Du har valt att läsa om:

Med kroppen som klassmarkör

Krönika. Vardagsmorgon på Eriksdalsbadet i Stockholm. I omklädningsrummet står en grupp medelålders män och pratar träning och affärer. Av samtalen att döma är de chefer med arbetsveckor en bra bit över 40 timmar. Dessutom tränar de mer än tio timmar i veckan. Det är ingen slump. Träning och affärer hör ihop.

Asfaltförare kör extremlånga pass

Det är bråttom att laga Sveriges dåliga vägar under sommarhalvåret. Något förarna får erfara. Asfaltschaufförerna är undantagna kör- och vilotidsreglerna och många arbetar långt mer än heltid varje dag. En stor säkerhetsrisk – menar föraren Håkan. – Det är synd om det ska behöva hända en olycka innan något ändras.

Nya avtal klara för renhållare och flyganställda

Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal renhållning har fått nya löneavtal. Uppgörelserna träffades i går, onsdag, mellan Transport och arbetsgivarlägret KFS. Avtalen gäller i 35 månader och ger 6,6 procent i lönelyft. Knäckfrågan var hur stor den så kallade individgarantin ska vara.

”Vi behöver organisera oss över gränserna”

– Facklig organisering över gränserna är vår största utmaning och vår viktigaste uppgift under de kommande åren. Det är de mest utsatta chaufförerna med låg lön och svåra arbetsförhållanden i Europa vi måste hjälpa. Det säger Roberto Parillo, ordförande i ETF:s vägtransportsektion.

Stå upp mot social dumpning i EU

– Kampen mot den sociala dumpningen av löner och arbetsvillkor i Europa är vår helt överskuggande fråga att jobba med. Avregleringarna inom transportsektorn drabbar arbetarna hårdast. Så säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som vid kongressen valdes om till ordförande i ETF.

Kvinnor tvingas stå ut med att män tafsar

– I England blev en kvinna upptryckt i ett hörn av en man som tafsade på henne. Det får du stå ut med, annars är det bara att byta jobb, svarade hennes chef. Transports Michaela Leo ger en inblick från kvinnokonferensen i Berlin.

Svenska fack måste lära sig kampanja

Den yngre generationen i andra europeiska länder har något som Transport och den svenska fackföreningsrörelsen kan ta efter. Kampanjerna, aktionerna och förmågan att nå ut till och mobilisera unga medlemmar i brännande frågor.

Olyckan hade kunnat bli en katastrof

Varje år fraktas 14-15 miljoner ton farligt gods på våra vägar. Riskerna för miljö och hälsa är stora om olyckan är framme. Efter avkörningen i Köping tidigare i veckan evakuerades två bostadsområden för att undvika en möjlig katastrof.

Nya misstankar mot topparna i Panaxiahärvan

Nya grava anklagelser riktas nu mot Thomas Gravius och Carolina Damos, toppnamn i den skandalartade Panaxiakonkursen. Åklagare John Keränen skickade igår, onsdag, in ytterligare en stämningsansökan där duon misstänks ha förskingrat eller stulit över 30 miljoner kronor.