Förundersökning om dödsolycka nedlagd

Nya rutiner. Ragn-Sells brast i sitt arbetsmiljöarbete. Bolaget borde ha kontrollerat att miljöarbetarna inte åker bakpå sopbilarna, anser åklagaren. Ändå lägger hon ner förundersökningen, två år efter att en renhållningsarbetare dog under bilen. Arbetsgivaren hade exempelvis kunnat skapa rutiner för att kontrollera hur medarbetarna utför sitt arbete, föreslår åklagare Bodil Bassmann. Men även om Ragn-Sells hade gjort det går det inte säkert att bevisa att dödsolyckan hade kunna undvikas, bedömer hon.

Händelsen inträffade den 6 mars 2015. Två miljöarbetare hämtade och tömde hushållssopor på Ekbacksvägen i Brottby i Vallentuna. En av männen backade medan kollegan, som var i 60-årsåldern, stod där bak. På sopbilens säcklyft.

Plötsligt lossnade en bult till stagfästet för lyften. Den veks nedåt. Renhållaren föll, hamnade under bilen och omkom.

Enligt utredningen efter olyckan, var det vanligt att sopgubbarna åkte på säcklyften eller liknande anordningar. ”Detta trots att det var känt att Ragn-Sells sedan länge hade utfärdat förbud” mot det. Både på grund av olycksrisken och för att säcklyften inte var konstruerad för att stå på.

Enligt företaget ska även varningsdekaler ha funnits uppsatta baktill på olycksbilen.

Åklagaren hänvisar också till trafikförordningen. Där sägs att man inte får åka på ett fordons fotsteg eller liknande om det inte är särskilt anpassat för det. Passagerare ska också sitta på den plats som är avsedd för passagerare.

”Den omkomne och föraren av sopbilen måste således anses ha varit medvetna om förbudet och att deras arbetsmetod att färdas bak på sopbilens säcklyft innebar en förhöjd olycksrisk förenad med livsfara”, bedömer åklagaren.

Lennart Adern, jurist på Arbetsmiljöverket, anser att åklagarens bedömning att det inte går att bevisa att dödsolyckan kunnat undvikas med bättre rutiner och kontroll ”är ganska rimlig”.

Att åklagaren la ner förundersökningen innebär också att föraren av sopbilen, som först delgavs misstanke om vållande till annans död, inte ställs till ansvar.

Enligt Ragn-Sells hållbarhetschef Pär Larshans jobbar bolaget aktivt med arbetsmiljön och tillbudsrapporteringen. Ett par veckor efter dödsfallet upptäcktes två miljöarbetare, som åkte bakpå sopbilen. De blev uppsagda.

– Det är en yttersta åtgärd. Annars tror jag mer på samarbete, att skapa en kultur av säkerhetstänkande, än att kontrollera och komma med pekpinnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.