Backande sopbil.
Close
På Ögärdesvägen i Göteborg kan sopbilen inte vända. Det är så trångt att miljöarbetarna måste fälla in sidospegeln när de backar sista biten fram till sopkärlen.
Close

22 döda och 102 svårt skadade

Sedan 1994 har 22 personer dött i olyckor med sopbilar. Många av dem hamnade under bilen när förare tvingades backa för att komma åt kärl eller säckar. I Göteborg och Växjö samarbetar miljöföretag och skyddsombud för att få bort farliga hämtställen.

Ögärdesvägen är en gatstump inne bland rikisvillorna i stadsdelen Askim i Göteborg. Den är smal, brant som en störtloppsbacke och slutar tvärt i ett buskage. Som om någon bara kapat av vägen med yxa.

– Kommunens kontrollant kunde varken vända eller backa upp med sin egen personbil när hon blev hitkallad. Här ska vi köra ner med våra tunga sopbilar. På vintern är det inte kul, säger Besim Paulus.

Han är fackligt skyddsombud på Nordisk återvinning, ett norskägt företag som äter sig in på den svenska marknaden. I Göteborg har bolaget tagit över hushållshämtningen i Askim och ytterligare tre stadsdelar.

Ganska snart insåg både företaget och miljöarbetarna som bemannar de nio sopbilarna att arbetsmiljön lämnar en hel del övrigt att önska.

– Vi har väldigt många områden där det är trångt och kuperat, säger driftschefen Freddy Andersson. Ofta saknas vändplatser och de anställda tvingas backa långa sträckor. I stort sett vartenda ställe vi tittar på har brister i arbetsmiljön.

– Det kan vara allt från backning eller höga kanter till lösgrus där kärlen ska dras. Vi har inte gjort någon inventering, men vi har ändå en lista på säkert 300–400 hämtställen där åtgärder behövs.

Transports regionala skyddsombud, Ulf Jarnefjord, är inkopplad och tillsammans har fack och arbetsgivare valt ut två platser som pilotfall. Jarnefjord har skrivit en så kallad 6:6a-anmälan med fyra grundkrav. Ett handlar om just backning och utgångspunkten är att det bara får ske högst en billängd – för att vända fordonet.

Anmälan riktas formellt mot företaget, men just när det gäller renhållarnas arbetsmiljö ligger ansvaret och möjligheterna att åstadkomma förändringar oftast hos kommunen och fastighetsägaren.

Skyddsombudet Besim Paulus står längt ner på den amputerade Ögärdesvägen. Flera grannar kommer ut. Det uppstår en spontan och välvillig diskussion om trafiksäkerhet och arbetsmiljö kontra de ingrepp som skulle krävas för att få till en vettig vändmöjlighet.

– Det kanske går att gräva ur slänten, men det vore bättre om ni körde med mindre bilar och tog båda kärlen samtidigt. Då skulle ni bara behöva backa ner var fjortonde dag, säger mannen som bor närmast.

Ett alternativ som blivit ganska vanligt i kommunerna är att fastighetsägarnas kärl flyttas till särskilda gemensamma uppsamlingsplatser där sopbilen tryggt kan vända och stanna.

– På den här gatan blir det svårt, konstaterar Besim. Den finns ingen ledig mark. Dessutom är det ingen som vill ha 30 kärl stående intill staketet. Privata fastighetsägare accepterar inte att vi vänder på deras garageinfarter heller. På cykelvägar är det också förbjudet.

Hur ser grannarna på att bära soppåsarna låt säga 200 meter till uppställda kärl?

– Aldrig i livet! säger den manliga grannen. Jag börjar bli till åren och backen är väldigt brant!

Efter Transports anmälan har Göteborgs kommun besökt Ögärdesvägen. Besims erfarenhet är att personalen som rycker ut ofta tar problemen på allvar, men den här gången blev beskedet att: ”företaget får anpassa fordonet …”.

Det är inte otroligt att ärendet till slut får avgöras hos Arbetsmiljöverket. Kim Jörgensen, klubbordförande för Transportarna på det stora kommunala renhållningsbolaget Renova, har drivit backningsfrågan i åratal. Han är besviken. Besviken över att verket inte längre tycks hålla fast vid att ”backning inte är ett körsätt”.

– Kommunerna måste ta sitt ansvar, säger han. I Göteborg gjorde man en stor inventering av skolor, dagis och äldreboende. Man hittade flera tusen ställen där sophämtning inte kunde utföras på ett säkert sätt.

Besim Paulus guidar bort till gata nummer två som finns på Transports anmälan. Lyckhemsvägen är flackare, men smal och för att kunna rulla in med bakvaggan först krävs backning utmed en förskola.

Renhållarna som kör bilen påpekar att det finns betydligt värre hämtställen än de utvalda. Båda killarna är unga och på Nordisk återvinning är inställningen till backning blandad. En del tycker att det är rätt okej, förklarar Besim.

Det norskägda bolaget har också en liberal syn på sopgubbar som åker bakpå bilen.

– Jo, hos oss är det tillåtet, säger driftschef Freddy Andersson. Vi beställde ju fotplattor till sopbilarna. Det sitter mikrobrytare på som gör att bilen inte går att backa när plattan är nerfälld. Hastigheten begränsas också till 20 eller 30 kilometer.

– Men visst, 30 är rätt mycket när folk ska hålla sig fast bakpå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.

Prat om döden på jobbet

Farlig arbetsmiljö. De kallar det – lite drastiskt – för begravningskaffe. Transport i Luleå var i dag ute på gågatan mitt i stan för att uppmärksamma arbetsmiljödagen. Budskapet var att 14 personer har dött på svenska arbetsplatser hittills i år – och att det är 14 för många.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.