Snart börjar de nya reglerna för a-kassan gälla. För den som är arbetslös i mer än hundra dagar innebär det oftast betydligt mindre pengar i plånboken.
Close
Från och med oktober sänks ersättningen för dig som är långtidsarbetslös.
Close
Nya a-kassan

Så mycket sänks din a-kassa

A-kasseregler. Snart börjar de nya reglerna för a-kassan gälla. För den som är arbetslös i mer än hundra dagar innebär det oftast betydligt mindre pengar i plånboken.

Den 1 oktober införs nya regler för a-kassan. Ett så kallat arbetsvillkor ersätts med ett inkomstvillkor (läs mer här).

Ett tydligt mål för den nya arbetslöshetsförsäkringen är att fler ska omfattas av den – men den får inte bli dyrare. Därför har bara en lösning återstått: att sänka ersättningarna.

Allt började med den röriga regeringsbildningen efter valet 2018. Till slut lyckades Socialdemokraterna och Miljöpartiet göra upp om stöd från Centerpartiet och Liberalerna i det så kallade januariavtalet. Punkt 19 hette Arbetslinjen värnas. Där slogs det fast att arbetslöshetsförsäkringen skulle reformeras enligt dansk modell.

Bakgrund: hur reformen kom till

Samma år tillsatte regeringen en utredning om en ny a-kassa. Efter regeringsskiftet 2020 ändrades utredningens inriktning. 2024 var utredningen beredd och förslaget färdigt. Dåvarande arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L) mötte pressen och sa:

– I dag kan man under många år behålla en mycket hög ersättning och drivkrafterna till att söka nytt jobb eller utbildning blir för svaga.

Niklas Blomqvist, LO-ekonom. Foto: John Antonsson
Niklas Blomqvist, LO-ekonom. Foto: John Antonsson

I den nya försäkringen lovades hög ersättning i början och en brant nedtrappning. Men det är en verklighetsbild som LO-ekonomen Niklas Blomqvist inte håller med om.

– Egentligen är det ett lågt tak och brant nedtrappning, säger han.

Vad innebär sänkning av inkomsttaket?

Som mest går det att få 80 procent av 34 000 kronor de första hundra dagarna av arbetslöshet (se i tabellerna här nedanför hur Transports medlemmar påverkas). Det är en marginell höjning jämfört med det tillfälliga tak som infördes under pandemin. Dessutom höjdes taket redan i augusti 2025 till samma nivå, 34 000 kronor.

– Egentligen är det en sänkning av taket om man ser till hur mycket lönerna ökar, säger Niklas Blomqvist.

Motiv för nedtrappning – regeringens argument

Motivet bakom är att arbetslösa ska bli mer motiverade att söka nya jobb. Det är bara under de hundra första dagarna som det går att få 80 procent av inkomsten, därefter trappas ersättningen ner. Den nya modellen ger märkbart stor skillnad i ersättning för låglönearbetare, jämfört med den gamla modellen. LO vänder sig mot argumentet att sänkt ersättning är nödvändigt för att få arbetslösa till jobb och anser att det är Arbetsförmedlingens uppgift att se till att arbetslösa söker jobb och uppfyller kraven för att få pengar från a-kassan. Ett annat argument mot en sänkt ersättning är att en hög a-kassa bidrar till att hålla lönerna uppe. Med högre ersättning vill arbetslösa inte ta vilket jobb som helst.

– Vi gillar att säga att den arbetslösa ska få rätt jobb hellre än vilket jobb som helst. Men vi anser också att den som har oturen att inte lyckas hitta ett jobb inte borde drabbas av nedtrappningen, säger Niklas Blomqvist.

Remissinstanser och kritik mot förslaget

När reglerna togs fram skickades utredningens förslag ut på remiss. Fackliga organisationer, arbetsgivarparter och kommuner var några av dem som fick komma med synpunkter. Transportarbetaren har gått igenom samtliga remisser och de allra flesta är positiva till att den nya arbetslöshetsförsäkringen är baserad på inkomst i stället för det gamla arbetsvillkoret (läs mer här).

LO sticker ut genom att kritisera att det så kallade arbetsvillkoret ersätts med ett inkomstvillkor.

– Vår kritik grundar sig i att en inkomstbaserad a-kassa gör att du försäkrar dig snabbare om du har en högre inkomst. Våra medlemmar har inte lika höga inkomster och därför tar det längre tid för dem att kvalificera sig, jämfört med andra. Det är en orättvisa som vi har reagerat på. Sedan har vi också stor förståelse för den praktiska aspekten av att en inkomstbaserad a-kassa är smidigare, säger LO-ekonomen Niklas Blomqvist.

Varför a-kassan inte justerats på flera år

”Vinnarna” bland Transports medlemmar är de som tjänar bäst. De kommer i början av arbetslösheten få lite mer pengar från a-kassan.

Enligt Niklas Blomqvist är det mest en effekt av att regeringen inte höjt a-kassan på fem år.

Trots höjningen menar Blomqvist att det i praktiken är en sänkning, eftersom lönerna stiger snabbare än taket.

Hade ersättningarna höjts i samma nivå som lönerna sedan den senaste höjningen 2020 hade löner upp till 39 440 försäkrats till 80 procent vid arbetslöshet.

– Vid en jämförelse av vad taket hade varit år 2025 om det hade indexerats blir löntagare med de högsta lönerna de allra största förlorarna på regeringens sammantagna politik för arbetslöshetsförsäkringen. Det handlar om tusentals kronor mindre i månaden redan dag ett, säger Niklas Blomqvist.

Fyra transportarbetare – så stor blir skillnaden

Biträde på bensinstation med två år i yrket, 80 procents anställning och lön på 22 496 kronor i månaden.

1–100 dagar i arbetslöshet

  • Nya a-kassan: 17 496 kronor
  • Gamla reglerna: 17 496 kronor
  • Skillnad: 0 kronor

101–200 dagar i arbetslöshet

  • Nya reglerna: 15 747 kronor
  • Gamla reglerna: 17 496 kronor
  • Skillnad: -1 749 kronor

201–300 dagar i arbetslöshet

  • Nya reglerna: 14 622 kronor
  • Gamla reglerna: 15 747 kronor
  • Skillnad: -1 125 kronor

301–400 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 13 498 kronor
  • Gamla reglerna: 14 622 kronor
  • Skillnad: -1 124 kronor

401–500 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 12 373 kronor
  • Gamla reglerna: 14 622 kronor
  • Skillnad: -2 249 kronor

 

Arbetande flygtankningsförman på högsta lönesteget som tjänar 37 814 kronor i månaden.

1–100 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 27 200 kronor
  • Gamla reglerna: 27 200 kronor
  • Skillnad: 0 kronor

101–200 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 23 800 kronor
  • Gamla reglerna: 22 000 kronor
  • Skillnad: 1 800 kronor

201–300 dagar i arbetslöshet: 

  • Nya reglerna: 22 100 kronor
  • Gamla reglerna: 2 000 kronor
  • Skillnad: 100 kronor

301–400 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 18 000 kronor
  • Gamla reglerna: 20 450 kronor
  • Skillnad: -2 450 kronor

401–500 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 16 500 kronor
  • Gamla reglerna: 20 450 kronor
  • Skillnad: -3 950 kronor

 

Väktare med grundlön på 27 498 kronor per månad.

1–100 dagar i arbetslöshet:

  • Gamla reglerna: 21 998 kronor
  • Nya reglerna: 21 998 kronor
  • Skillnad: 0 kronor

101–200 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 19 249 kronor
  • Gamla reglerna: 21 398 kronor
  • Skillnad: -2 749 kronor

201–300 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 17 874 kronor
  • Gamla reglerna:19 249 kronor
  • Skillnad: -1 375 kronor

301–400 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 16 499 kronor
  • Gamla reglerna: 17 874 kronor
  • Skillnad: -1 375 kronor

401–500 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 15 124 kronor
  • Gamla reglerna: 17 874 kronor
  • Skillnad: -2 750 kronor

 

Lastbilschaufför med sex år i yrket och 32 170 kronor i månaden.

1–100 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 25 736 kronor
  • Gamla reglerna: 25 736 kronor
  • Skillnad: 0 kronor

101–200 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 22 519 kronor
  • Gamla reglerna: 22 000 kronor
  • Skillnad: 519 kronor

201–300 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 20 911 kronor
  • Gamla reglerna: 22 000 kronor
  • Skillnad: -1 089 kronor

301–400 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 18 000 kronor
  • Gamla reglerna: 20 911 kronor
  • Skillnad: -2 911 kronor

401–500 dagar i arbetslöshet:

  • Nya reglerna: 16 500 kronor
  • Gamla reglerna: 20 911 kronor
  • Skillnad: -4 411 kronor

 

Fotnot: Alla exemplen är baserade på 12 månaders medlemskap i a-kassan. Från dag 301 går den arbetslösa in i aktivitetsstöd från a-kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. CE chauffören:
    27 september, 2025

    Tycker inte alls att flera kommer kunna få Akassa med nya systemet som dom säger. Dessutom blir nedtrappningen betydligt brantare och långtidsarbetslösa kommer redan från 1 Oktober att trappas ner till lägsta nivån retroaktivt pga 1000 dagars regeln enligt en artikel. Glad man har jobb idag med tanke på nya reglerna.

  2. Kim Jörgensen:
    25 september, 2025

    Hur o när kommer Folksams inkomstförsäkring vid arbetslöshet in som vi alla betalar till?

  3. John Antonsson:
    29 september, 2025

    Det har jag skrivit lite om i artikeln med rubriken "Efter nya reglerna: Transports inkomstförsäkring görs om".
    /John, reporter

  4. Annika:
    24 september, 2025

    Äldre som oftare nu blir just långtidsarbetslösa kommer att hamna på gatan. Fattar inte hur detta kunde gå igenom. I strid med fattigdomnormen i EU tillockmed,

    Facken är försvagade nu om inget görs.

Lästips:

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Alexandras krönika. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson

Skattad inkomst avgör ersättningen när du är arbetslös

Ersättning. De gamla reglerna utgick från ett arbetsvillkor. För att få a-kassa skulle man ha jobbat minst 80 timmar i månaden under sex månader.

Pia Edvall

Efter nya reglerna: Transports inkomstförsäkring görs om

Medlemsförsäkring. Transport har en inkomstförsäkring som gör att löner över a-kassans tak också är försäkrade. Nya regler i a-kassan ger nu nya regler för inkomstförsäkringen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.