Arbetsmiljöverket ger upp – för svårt att utreda Bring

Det slovakiska bolaget Bring trucking struntar i att anmäla sina chaufförer i Jönköping i registret för utstationerad arbetskraft. Men Arbetsmiljöverket utreder inte ärendet. Det är alldeles för svårt i det här fallet. – Ja, dessvärre är det så, säger juristen Heidi Wiik.

I våras anmälde Transport bolaget till Arbetsmiljöverket. Brings fordon kör kontinuerligt åt Ikea mellan Jönköping och Oslo. I ett par månader är chaufförerna stationerade i Sverige. De sover i sina bilar och sköter hygien och måltider i Brings depå i Jönköping.

Enligt Transport borde det slovakiska bolaget, som är en del av den norska transportjätten Bring, anmäla förarna som utstationerad arbetskraft.

Men fackets anmälan leder inte till någon insats från Arbetsmiljöverket. Inte heller ett direkt möte mellan Transportbasen Lars Lindgren och verkets jurist Heidi Wiik har lett till resultat.

Arbetsmiljöverket uppger att resurser saknas för större insatser i den här typen av ärenden.

Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige ska anmäla vilken personal de har i landet till utstationeringsregistret. Det sköts av Arbetsmiljöverket.

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

Men ett företag som struntar i anmälan löper mycket lite risk. Sällan behöver de betala sanktionsavgiften på 20 000 kr.

Om företaget tillhör transportbranschen är risken i praktiken noll. Inte ett enda transportföretag har behövt betala sanktionsavgiften och Arbetsmiljöverket anser att dessa företag är mycket svåra att utreda.

– Då krävs stora resurser. Vi har svårt att få substans och material i ärendena. Vi vet inte ens var fordonen befinner sig.

Trots att slovakiska Bring trucking har bilar stadigvarande placerade i Jönköping är det inte tillräckligt som underlag för Arbetsmiljöverket.

– Vi hade behövt en mer konkret anmälan än de vaga uppgifter som Transport lämnade över.

Enligt Heidi Wiik är det Transport som måste lämna detaljerade uppgifter för att myndigheten ska starta en utredning. Det räcker inte att förbundets representanter i Jönköping iakttagit omfattande verksamhet.

– Vi behöver veta vem som är mottagare av tjänsten och hur länge arbetstagarna är här i landet. Om arbetstagarna är här kortare tid än fem dagar behövs ingen registrering.

Ni utför inte aktiv spaning i sådana fall?

– Vi har inte sådana resurser och vill inte jaga företag på det sättet. Bara för att ett företag inte har registrerat sina anställda i utstationeringsregistret kan vi inte jaga dem, säger hon.

I Danmark är det inhemska bolag som köper tjänsten skyldig att anmäla utstationering till registret. Arbetsmiljöverket vill ha en liknande lösning i Sverige och har tagit upp frågan med regeringskansliet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.