Strax före tolv tog strejkvakterna utanför terminalerna på sig sina gula västar. En timme senare åkte de av igen. – Jag är lättad och glad. Nu slipper vi en långvarig konflikt, säger klubbordförande Mikael Johansson på DHL Freight i Västberga.
Pensionsbolaget AMF är en av aktieägarna i DHL, ett transportföretag som kränker fackliga rättigheter i flera länder. Nu vill Transport sätta press på DHL och få till ett avtal som ska stärka rätten till facklig organisering. Vägen dit blir genom de som har makten att påverka – investerarna.
Transports stridsåtgärder rycker allt närmare. Det gäller för alla tre områdena där förbundet varslat – alltså åkeri/terminal, bevakning och renhållningsarbete. Klockan tre i eftermiddag väntas slutbud från medlarna. – Som det ser ut nu kommer vi att säga nej till alla tre buden, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Inför den varslade konflikten begär Transport sympatiåtgärder från en lång rad nordiska, europeiska och globala fackliga organisationer. I breven som går i väg i dag, tisdag, hemställer förbundet om att transportarbetare världen över ska vägra befatta sig med "smittat" gods från DHL, DSV och Schenker.
Skatteverket kräver det lettiska bemanningsföretaget Hyrlett på sex miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, skatt och skattetillägg. Myndigheten anser att Hyrlett har så kallat fast driftsställe i Sverige, och därför ska bolaget betala sociala avgifter och skatter här.
Ledare.
Konflikten rycker allt närmare för Transports chaufförer, terminalarbetare, sopgubbar och väktare. Samtidigt blir angreppen allt hätskare på förbundet. I Expressen är det Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström som ikläder sig rollen av uppfostrande styvfar.
Just nu skulle hovrätten ha prövat tingsrättens ekobrottsdom mot David Strid, före detta vd i Skaraslättens Transport. Men hovrättsförhandlingarna har skjutits upp på obestämd tid.
Transport har nu träffat medlarna två gånger på vart och ett av de tre avtalsområden som är indragna i konflikten. Ännu har inga bud lämnats över till parterna. För åkeri- och terminal är nya tider utsatta för möten med medlarna både idag, fredag, och på söndag eftermiddag.
I dag, fredag, väcktes åtal mot Panaxias grundare Thomas Gravius och hans svägerska Carolina Damos. Åklagaren yrkar på tre miljoner i företagsbot, samt näringsförbud för bägge två.
– Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, kräver ändringar i alla paragrafer som ger de anställda inflytande över arbetstiderna. Målet är uppenbart. Företagen ska ensidigt få bestämma hur och när personalen jobbar, utan att behöva betala övertidstillägg. Det säger Transports åkeriombudsman Ulf Persson, som här går igenom BA avtalskrav punkt för punkt på åkeri- och terminalområdet.