Ludwig Eriksson avd 41
Close
Så här ser det ut när Ludwig Eriksson håller fackligt introduktionsutbildning.
Close
Månadens avdelning

Transport i Uppsala satsar digitalt

Fackliga studier. I tid av pandemi är det läge att tänka nytt. Det har Transports avdelning 41 gjort och börjat erbjuda facklig introduktion till nya medlemmar, på distans.

En av de första åtgärder Transport tog till vid coronoapandemins utbrott var att tillfälligt ställa in alla fackliga studier.

– Vi kör mycket kurser, startpunkter, gärna på arbetsplatserna. När pandemin briserade kom det in fler medlemmar till oss än vanligt. Vi ville fånga upp dem på något sätt. Så vi tänkte: Vi kan väl testa att köra vår introduktion digitalt? säger Ludwig Eriksson. Han är ordförande för Transports avdelning 41 i Uppsala.

Transport har sedan tidigare ett system för videokonferenser, så att avdelningar runtom i landet ska kunna kommunicera med varandra.

– Vi tänkte: Varför göra saker mer komplicerade än de är. Vi drar helt enkelt igång i det vanliga systemet och bjuder in de medlemmar som vill vara med.

Sedan coronautbrottet har samhällsekonomin blivit allt mer orolig. Många permitteras eller varslas om uppsägning. Det har gjort att allt fler söker sig till facket.

– Vi på avdelningen försöker få tag på alla nya medlemmar. Vi frågar om de vill vara med på en facklig introduktion. De som anmäler intresse får ett mejl med en länk.

Distanskurs avd 41
Så här kan det också se ut. När fokus flyttats från kursledaren till presentationen.

Ludwig Eriksson visar vad det handlar om. Han bjuder in Transportarbetaren som kan klicka sig in i den fackliga introduktionen. Videokonferensen drar i gång i webbläsaren utan problem. Han visar en presentation och syns själv i en liten ruta. Längst till vänster finns möjlighet att chatta med deltagare och ledare.

– Jag brukar ha någon med mig som läser upp frågorna. Mycket av det vi pratar om i den digitala introduktionen är det vi tar upp i kursen Startpunkten, men innehållet har av tidsskäl skalats ner kraftigt. Men vi tar upp frågor som vilka vi i Transport är, våra kollektivavtal och hur vi jobbar med arbetsmiljö. Vi pratar lite om politik. Och så är det mycket frågor som handlar om korttidspermittering och a-kassa.

Hittills har avdelning 41 hållit två fackliga introduktioner digitalt, men räknar med att det blir fler.

– Allt hänger på hur många som är intresserade. Vi kan sända vilken tid som helst på dygnet, vilken dag som helst.

Vilka lärdomar vill du skicka vidare till andra avdelningar?

– Man kan konstatera att tekniken funkar väldigt bra. Det är alltid en farhåga.

– Materialet vi använder putsar vi på hela tiden. Många har redan hört av sig och bett om vår presentation. Vi har provat att göra på ett sätt, men det kanske inte är så lätt att bara föra över till andra. Försök i stället hitta ert eget sätt, alla har olika lokala förutsättningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

Arbetsrätt. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.