ADR? Jag håller just på med
mitt YKB och jag betalar själv. Det tycker jag är helt okej. Det är ju mitt körkort och skulle jag bli uppsagd har chefen lagt ner pengar på mig i onödan. Men du, jag ska nog gå och ringa honom nu!

Göran Svensson, med sikte mot Björklinge för att lasta virke, har noga hängt med i avtalsrörelsen. Han lusläste allt som skrevs och gick in på fackets avdelning
i Söderhamn för att förhöra sig om vad som hände och hur man skulle agera om det blev strejk. Resultatet av förhandlingarna? Underkänt, om Göran Svensson får betygsätta.

– 590 kronor är naturligtvis för lite. Vi är värda mycket mer med tanke på det ansvar och de arbetstider vi har. Det dubbla hade varit bättre – till att börja med. Övertids- och ob-ersättningen borde också höjas mer än de ynka 2,2 procenten, med tanke på hur arbetssituationen kan se ut.

– Det skulle vara förbjudet att hålla på ensam på nätterna, säger han. Det är för farligt. Halkar jag i mörkret klockan tio på kvällen saknar de mig först på förmiddagsskiftet. Nej, jag tror inte världen stannar för att ett flislass inte kommer fram en viss tid.

Inför nästa avtalsrörelse, som drar igång inom ett år, vill han att facket driver frågan om nattjobbets tiotimmarsregel.

– Du får jobba högst tio timmar på natten men den regeln följs inte, säger han. Folk jobbar mer än så. Den här frågan har glömts bort i alla avtalsrörelser.

– Och så måste lönerna höjas ordentligt så att vi inte längre är ett låglöneyrke.

Nicklas Norman tar en paus innan han rullar sista biten in i Uppsala för att hämta en storsäck med jord.

Att det kommit ett nytt avtal kände han inte till, men 590 kronor mer i månaden låter ju bra, säger Nicklas. Någon övertid kör han nästan aldrig och obekväm arbetstid är inte heller aktuellt. Sitt YKB förnyade han förra året. Chefen betalade utan problem.

– Vi tog det på en helg. Han betalade, jag tog inte ut någon lön. Fair enough.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.