I våras häktades Panaxias grundare och huvudägare Thomas Gravius tillsammans med sin svägerska Carolina Damos, administrativ chef och delägare i bolaget. Sedan dess rullas fortlöpande upp ett nät av stölder, förskingring, tricksande med bokföringen, vanlig inkompetens och huggsexa om resterna efter en av Sveriges största bolagskonkurser i modern tid.
Förra veckan slog Förvaltningsrätten fast att Norrköping hade rätt att utesluta Il Recycling vid upphandlingen av den kommunala sophämtningen. Nu har renhållningsföretaget bestämt sig för att överklaga igen. Nu till Kammarrätten. I potten ligger ett uppdrag värt 300 miljoner kronor.
I oktober hade Transport och Andreassons åkeri central förhandling om åkeriets sätt att använda polska chaufförer. Till förhandlingen kom också Sveriges Åkeriföretags regionchef Rickard Gegö, något som överraskade Transport. – Andreassons bjöd in mig. Jag valde att komma, men bara som bisittare. Jag företrädde inte åkeriet, betonar Gegö.
Veva ner fönsterrutan, dra upp musikvolymen, sjung eller ring kompisen… Knepen för att hålla sig vaken vid ratten är många, men bara en metod ger varaktig effekt – att stanna bilen och ta en tupplur. Varför väljer ändå så många trötta lastbilschaufförer att köra vidare?
Från och med i dag, tisdag, går det att beställa vin och sprit med hemleverans från Systembolaget. Utkörningarna, som till en början endast sker i Sollentuna, står Bring Express för.
På Euromaster i Valbo råder ett bedrägligt lugn. Inom ett par veckor kommer stormen. Då ska alla firmabilar, åkerier och privatpersoner skifta däck. Samtidigt. – Höstruschen är intensivast. Utan tvekan, säger Anders Lind, som tycker att hjultekniker är ett mer rättvisande namn på det jobb han och kollegorna har.
Att lastbilsyrket är ett mansdominerat yrke är ingen nyhet. Inte heller uppgifter om att det förekommer diskriminering. Men siffror från flera håll visar att det blir fler kvinnor i branschen och att attityderna förändras.
”Vi har redan vår kvot med kvinnor fyllda.” Så blev svaret på ett av alla de dussintals åkerier som 29-åriga lastbilsföraren Emma Jatko har hört av sig till. Trots att så många har lovat henne goda möjligheter att få jobb har verkligheten visat sig vara en annan.
Åkeriet Johansson Jokkmokk startade ett eget bemanningsföretag, för utbetalning av lön till förarna. Nu har personalbolaget försatts i konkurs, med 1,5 miljoner kronor i skatteskulder. Åkeriet kör vidare. – Märkligt. Hur kan en åkare strunta i att betala till sig själv och sedan lämpa över skulden på samhället? säger Transports ombudsman Niclas Sandström.
I Sollentuna kommun finns ett stort antal gator där sopbilar måste backa in för att hämta avfall. En av de riktigt knepiga är Bivägen. I nuläget finns ingen lösning på problemet, som återkommer på flera håll i landet.
Kravet på Yrkeskompetensbevis, YKB, skapar oro i åkeribranschen. I nuläget har bara ett par tusen av landets över 115 000 yrkesverksamma förare genomgått den utbildning som måste vara avklarad senast hösten 2016. Schenker har tagit saken i egna händer. Där träder erfarna chaufförer in som lärare och håller kurs för kamraterna.
Skyddsombuden 100-årsjubilerar i år och i samband med det uppmärksammar LO-distriktet i Stockholm varje månad några ombud som förtjänar extra uppskattning. Under hösten har bland annat Jeffry Cambell, paketsorterare på fraktföretaget UPS i Järfälla, fått utmärkelsen månadens skyddsombud.
I början av 2008 antog Sverige en lag som innebär att alla chaufförer som kör buss eller lastbil yrkesmässigt måste ha ett särskilt yrkeskompetensbevis. För buss började kravet gälla den 10 september 2008, för lastbilsförare exakt ett år senare.