Blandade reaktioner på sparförslaget
Det står nu klart att SAS vill sälja marktjänsterna, som en del i sparförslaget. Flygplanslastarna på Arlanda tar beskedet med ro. – Vi har hört det här så länge nu, säger Mikael Pellmas.
Det står nu klart att SAS vill sälja marktjänsterna, som en del i sparförslaget. Flygplanslastarna på Arlanda tar beskedet med ro. – Vi har hört det här så länge nu, säger Mikael Pellmas.
Facken tvekar till sparpaketet. Samtidigt hoppas regeringen att kraven ska gå igenom, eftersom ett avskalat SAS ska bli lättare att sälja.
Marktjänsterna ska säljas, nya kollektivavtal ska förhandlas fram och ersättningsnivåerna ska sänkas. SAS har presenterat sitt sparpaket. Nu är det upp till facken att godkänna det, annars går företaget i konkurs, hävdar SAS vd.
Alla LO-förbund ska kräva minst 700 kronor i löneökning i nästa avtalsrörelse. För arbetare som tjänar över 25 000 blir kravet 2,8 procent. Det enades LO-styrelsen om i dag på förmiddagen. – Kravet är lågt. Men det är viktigt att LO-förbunden står enade den här gången, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
SAS närmar sig konkurs. Det skriver flera tidningar i dag, söndag. Samtidigt förs intensiva diskussioner på regeringskansliet om krisen och effekterna av en eventuell konkurs, uppger Expressen. I morgon har SAS kallat facken till förhandlingar. Enligt vad Transportarbetaren erfar kommer flygbolaget att kräva att samtliga fack går med på att skrota alla lokala avtal. Annars beskylls personalen för att vara de som knuffar flygjätten över kanten.
För att SAS ska klara sig måste miljardlånen från bankerna förlängas. Enligt flera tidningar går bankerna med på förlängning, men bara om sparpaketet går igenom och om svenska, norska och danska staten ställer upp som säkerhet. En fråga som EU får besluta om.
Riskanalysen och arbetsmiljön för buden som ska göra hemkörningar med vin och sprit är inte tillräckligt bra. Det anser Stockholmsavdelningens skyddsombud som kräver förbättringar från företaget Bring Express.
Uppropet mot ackordslöner och stress bland färdtjänstförare och passagerare sprider sig. Hittills har över 1 000 personer skrivit på listorna, som cirkulerar i både pappersform och på nätet.
Grusbilschauffören Mattias Welle skulle efter polisens kontroll böta 10 000 kronor för att han missade en knapptryckning om start- och slutland på färdskrivaren. Tingsrätten mildrade boten till 3000 kronor. – Det lönar sig att överklaga, säger Mattias Welle.
I dag, torsdag, skulle SAS ha redovisat sin kvartalsrapport. Men förhandlingarna med bankerna om det nya sparpaketet är inte klara, och presentationen skjuts upp.
Skatteverket har inlett en stor granskning av svartarbete och obetalda skatter inom åkerinäringen. Inom kort släpper verket namnen på ett antal stora åkerier som bemannat bilarna med lågbetalda utländska egenföretagare. Åkerierna krävs nu på arbetsgivaravgifter, eftersom förarna varken har svensk F-skattsedel eller intyg som bekräftar att skatten betalas i hemlandet.
Europaparlamentets transportkommitté har röstat nej till EU-kommissionens förslag om avreglering av markhanteringen på flygplatser. Parlamentets slutgiltiga avgörande kommer inte förrän i december, men Transports utredare Magnus Falk beskriver röstresultatet som ett steg i rätt riktning.
Panaxias grundare nekar till alla anklagelser om att ha stulit från bolaget. Enligt Thomas Gravius kommer Panaxiakoncernen att vara skyldig honom stora summor pengar när den rättsliga processen är avklarad.
En rundringning bland före detta anställda vittnar om en krasch som ingen kunde förutse, följd av rykten om att ”Panaxia-stämpeln” blivit en black om foten på arbetsmarknaden. Antingen ryktena är sanna eller ej, vittnar de om en tydlig osäkerhet inför framtiden.
Miljonskulder, uteblivna löner och anklagelser om arbetsvägran blev resultatet när Panaxia Logistik i Gävle skulle räddas genom försäljning. – Det var en bluff från början till slut, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transport avdelning 11 i Gävle.