Vägarna blir sämre

Vägarnas kvalitet har försämrats något det senaste året, skriver regeringen i statsbudgeten för 2017. Trafikverket bekräftar att man behöver ett par miljarder kronor ytterligare om året till underhållet.

Allmänt sett har kvaliteten på våra vägar försämrats något. Det upprepar regeringen i flera avsnitt i den nyss framlagda budgeten för nästa år.

”Vägkvaliteten sett till andel väg som inte uppfyller Trafikverkets underhållsstandard har försämrats något det senaste året, men ligger ändå på en högre nivå än 2012”, är en formulering som regeringen använder i budgetpropositionen.

Bara i år hade vägnätet behövt underhåll för 4 miljarder kronor mer än vad som anslagits.

– Ja, vi har haft ett underskott i jämförelse med vad vi hade behövt på vägsidan. Det rör sig om ett par miljarder om året. Vi har varit tydliga på den punkten när vi lämnat in underlag till den infrastrukturproposition som kommer i höst, säger Ulrika Honauer, chef för vägsystem på Trafikverket.

Där väntar man med spänning på den propositionen och hur stora satsningar politikerna vill göra på vägnätet framöver.

Propositionen kan inte innehålla ytterligare anslag till nästa års verksamhet, men på Trafikverket är ett tillskott under hela perioden 2018 – 2025 mycket angeläget.

– Vi har tittat igenom budgeten och det förefaller inte som om man gjort några förändringar jämfört med tidigare för åren 2017 eller 2018, men däremot en höjning från 2019 och framåt, säger Ulrika Honauer.

Hon berättar att den som vill bedöma vägnätets standard möter en ganska komplicerad bild. En del insatser sorteras under rubriken tekniskt underhåll, som reparationer broar och räcken med mera. Ett dåligt räcke som behöver åtgärdas påverkar inte komforten för dem som färdas på vägen, medan andra saker direkt påverkar komfort och framkomlighet.

– Vi har mycket pengar till underhåll, men behoven är ännu större, säger Ulrika Honauer.

Hon framhåller att Trafikverket kontinuerligt förbättrar vägnätet. Volymen avgörs inte helt av statsanslagen. Priset på asfalt är kopplat till oljepriset. Med lågt oljepris som nu kan lite fler sträckor asfalteras än annars.

– Min bedömning är att det högtrafikerade vägnätet vid storstäderna är bättre än tidigare, medan mindre vägar kan vara sämre.

– I stora delar av landet har vi hög komfort på våra vägar och ingenstans tummar vi på säkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.