Krisen har medfört stora försämringar för arbetare i Grekland. Sänkta löner har blivit vardag och beslut som kör över kollektivavtalen är inte längre ovanligt. Giorgos Gogos, generalsekreterare i Piraeus hamnarbetareförbund kallar det en nedmontering av det rättsliga regelverket.
Två tredjedelar av Greklands ungdomar är utan jobb. De som har arbete får stå ut med ständigt sänkta löner. En tredjedel av hela befolkningen är på gränsen till fattigdom. I media är det lätt att få intrycket att krisen snart är över – men vad säger grekerna själva? Transportarbetaren åkte dit och frågade.
Nästa vecka börjar förhandlingar om ytterligare ett avtal. Då ska Transports representanter ta striden för närmare 14 000 bevakningsanställda. De största målen är att det blir ett ettårigt avtal och 700 kronors lönehöjning.
Vid 14-tiden fick Transport ett nytt bud från Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Det handlade bara om den heta bemanningsfrågan. Men BA:s bud orsakade besvikelse i Transports delegation. Innehållet bedöms som urvattnat och kommer inte att bidra till att skapa ordning och reda när företagen hyr in personal.
Förhandlingarna om ett nytt åkeri- och terminalavtal har strandat. Efter tre intensiva dagar väljer Transport att avbryta överläggningarna. – Av allt att döma kommer vi att varsla om stridsåtgärder. Beslutet tas formellt av förbundsstyrelsen på tisdag nästa vecka, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Strax efter klockan 18 i dag, torsdag, avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för miljöarbetarna. Arbetsgivarna, BA, ville ajournera överläggningarna, men efter sammanbrottet inom åkeri och terminal begärde Transport strandning. Det innebär att förbundet nu kan varsla om stridsåtgärder, för att öka trycket på arbetsgivarna.
Åkeri.
Det lät så bra. 28 000 i månaden, för ett jobb som lastbilschaufför och en bostad ordnad. Bogdan Sapek och familjen packade och lämnade Polen för Gislaved. Där väntade maratonpass, usel lön och blåsning av en advokat…
Förhandlingarna om ett nytt avtal för chaufförer och terminalarbetare har gått in på sin andra dag. Vid lunchtid var Transports förhandlare på väg in till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, för ännu en rond. – Det går som vanligt ungefär. Segt. Men så småningom brukar det komma en ketchupeffekt, säger Transportbasen Lars Lindgren.
Åkeri- och terminalförhandlingarna har pågått hela dagen och ett tag såg läget kärvt ut. Parterna är oense på flera viktiga punkter, men matchen kommer nu att fortsätta under onsdagskvällen. Den största stötestenen är enligt uppgift inte lönenivåerna, utan maktfrågor – exempelvis en reglering vid inhyrning av personal.
Klockan 20:30 på onsdagskvällen avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för åkeri- och terminalområdet. Parterna ska träffas igen i morgon eftermiddag. Knäckfrågan just nu är Transports krav på en reglering när arbetsgivare vill hyra in personal.
För en dryg vecka sedan sände Uppdrag granskning ett avsnitt som belyste missförhållandena i åkerinäringen. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson hoppas att avslöjandena kan bli en väckarklocka. För hela LO. – Jag tror att alla förbunden insett att vi måste samverka, om problemen på arbetsmarknaden ska kunna lösas.
19-åriga Sara hade bara timjobb på en terminal. Plånboken var tunn, så hon nappade när en åkare erbjöd henne påhugg. Men utlandsresan med budbilen tog en ände med förskräckelse. Sara dömdes för smuggling – av arbetsgivarens sprit.
Gotländska konkurrenter överklagade upphandlingen med hänvisning till att den inte följde regionens biogasstrategi. Men det finns fler frågetecken runt Tuwa Specialtransport: Bland annat har minst fyra av deras underentreprenörer gått i konkurs de senaste åren.
De gotländska chaufförerna svävar i ovisshet, sedan det kritiserade fastlandsbolaget Tuwa tagit nästan all färdtjänst på hela Gotland. Ännu vet ingen om domstolen godkänner den överklagade upphandlingen, där Tuwas billiga dieselbilar vann – trots att Region Gotland ska kräva biogasfordon när transportörer upphandlas.
Milslukarnas ägare, Niclas Noring, anser att det pågår en kampanj mot hans företag. – Vi har vuxit kraftigt sedan starten och det är väl inte alla som gillar det, säger han.