Igår försattes det anrika DHL-åkeriet Transportledet i konkurs. Verksamheten drivs nu vidare av konkursförvaltaren. Så sent som i måndags satt Transport i förhandlingar med företagsledningen. – De handlade i och för sig om neddragningar. Men vi fick inga som helst signaler om att det var akut ekonomisk kris, säger Joakim Nihlén, chaufför och facklig förtroendeman på åkeriet.
Tömningscentraler för taxi, hårdare tag mot fusk i åkeribranschen och en utredning för att studera om den holländska godstrafik-modellen kan fungera i Sverige. Så vill en majoritet i riksdagen att regeringen ska agera för att få bukt med problemen i transportbranschen.
Transportledet, ett av Sveriges största åkerier, har inlett konkurs tillsammans med sitt moderbolag Roy Svensson Holding. Omkring 220 anställda berörs.
Över 40 personer som hanterar avfall vid Fortums förbränningsanläggning i Stockholm har drabbats av andningsbesvär, feber och utslag. Några har fått söka akutvård. Miljöarbetarna som jobbar i riskzonen bär nu skyddsmask, i väntan på att källan kan spåras.
Ett treårigt avtal med en första lönehöjning på 578 kronor i år och bättre reglering av inhyrd personal. Det blev resultatet av Transports förhandlingar för taxitelefonisterna. Samtidigt undertecknades ett nytt hyrverksavtal som innebär mindre helgjobb.
Efter en första sittning i går fortsätter förhandlingarna om nya avtal för Transports taxiförare, färdtjänstchaufförer och taxitelefonister i dag, fredag. Lön och ob-tillägg är de stora frågorna.
UPPDATERAD. De fackliga protesterna hade effekt. EU-kommissionen stoppar – tills vidare – planerna på att släppa allt cabotage och alla vägtransporter helt fria inom EU. Ett lagförslag i den riktningen var planerat till sommaren.
"Nej till fortsatt liberalisering av vägtransporter. Stoppa social dumpning nu!" Det var budskapet när Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, i går demonstrerade utanför EU-kommissionens högkvarter i Bryssel.
I Östafrika är hiv och aids fortfarande ett stort problem bland yrkeschaufförer. Vid gränspassagerna mellan Uganda och grannländerna Kenya och Rwanda kan förarna bli stående i flera dygn. Här är prostitutionen utbredd. Transportfacket ATGWU driver två informationscentra där förarna kan få råd och stöd.
Skaraborgs tingsrätt har dömt en bulgarisk lastbilschaufför till 50 dagsböter för olaglig cabotagetransport. Enligt en domstolsnotarie är det tingsrättens första fällande dom i sitt slag, och därför finns ingen etablerad straffpraxis.
40 procent av Sveriges klimatfarliga utsläpp kommer från transportsektorn. Nu vill Transportarbetareförbundet gå i bräschen i arbetet för en mer hållbar bransch.
Sedan breddningen av Trollhätte kanal och slussbygget i början av 1910-talet har stora fraktfartyg kunnat ta sig långt in i landet. Som till Karlstad. Trots att inlandshamnarna i Vänern har använts flitigt under de senaste hundra åren, har stora delar av godset till och från Karlstad styrts över till bil och tåg. Som den snart pensionerade driftchefen Mats Hallerstedt uttrycker det: – Båtar har det blivit mindre och mindre av.
Många väktare har uttryckt stark besvikelse med det nya bevakningsavtalet. ”Inte ens lön enligt LO-märket”, och ”facket viker ner sig ännu en gång”, är bara ett par exempel på läsarkommentarer på transportarbetaren.se. Men Matts Haglund, organisationssekreterare på Transport, vill peka på de framsteg som ändå finns i avtalet.
Villkoren i åkeri- och taxibranschen måste förbättras, och för det krävs åtgärder. Det tycker trafikutskottet som har lämnat fyra förslag till riksdagen. I mitten av nästa vecka, den 16 maj, ska förslagen upp till debatt.