Storstockholms Lokaltrafik, SL, drog i bromsen. Företaget överklagade kravet på fler speciella rum, dit tunnelbanans ordningsvakter kan föra omhändertagna personer. Nu går Förvaltningsrätten på Arbetsmiljöverkets linje, men ger SL en ny tidsfrist. Den 10 mars 2014 ska fler rum vara på plats, annars får SL böta tre miljoner kronor.
Den 1 juli ändras utstationeringslagen. De nya reglerna borde vara intressanta, inte minst för åkeribranschen. Utländska företag som skickar arbetstagare till Sverige i mer än fem dagar blir skyldiga att anmäla detta till Arbetsmiljöverket. Men det är fortfarande oklart vad som gäller när utländska chaufförer kör cabotage i Sverige.
Bärgarnas löner höjs med sammanlagt 1 827 kronor. Det står klart efter att Transport tecknat ett treårigt avtal med arbetsgivarparten MAF. Det motsvarar en höjning med 7,1 procent.
Omkring 45 000 bilister smet förra året från betalningen sedan man tankat på bemannade bensinstationer. Värdet av det stulna bränslet uppgår till närmare 37 miljoner kronor. – Smitningarna ökar, trots att antalet öppna bemannade stationer minskar. Tyvärr tar rättsinstanserna lätt på våra anmälningar. Bara fem procent utreds, säger Robert Dimmlich, vd på Svensk Bensinhandel.
Planerna på att lägga ut SAS marktjänster på en annan aktör har väckt mer oro än vad som först kommit fram. Många känner sig utsatta och kravet på mer information är stort, menar Erik Bohlin, från lastarnas klubb på Arlanda.
TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, har frågat 2000 åkeriföretag om deras behov av att anställa. Bara sju procent sa att de kommer att göra sig av med anställda. 23 procent tror i stället att de kommer anställa personal under perioden maj till oktober 2013.
I framtiden kan den som bryter mot kör- och vilotidsbestämmelser eller cabotageregler slippa straff. I stället kan föraren eller företaget beläggas med en avgift. Det föreslår en statlig utredning som presenteras i dag.
Även i år kommer Transport att medverka när makthavare och opinionsbildare samlas i Almedalen på Gotland. Förbundet anordnar tre egna seminarier. De handlar om klimathotet, den sänka löneandelen och en krisdrabbad åkerinäring där ny forskning tyder på omfattande brott mot EU:s cabotageregler.