200 000 kronor i straffavgift för Valbo Transport
Maxbeloppet 200 000 kronor. Så mycket begär Transportstyrelsen i straffavgift av Gävleåkeriet Valbo Transport för brott mot bland annat kör- och vilotidsreglerna och felaktiga eller överhoppade imatningar i färdskrivarna.
Ägaren Christina Eriksson är missnöjd med sanktionsavgiften och åkeriet har överklagat beslutet till förvaltningsrätten.
– I övrigt vill jag inte ge några kommentarer. Vi avvaktar förvaltningsrättens dom, säger hon.
Transportstyrelsen hittade nästan 600 felaktigheter vid en kontroll av hur Valby Transport följer bland annat kör- och vilotidsförordningen, sköter färdskrivare med mera. Det handlar exempelvis om för långa dagliga körtider, att rast- och vilotider inte tagits ut i tid av chaufförerna och om slarv med dygnsvila.
Annat som myndigheten slår ner på är att diagramblad och förarkort inte använts eller hanterats fel, att manuella inmatningar av uppgifter i färdskrivaren inte gjorts och att uppgifter om vägmätarställning saknats på diagramblad.
Myndigheten anmärker dessutom på och att företagets förare missat att föra in start- och slutland i den digitala färdskrivaren och att uppgifter från färdskrivare och förarkort inte har kopierats inom 90 respektive 28 dagar.
I ett yttrande till Transportstyrelsen skriver åkeriet att en del av förklaringen till de många felen är att den nya och gamla tidens färdskrivare skiljer sig åt. En del misstag har också begåtts av tillfällig personal. Bolaget framhåller också att man nu gjort särskilda utbildningssatsningar kring kör- och vilotider till alla förare och utbildningsledare.
Valbo Transport och dotterbolaget Metab omsätter tillsammans 130 miljoner kronor per år. Bolaget har omkring 130 medarbetare i Gävle, Sundsvall, Östersund, Söderhamn och Hudiksvall, enligt åkeriernas webbsida.
Niclas Sandström är Transports lokalombudsman på avdelning 11 i Gävle. Han upplever inte att Valbo Transport skiljer sig särskilt mycket från andra åkerier.
– Har Transportstyrelsen revision så åker företagen dit, allihop. Det är inte frågan om ifall myndigheten kommer att hitta fel, utan om hur många. Alla gör fel ibland. Det vore lika bra att åkerierna budgeterade med böter från början!
600 förseelser låter mycket i Niclas Sandströms öron, men han tillägger att man måste ta hänsyn till hur stor företagets verksamhet är och om det är mindre slarvfel.
– Har du ett tiotal anställda som gör några småfel var är du snart uppe ganska många. Det kan handla om att du måste flytta bilar några meter i ett garage eller inom åkeriområdet. Sker det under din rast eller vilotid blir det böter direkt, beskriver Niclas Sandström.
Han betonar att Transportstyrelsen självklart ska uppfylla sin kontrolluppgift, men kanske kunde vara något mindre ”petig”.
– Grova fel ska bötfällas, men är det småförseelser borde man kunna göra något slags rimlighetsbedömning, inte räkna enstaka minuter. När kör- och vilotidsreglerna infördes handlade det ju om att försöka skapa sund konkurrens mellan åkerierna och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. Jag vet inte om det blev så, funderar Niclas Sandström.