Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

– Vi är bestörta över Arbetsmiljöverkets kovändning och att myndigheten inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att Arbetsmiljöverket eller arbetsgivaren ska reagera, undrade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig i transportarbetaren.se.

En artikel som fått stor spridning och många besvikna kommentarer bland webbtidningens läsare.

Loomis kommunikationschef bad om skriftliga frågor för att bemöta kritiken och chefen för HR-avdelningen, Roger Olofsson, svarar nu via mejl.

  1. Arbetsmiljöverket gick på Loomis linje och ställer inget generellt krav på dubbelbemanning vid värdetransporter. Vad är bolagets reaktion på det?

– Vi är förstås nöjda med att Arbetsmiljöverket gått på vår linje när det gäller dubbelbemanning. Vi har gjort ett omfattande arbete med att ta fram arbetsrutiner, hjälpmedel och upplägg som gör det möjligt för oss att jobba på det sättet och samtidigt behålla våra anställdas säkerhet. Att Arbetsmiljöverket nu delar den bedömningen känns förstås bra.

  1. Huvudskyddsombudets ursprungliga stopp av arbetet i Stockholm lades för att skydda värdeväktarnas liv och hälsa – och för att de känner sig oroliga och otrygga. Hur ser ni på deras oro?

– Det är klart att vi tar våra anställdas oro på allvar och alltid strävar efter att ha en dialog lokalt med våra medarbetare om den upplevda arbetssituationen. Det är trots allt många av våra medarbetare som uppskattar den förändring som enkelbemanningen har inneburit. Vi har också infört flera tekniska hjälpmedel som bidrar till att öka tryggheten. Det handlar bland annat om positioneringssystem, timeout-larm med mera. Tillsammans med Transport lokalt har vi även identifierat områden med restriktioner avseende ensamarbete.

  1. Vid enkel bemanning blir transportörernas jobb tyngre med mindre återhämtning, enligt skyddsombuden. Hur är er syn på det?

– Enkelbemanning har länge utgjort den övervägande majoriteten av våra turer. Redan 2015 var 63 procent enkelbemannade, vilket innebär att det här långt ifrån är någon ny företeelse för oss. Vi går dessutom allt mer mot varierade turer, minskat antal stopp, geografiska team samt hjälpmedel i form av pirror och annat som hjälper till att hantera lyft med mera.

  1. En del anställda upplever att Loomis vill spara pengar på bekostnad av deras hälsa och arbetsmiljö. Hur reagerar ni på det?

– Att vi, precis som andra branscher, hela tiden måste hitta sätt att utveckla oss, ta del av ny teknik som hjälper oss att lösa våra arbetsuppgifter är bara naturligt. Att den här förändringen skett på bekostnad av hälsa och arbetsmiljö är dock inte en uppfattning som vi delar. I vår medarbetarundersökning ser vi att våra anställda upplever en förbättring av arbetsmiljön, vilket ytterligare förstärks av en minskad sjukfrånvaro på våra platskontor.

  1. Många slutar eftersom ensamarbete innebär mer otrygghet och ett tyngre jobb. Hur ser ni på det?

– Tyvärr är det alltid så att några väljer att lämna i samband med att arbetsuppgifter och innehåll förändras, även om det självklart inte är något som vi önskar. För oss gäller det att jobba nära våra medarbetare. Och genom en kontinuerlig dialog försäkra oss om de har den kunskap och information som krävs för att göra sitt jobb på ett tryggt och säkert sätt.

  1. Har ni avskaffat all dubbelbemanning? Var och när får värdeväktarna jobba två och två?

– Nej, vi har fortfarande ett antal dubbelbemannade turer kvar. Frågan om enkel- eller dubbelbemanning avgörs lokalt i samråd mellan ledningen, skyddsombud samt företagets säkerhetsavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.