Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

– Vi är bestörta över Arbetsmiljöverkets kovändning och att myndigheten inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att Arbetsmiljöverket eller arbetsgivaren ska reagera, undrade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig i transportarbetaren.se.

En artikel som fått stor spridning och många besvikna kommentarer bland webbtidningens läsare.

Loomis kommunikationschef bad om skriftliga frågor för att bemöta kritiken och chefen för HR-avdelningen, Roger Olofsson, svarar nu via mejl.

  1. Arbetsmiljöverket gick på Loomis linje och ställer inget generellt krav på dubbelbemanning vid värdetransporter. Vad är bolagets reaktion på det?

– Vi är förstås nöjda med att Arbetsmiljöverket gått på vår linje när det gäller dubbelbemanning. Vi har gjort ett omfattande arbete med att ta fram arbetsrutiner, hjälpmedel och upplägg som gör det möjligt för oss att jobba på det sättet och samtidigt behålla våra anställdas säkerhet. Att Arbetsmiljöverket nu delar den bedömningen känns förstås bra.

  1. Huvudskyddsombudets ursprungliga stopp av arbetet i Stockholm lades för att skydda värdeväktarnas liv och hälsa – och för att de känner sig oroliga och otrygga. Hur ser ni på deras oro?

– Det är klart att vi tar våra anställdas oro på allvar och alltid strävar efter att ha en dialog lokalt med våra medarbetare om den upplevda arbetssituationen. Det är trots allt många av våra medarbetare som uppskattar den förändring som enkelbemanningen har inneburit. Vi har också infört flera tekniska hjälpmedel som bidrar till att öka tryggheten. Det handlar bland annat om positioneringssystem, timeout-larm med mera. Tillsammans med Transport lokalt har vi även identifierat områden med restriktioner avseende ensamarbete.

  1. Vid enkel bemanning blir transportörernas jobb tyngre med mindre återhämtning, enligt skyddsombuden. Hur är er syn på det?

– Enkelbemanning har länge utgjort den övervägande majoriteten av våra turer. Redan 2015 var 63 procent enkelbemannade, vilket innebär att det här långt ifrån är någon ny företeelse för oss. Vi går dessutom allt mer mot varierade turer, minskat antal stopp, geografiska team samt hjälpmedel i form av pirror och annat som hjälper till att hantera lyft med mera.

  1. En del anställda upplever att Loomis vill spara pengar på bekostnad av deras hälsa och arbetsmiljö. Hur reagerar ni på det?

– Att vi, precis som andra branscher, hela tiden måste hitta sätt att utveckla oss, ta del av ny teknik som hjälper oss att lösa våra arbetsuppgifter är bara naturligt. Att den här förändringen skett på bekostnad av hälsa och arbetsmiljö är dock inte en uppfattning som vi delar. I vår medarbetarundersökning ser vi att våra anställda upplever en förbättring av arbetsmiljön, vilket ytterligare förstärks av en minskad sjukfrånvaro på våra platskontor.

  1. Många slutar eftersom ensamarbete innebär mer otrygghet och ett tyngre jobb. Hur ser ni på det?

– Tyvärr är det alltid så att några väljer att lämna i samband med att arbetsuppgifter och innehåll förändras, även om det självklart inte är något som vi önskar. För oss gäller det att jobba nära våra medarbetare. Och genom en kontinuerlig dialog försäkra oss om de har den kunskap och information som krävs för att göra sitt jobb på ett tryggt och säkert sätt.

  1. Har ni avskaffat all dubbelbemanning? Var och när får värdeväktarna jobba två och två?

– Nej, vi har fortfarande ett antal dubbelbemannade turer kvar. Frågan om enkel- eller dubbelbemanning avgörs lokalt i samråd mellan ledningen, skyddsombud samt företagets säkerhetsavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Prioritera inte bort arbetsmiljöfrågorna

Insändare. Stress, dåliga arbetsvillkor och otrygghet är några ord som beskriver vardagen för våra medlemmar i deras arbetsliv. Länge har politiken svikit arbetstagarna med försämringar inom arbetsmiljön.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.