Mathem-bil
Close
De som kör Mathems bilar är anställda av Körhem och går under ett avtal för säljare. Det innebär att förarna får mer än 3 000 kronor mindre i ingångslön.
Close

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Aftonbladet har tidigare berättat att chaufförer anställda av Körhem som kör ut mat för Mathem, jobbar under ständig stress. I granskningen framkommer att chaufförer tvingats kissa i flaskor och byta mensskydd i skåpet på bilen bland matvarorna. Möjligheterna till att uppsöka toalett under rasterna är dåliga.

Nu kan vi avslöja att Körhem har använt sig av en felaktig tjänstebeskrivning för att teckna hängavtal med Unionen, i stället för att teckna avtal med Handels eller Transport. Företaget har sparat miljontals kronor på det varje år.

För den som söker jobb som chaufför på Körhem finns jobben att hitta på Mathem.se. Där under titeln utesäljare. När Körhem tecknade hängavtal med Unionen 2015 lämnades en tjänstebeskrivning in som matchade den för utesäljare.

Transportarbetaren har varit i kontakt med två anställda som väljer att vara anonyma. Båda hävdar med bestämdhet att de är chaufförer och inte utesäljare.

Det fina i kråksången (för Körhem) är att löneläget för en utesäljare är betydligt lägre än för chaufförer:

En B-kortschaufför, som jobbar enligt Transports kollektivavtal i Stockholm eller Göteborg, får 136,13 kronor i timmen i ingångslön. Efter ett år får chauffören 151,25 kronor i timmen. Dessutom utgår en premiekompensation på minst två kronor i timmen.

I platsannonser lovas utesäljare/chaufförer för Körhem en ingångslön på 118,74 kronor i timmen. Enligt uppgift ska lönen gå upp med ungefär 10 kronor efter 3000 timmars tjänstgöring.

Också i Handels avtal är lönen för chaufförer högre än Körhemförarnas nuvarande löner. Ingångslönen för B-kortschaufförer är runt 140 kronor och ob-tillägget är högre än i både Transports och Unionens avtal.

Lars Karlsson är lokalombudsman på Transport avdelning 5 i Stockholm. Han tycker chaufförerna är chaufförer och ska ha lön som det.

– Körhem använder fel avtal. Jag undrar hur företaget kom fram till att förarna är utesäljare, som de baserar lönen på. Det gör att chaufförerna får för låga löner. Ägaren av Körhem är vd på Mathem, som har kollektivavtal med Handels. De vet mycket väl vad de gör. Det är vi från facken som ska bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla, inte arbetsgivarna, säger Lars Karlsson.

Körhems vd Frederik Engelfeldt har valt att svara på våra frågor per mejl:

Har ni valt att teckna hängavtal med Unionen för att det är billigare än att teckna avtal med något av de aktuella LO-förbunden?

– Avtalsfrågan äger arbetsmarknadens parter, inte vi som företag, skriver Engelfeldt.

Förtjänar era chaufförer inte samma lön som hos konkurrenterna?

– Vi har i snitt 300 personer per månad som söker jobb hos oss. Många som slutar hos oss väljer sedan att komma tillbaka. Detta sammantaget borde innebära att vi är en attraktiv arbetsgivare. Tilläggas bör att vi betalar löner som klart överstiger Unionens grundlöner, skriver Engelfeldt.

Företaget vill inte svara på om de är beredda att teckna avtal med Handels eller Transport.

Handelsanställdas förbund avstår från att kommentera på grund av att det är en pågående process om hur frågorna ska hanteras. De ber att få återkomma vid ett senare tillfälle.

Unionen: Körhem vilseledde oss

Chaufförer. Körhem ville ha kollektivavtal för sina tjänstemän och Unionen skrev hängavtal. Sedan visade det sig att utesäljarna i praktiken var chaufförer.

– Företaget uppgav att de som skulle omfattas av hängavtalet var tjänstemän. Det var dock inte fallet och Unionen ser mycket allvarligt på det som har hänt, säger Kristina Fanberg på Unionen.

År 2015 kontaktade Körhem tjänstemannafacket Unionen och ville ha ett kollektivavtal. Företaget sa att de berörda arbetstagarna jobbade som administrativ personal eller som utesäljare.

Unionen uppmanade Körhem att gå med i Svensk Handel, eftersom Mathem redan var det. Men företaget vägrade. Då tecknade Unionen ett hängavtal för vad de trodde var tjänstemän.

Det var först under 2016 som Unionen fick indikationer på att utesäljarna egentligen var chaufförer, berättar Kristina Fanberg, central ombudsman på Unionen.

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att nå en långsiktig lösning med företaget, men förgäves. Körhem har inte varit intresserade, säger hon.

Kan man säga att ni har blivit vilseledda av Körhems tjänstebeskrivningar?

– Ja, och det har vi påtalat för arbetsgivaren, säger Kristina Fanberg.

Vad händer nu?

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att få arbetsgivaren att teckna kollektivavtal med något av de fackförbund på LO-sidan, som har relevant avtal för de tjänster som inte är att betrakta som tjänstemän. Det vill säga chaufförer, verkstadstjänster, gårdstjänster och andra arbetartjänster.

– Körhem har dock inte varit intresserade utan har hela tiden sagt nej till våra förslag. Men vi ger självklart inte upp utan kommer att fortsätta arbeta för en långsiktig lösning som tryggar villkoren och säkerställer arbetsmiljön för arbetstagarna, säger Kristina Fanberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    13 december, 2018

    Praktiskt att bolaget som kör leveranserna åt Mathem ägs av Mathems vd...
    Det kan väl händelsevis inte råka vara så att han bestämt att det ska vara så för att tjäna pengar på dåliga villkor?

  2. Viktor:
    8 november, 2018

    @Dennis
    Ja, men då förlorar de ju medlemsintäkter förstår du väl.

  3. Dennis Nilsson:
    1 november, 2018

    Om nu Unionen upplever att de blivit förda bakom ljuset av Körhem, så är det väl bara att häva avtalet. Alla utom Körhem förmodligen, tycks ju vara överens om att det tillkommit på felaktig grund.

    /Dennis.

Lästips:

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.