Ludwig Eriksson avd 41
Close
Så här ser det ut när Ludwig Eriksson håller fackligt introduktionsutbildning.
Close
Månadens avdelning

Transport i Uppsala satsar digitalt

Fackliga studier. I tid av pandemi är det läge att tänka nytt. Det har Transports avdelning 41 gjort och börjat erbjuda facklig introduktion till nya medlemmar, på distans.

En av de första åtgärder Transport tog till vid coronoapandemins utbrott var att tillfälligt ställa in alla fackliga studier.

– Vi kör mycket kurser, startpunkter, gärna på arbetsplatserna. När pandemin briserade kom det in fler medlemmar till oss än vanligt. Vi ville fånga upp dem på något sätt. Så vi tänkte: Vi kan väl testa att köra vår introduktion digitalt? säger Ludwig Eriksson. Han är ordförande för Transports avdelning 41 i Uppsala.

Transport har sedan tidigare ett system för videokonferenser, så att avdelningar runtom i landet ska kunna kommunicera med varandra.

– Vi tänkte: Varför göra saker mer komplicerade än de är. Vi drar helt enkelt igång i det vanliga systemet och bjuder in de medlemmar som vill vara med.

Sedan coronautbrottet har samhällsekonomin blivit allt mer orolig. Många permitteras eller varslas om uppsägning. Det har gjort att allt fler söker sig till facket.

– Vi på avdelningen försöker få tag på alla nya medlemmar. Vi frågar om de vill vara med på en facklig introduktion. De som anmäler intresse får ett mejl med en länk.

Distanskurs avd 41
Så här kan det också se ut. När fokus flyttats från kursledaren till presentationen.

Ludwig Eriksson visar vad det handlar om. Han bjuder in Transportarbetaren som kan klicka sig in i den fackliga introduktionen. Videokonferensen drar i gång i webbläsaren utan problem. Han visar en presentation och syns själv i en liten ruta. Längst till vänster finns möjlighet att chatta med deltagare och ledare.

– Jag brukar ha någon med mig som läser upp frågorna. Mycket av det vi pratar om i den digitala introduktionen är det vi tar upp i kursen Startpunkten, men innehållet har av tidsskäl skalats ner kraftigt. Men vi tar upp frågor som vilka vi i Transport är, våra kollektivavtal och hur vi jobbar med arbetsmiljö. Vi pratar lite om politik. Och så är det mycket frågor som handlar om korttidspermittering och a-kassa.

Hittills har avdelning 41 hållit två fackliga introduktioner digitalt, men räknar med att det blir fler.

– Allt hänger på hur många som är intresserade. Vi kan sända vilken tid som helst på dygnet, vilken dag som helst.

Vilka lärdomar vill du skicka vidare till andra avdelningar?

– Man kan konstatera att tekniken funkar väldigt bra. Det är alltid en farhåga.

– Materialet vi använder putsar vi på hela tiden. Många har redan hört av sig och bett om vår presentation. Vi har provat att göra på ett sätt, men det kanske inte är så lätt att bara föra över till andra. Försök i stället hitta ert eget sätt, alla har olika lokala förutsättningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vaccination ingen garanti för att inte drabbas”

Färdtjänst. På onsdag, den 1 september, återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen. – Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Månadens medlem
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Kultur
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.