Forskare hoppas ta Cabotagestudie till fler länder
Cabotagestudien engagerade många svenska lastbilschaufförer under våren. Nu hoppas forskaren Henrik Sternberg på en fortsättning på ett europeiskt plan.
Cabotagestudien engagerade många svenska lastbilschaufförer under våren. Nu hoppas forskaren Henrik Sternberg på en fortsättning på ett europeiskt plan.
Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, HF, har en egen a-kassa med bara 1 350 medlemmar. Nu vill kassan säkra sin överlevnad genom att värva medlemmar från yrkesgrupper som traditionellt tillhört Kommunal, Seko och Transport. – Jag är både förvånad och förbannad, säger Sekos a-kasseföreståndare Roal Nilssen.
Michaela Leo och Gert Andersson är socialdemokrater och fackligt aktiva i Transport. Båda är beredda att kandidera till riksdagen i nästa års val, om de får stöd i sina arbetarekommuner. – Det är viktigt att människor engagerar sig politisk, säger Gert, som själv gjort kometkarriär inom politiken.
Det är fortfarande oklart om den nya anmälningsplikten för utstationerad arbetskraft också omfattar utländska chaufförer som kör tillfälligt i Sverige. Det framgår av ett samtal till den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket.
(UPPDATERAD VERSION) Från och med 1 september skärps kraven på arbetssökande. De ska då börja skriva rapporter till Arbetsförmedlingen, varje månad, om vilka jobb de sökt. Den som slarvar får först en varning och ytterst indragen ersättning från a-kassan, där handläggarna tar över mycket av arbetsförmedlarnas kontroller.
Det nya kollektivavtalet för utlandschaufförer är klart. Transport fick igenom sitt krav på att lönehöjningen ska gälla retroaktivt från den 1 mars.
Någon har stulit 40 000 liter diesel från en IDS-station i Vilhelmina i Västerbotten. Värdet beräknas till cirka 600 000 kronor, och enligt polisen har brottet begåtts med sofistikerade metoder.
Konkurserna ökar i transportbranschen. Förra månaden gick 25 svenska transportföretag omkull, och hittills under året har konkurserna ökat med nästan en femtedel jämfört med i fjol.
I slutet av augusti inleds ett försök med alkolåsbommar vid Stena Lines färjeterminal i Göteborg. Alla yrkesförare måste blåsa innan de får köra vidare.
Omkring 40 procent av alla yrkesförare med bil och släp körde fortare än 86 kilometer i timmen. Rekordet togs av en chaufför som höll 120, alltså 40 kilometer över högsta tillåtna hastighet. Det visade en lasermätning som Transport och Västerås Trafiksäkerhetsförening gjorde i våras. Nu bjuder man in till ett seminarium för att belysa problemet.