Mathem-bil
Close
De som kör Mathems bilar är anställda av Körhem och går under ett avtal för säljare. Det innebär att förarna får mer än 3 000 kronor mindre i ingångslön.
Close

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Aftonbladet har tidigare berättat att chaufförer anställda av Körhem som kör ut mat för Mathem, jobbar under ständig stress. I granskningen framkommer att chaufförer tvingats kissa i flaskor och byta mensskydd i skåpet på bilen bland matvarorna. Möjligheterna till att uppsöka toalett under rasterna är dåliga.

Nu kan vi avslöja att Körhem har använt sig av en felaktig tjänstebeskrivning för att teckna hängavtal med Unionen, i stället för att teckna avtal med Handels eller Transport. Företaget har sparat miljontals kronor på det varje år.

För den som söker jobb som chaufför på Körhem finns jobben att hitta på Mathem.se. Där under titeln utesäljare. När Körhem tecknade hängavtal med Unionen 2015 lämnades en tjänstebeskrivning in som matchade den för utesäljare.

Transportarbetaren har varit i kontakt med två anställda som väljer att vara anonyma. Båda hävdar med bestämdhet att de är chaufförer och inte utesäljare.

Det fina i kråksången (för Körhem) är att löneläget för en utesäljare är betydligt lägre än för chaufförer:

En B-kortschaufför, som jobbar enligt Transports kollektivavtal i Stockholm eller Göteborg, får 136,13 kronor i timmen i ingångslön. Efter ett år får chauffören 151,25 kronor i timmen. Dessutom utgår en premiekompensation på minst två kronor i timmen.

I platsannonser lovas utesäljare/chaufförer för Körhem en ingångslön på 118,74 kronor i timmen. Enligt uppgift ska lönen gå upp med ungefär 10 kronor efter 3000 timmars tjänstgöring.

Också i Handels avtal är lönen för chaufförer högre än Körhemförarnas nuvarande löner. Ingångslönen för B-kortschaufförer är runt 140 kronor och ob-tillägget är högre än i både Transports och Unionens avtal.

Lars Karlsson är lokalombudsman på Transport avdelning 5 i Stockholm. Han tycker chaufförerna är chaufförer och ska ha lön som det.

– Körhem använder fel avtal. Jag undrar hur företaget kom fram till att förarna är utesäljare, som de baserar lönen på. Det gör att chaufförerna får för låga löner. Ägaren av Körhem är vd på Mathem, som har kollektivavtal med Handels. De vet mycket väl vad de gör. Det är vi från facken som ska bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla, inte arbetsgivarna, säger Lars Karlsson.

Körhems vd Frederik Engelfeldt har valt att svara på våra frågor per mejl:

Har ni valt att teckna hängavtal med Unionen för att det är billigare än att teckna avtal med något av de aktuella LO-förbunden?

– Avtalsfrågan äger arbetsmarknadens parter, inte vi som företag, skriver Engelfeldt.

Förtjänar era chaufförer inte samma lön som hos konkurrenterna?

– Vi har i snitt 300 personer per månad som söker jobb hos oss. Många som slutar hos oss väljer sedan att komma tillbaka. Detta sammantaget borde innebära att vi är en attraktiv arbetsgivare. Tilläggas bör att vi betalar löner som klart överstiger Unionens grundlöner, skriver Engelfeldt.

Företaget vill inte svara på om de är beredda att teckna avtal med Handels eller Transport.

Handelsanställdas förbund avstår från att kommentera på grund av att det är en pågående process om hur frågorna ska hanteras. De ber att få återkomma vid ett senare tillfälle.

Unionen: Körhem vilseledde oss

Chaufförer. Körhem ville ha kollektivavtal för sina tjänstemän och Unionen skrev hängavtal. Sedan visade det sig att utesäljarna i praktiken var chaufförer.

– Företaget uppgav att de som skulle omfattas av hängavtalet var tjänstemän. Det var dock inte fallet och Unionen ser mycket allvarligt på det som har hänt, säger Kristina Fanberg på Unionen.

År 2015 kontaktade Körhem tjänstemannafacket Unionen och ville ha ett kollektivavtal. Företaget sa att de berörda arbetstagarna jobbade som administrativ personal eller som utesäljare.

Unionen uppmanade Körhem att gå med i Svensk Handel, eftersom Mathem redan var det. Men företaget vägrade. Då tecknade Unionen ett hängavtal för vad de trodde var tjänstemän.

Det var först under 2016 som Unionen fick indikationer på att utesäljarna egentligen var chaufförer, berättar Kristina Fanberg, central ombudsman på Unionen.

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att nå en långsiktig lösning med företaget, men förgäves. Körhem har inte varit intresserade, säger hon.

Kan man säga att ni har blivit vilseledda av Körhems tjänstebeskrivningar?

– Ja, och det har vi påtalat för arbetsgivaren, säger Kristina Fanberg.

Vad händer nu?

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att få arbetsgivaren att teckna kollektivavtal med något av de fackförbund på LO-sidan, som har relevant avtal för de tjänster som inte är att betrakta som tjänstemän. Det vill säga chaufförer, verkstadstjänster, gårdstjänster och andra arbetartjänster.

– Körhem har dock inte varit intresserade utan har hela tiden sagt nej till våra förslag. Men vi ger självklart inte upp utan kommer att fortsätta arbeta för en långsiktig lösning som tryggar villkoren och säkerställer arbetsmiljön för arbetstagarna, säger Kristina Fanberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    13 december, 2018

    Praktiskt att bolaget som kör leveranserna åt Mathem ägs av Mathems vd...
    Det kan väl händelsevis inte råka vara så att han bestämt att det ska vara så för att tjäna pengar på dåliga villkor?

  2. Viktor:
    8 november, 2018

    @Dennis
    Ja, men då förlorar de ju medlemsintäkter förstår du väl.

  3. Dennis Nilsson:
    1 november, 2018

    Om nu Unionen upplever att de blivit förda bakom ljuset av Körhem, så är det väl bara att häva avtalet. Alla utom Körhem förmodligen, tycks ju vara överens om att det tillkommit på felaktig grund.

    /Dennis.

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.