Mathem-bil
Close
De som kör Mathems bilar är anställda av Körhem och går under ett avtal för säljare. Det innebär att förarna får mer än 3 000 kronor mindre i ingångslön.
Close

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Aftonbladet har tidigare berättat att chaufförer anställda av Körhem som kör ut mat för Mathem, jobbar under ständig stress. I granskningen framkommer att chaufförer tvingats kissa i flaskor och byta mensskydd i skåpet på bilen bland matvarorna. Möjligheterna till att uppsöka toalett under rasterna är dåliga.

Nu kan vi avslöja att Körhem har använt sig av en felaktig tjänstebeskrivning för att teckna hängavtal med Unionen, i stället för att teckna avtal med Handels eller Transport. Företaget har sparat miljontals kronor på det varje år.

För den som söker jobb som chaufför på Körhem finns jobben att hitta på Mathem.se. Där under titeln utesäljare. När Körhem tecknade hängavtal med Unionen 2015 lämnades en tjänstebeskrivning in som matchade den för utesäljare.

Transportarbetaren har varit i kontakt med två anställda som väljer att vara anonyma. Båda hävdar med bestämdhet att de är chaufförer och inte utesäljare.

Det fina i kråksången (för Körhem) är att löneläget för en utesäljare är betydligt lägre än för chaufförer:

En B-kortschaufför, som jobbar enligt Transports kollektivavtal i Stockholm eller Göteborg, får 136,13 kronor i timmen i ingångslön. Efter ett år får chauffören 151,25 kronor i timmen. Dessutom utgår en premiekompensation på minst två kronor i timmen.

I platsannonser lovas utesäljare/chaufförer för Körhem en ingångslön på 118,74 kronor i timmen. Enligt uppgift ska lönen gå upp med ungefär 10 kronor efter 3000 timmars tjänstgöring.

Också i Handels avtal är lönen för chaufförer högre än Körhemförarnas nuvarande löner. Ingångslönen för B-kortschaufförer är runt 140 kronor och ob-tillägget är högre än i både Transports och Unionens avtal.

Lars Karlsson är lokalombudsman på Transport avdelning 5 i Stockholm. Han tycker chaufförerna är chaufförer och ska ha lön som det.

– Körhem använder fel avtal. Jag undrar hur företaget kom fram till att förarna är utesäljare, som de baserar lönen på. Det gör att chaufförerna får för låga löner. Ägaren av Körhem är vd på Mathem, som har kollektivavtal med Handels. De vet mycket väl vad de gör. Det är vi från facken som ska bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla, inte arbetsgivarna, säger Lars Karlsson.

Körhems vd Frederik Engelfeldt har valt att svara på våra frågor per mejl:

Har ni valt att teckna hängavtal med Unionen för att det är billigare än att teckna avtal med något av de aktuella LO-förbunden?

– Avtalsfrågan äger arbetsmarknadens parter, inte vi som företag, skriver Engelfeldt.

Förtjänar era chaufförer inte samma lön som hos konkurrenterna?

– Vi har i snitt 300 personer per månad som söker jobb hos oss. Många som slutar hos oss väljer sedan att komma tillbaka. Detta sammantaget borde innebära att vi är en attraktiv arbetsgivare. Tilläggas bör att vi betalar löner som klart överstiger Unionens grundlöner, skriver Engelfeldt.

Företaget vill inte svara på om de är beredda att teckna avtal med Handels eller Transport.

Handelsanställdas förbund avstår från att kommentera på grund av att det är en pågående process om hur frågorna ska hanteras. De ber att få återkomma vid ett senare tillfälle.

Unionen: Körhem vilseledde oss

Chaufförer. Körhem ville ha kollektivavtal för sina tjänstemän och Unionen skrev hängavtal. Sedan visade det sig att utesäljarna i praktiken var chaufförer.

– Företaget uppgav att de som skulle omfattas av hängavtalet var tjänstemän. Det var dock inte fallet och Unionen ser mycket allvarligt på det som har hänt, säger Kristina Fanberg på Unionen.

År 2015 kontaktade Körhem tjänstemannafacket Unionen och ville ha ett kollektivavtal. Företaget sa att de berörda arbetstagarna jobbade som administrativ personal eller som utesäljare.

Unionen uppmanade Körhem att gå med i Svensk Handel, eftersom Mathem redan var det. Men företaget vägrade. Då tecknade Unionen ett hängavtal för vad de trodde var tjänstemän.

Det var först under 2016 som Unionen fick indikationer på att utesäljarna egentligen var chaufförer, berättar Kristina Fanberg, central ombudsman på Unionen.

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att nå en långsiktig lösning med företaget, men förgäves. Körhem har inte varit intresserade, säger hon.

Kan man säga att ni har blivit vilseledda av Körhems tjänstebeskrivningar?

– Ja, och det har vi påtalat för arbetsgivaren, säger Kristina Fanberg.

Vad händer nu?

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att få arbetsgivaren att teckna kollektivavtal med något av de fackförbund på LO-sidan, som har relevant avtal för de tjänster som inte är att betrakta som tjänstemän. Det vill säga chaufförer, verkstadstjänster, gårdstjänster och andra arbetartjänster.

– Körhem har dock inte varit intresserade utan har hela tiden sagt nej till våra förslag. Men vi ger självklart inte upp utan kommer att fortsätta arbeta för en långsiktig lösning som tryggar villkoren och säkerställer arbetsmiljön för arbetstagarna, säger Kristina Fanberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    13 december, 2018

    Praktiskt att bolaget som kör leveranserna åt Mathem ägs av Mathems vd...
    Det kan väl händelsevis inte råka vara så att han bestämt att det ska vara så för att tjäna pengar på dåliga villkor?

  2. Viktor:
    8 november, 2018

    @Dennis
    Ja, men då förlorar de ju medlemsintäkter förstår du väl.

  3. Dennis Nilsson:
    1 november, 2018

    Om nu Unionen upplever att de blivit förda bakom ljuset av Körhem, så är det väl bara att häva avtalet. Alla utom Körhem förmodligen, tycks ju vara överens om att det tillkommit på felaktig grund.

    /Dennis.

Lästips:

”Två olika kollektivavtal på samma arbetsplats är inte bra”

Hamn. Om mindre än två dygn kan en ny konflikt bryta ut i hamnarna. Vad vill Hamnarbetarförbundet (HF)? Är målet dubbla kollektivavtal och dubbla fackföreningar för arbetare på en och samma arbetsplats? Så här sa HF:s mångårige ordförande Björn A Borg i en stor intervju i Transportarbetaren år 2004. Texten är något kortad, i övrigt återges den ordagrant.

Transportarbetarens logga

Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

Transportarbetarens logga

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

”Två olika kollektivavtal på samma arbetsplats är inte bra”

Hamn. Om mindre än två dygn kan en ny konflikt bryta ut i hamnarna. Vad vill Hamnarbetarförbundet (HF)? Är målet dubbla kollektivavtal och dubbla fackföreningar för arbetare på en och samma arbetsplats? Så här sa HF:s mångårige ordförande Björn A Borg i en stor intervju i Transportarbetaren år 2004. Texten är något kortad, i övrigt återges den ordagrant.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.