Vägarna blir sämre

Vägarnas kvalitet har försämrats något det senaste året, skriver regeringen i statsbudgeten för 2017. Trafikverket bekräftar att man behöver ett par miljarder kronor ytterligare om året till underhållet.

Allmänt sett har kvaliteten på våra vägar försämrats något. Det upprepar regeringen i flera avsnitt i den nyss framlagda budgeten för nästa år.

”Vägkvaliteten sett till andel väg som inte uppfyller Trafikverkets underhållsstandard har försämrats något det senaste året, men ligger ändå på en högre nivå än 2012”, är en formulering som regeringen använder i budgetpropositionen.

Bara i år hade vägnätet behövt underhåll för 4 miljarder kronor mer än vad som anslagits.

– Ja, vi har haft ett underskott i jämförelse med vad vi hade behövt på vägsidan. Det rör sig om ett par miljarder om året. Vi har varit tydliga på den punkten när vi lämnat in underlag till den infrastrukturproposition som kommer i höst, säger Ulrika Honauer, chef för vägsystem på Trafikverket.

Där väntar man med spänning på den propositionen och hur stora satsningar politikerna vill göra på vägnätet framöver.

Propositionen kan inte innehålla ytterligare anslag till nästa års verksamhet, men på Trafikverket är ett tillskott under hela perioden 2018 – 2025 mycket angeläget.

– Vi har tittat igenom budgeten och det förefaller inte som om man gjort några förändringar jämfört med tidigare för åren 2017 eller 2018, men däremot en höjning från 2019 och framåt, säger Ulrika Honauer.

Hon berättar att den som vill bedöma vägnätets standard möter en ganska komplicerad bild. En del insatser sorteras under rubriken tekniskt underhåll, som reparationer broar och räcken med mera. Ett dåligt räcke som behöver åtgärdas påverkar inte komforten för dem som färdas på vägen, medan andra saker direkt påverkar komfort och framkomlighet.

– Vi har mycket pengar till underhåll, men behoven är ännu större, säger Ulrika Honauer.

Hon framhåller att Trafikverket kontinuerligt förbättrar vägnätet. Volymen avgörs inte helt av statsanslagen. Priset på asfalt är kopplat till oljepriset. Med lågt oljepris som nu kan lite fler sträckor asfalteras än annars.

– Min bedömning är att det högtrafikerade vägnätet vid storstäderna är bättre än tidigare, medan mindre vägar kan vara sämre.

– I stora delar av landet har vi hög komfort på våra vägar och ingenstans tummar vi på säkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.