Vägarna blir sämre

Vägarnas kvalitet har försämrats något det senaste året, skriver regeringen i statsbudgeten för 2017. Trafikverket bekräftar att man behöver ett par miljarder kronor ytterligare om året till underhållet.

Allmänt sett har kvaliteten på våra vägar försämrats något. Det upprepar regeringen i flera avsnitt i den nyss framlagda budgeten för nästa år.

”Vägkvaliteten sett till andel väg som inte uppfyller Trafikverkets underhållsstandard har försämrats något det senaste året, men ligger ändå på en högre nivå än 2012”, är en formulering som regeringen använder i budgetpropositionen.

Bara i år hade vägnätet behövt underhåll för 4 miljarder kronor mer än vad som anslagits.

– Ja, vi har haft ett underskott i jämförelse med vad vi hade behövt på vägsidan. Det rör sig om ett par miljarder om året. Vi har varit tydliga på den punkten när vi lämnat in underlag till den infrastrukturproposition som kommer i höst, säger Ulrika Honauer, chef för vägsystem på Trafikverket.

Där väntar man med spänning på den propositionen och hur stora satsningar politikerna vill göra på vägnätet framöver.

Propositionen kan inte innehålla ytterligare anslag till nästa års verksamhet, men på Trafikverket är ett tillskott under hela perioden 2018 – 2025 mycket angeläget.

– Vi har tittat igenom budgeten och det förefaller inte som om man gjort några förändringar jämfört med tidigare för åren 2017 eller 2018, men däremot en höjning från 2019 och framåt, säger Ulrika Honauer.

Hon berättar att den som vill bedöma vägnätets standard möter en ganska komplicerad bild. En del insatser sorteras under rubriken tekniskt underhåll, som reparationer broar och räcken med mera. Ett dåligt räcke som behöver åtgärdas påverkar inte komforten för dem som färdas på vägen, medan andra saker direkt påverkar komfort och framkomlighet.

– Vi har mycket pengar till underhåll, men behoven är ännu större, säger Ulrika Honauer.

Hon framhåller att Trafikverket kontinuerligt förbättrar vägnätet. Volymen avgörs inte helt av statsanslagen. Priset på asfalt är kopplat till oljepriset. Med lågt oljepris som nu kan lite fler sträckor asfalteras än annars.

– Min bedömning är att det högtrafikerade vägnätet vid storstäderna är bättre än tidigare, medan mindre vägar kan vara sämre.

– I stora delar av landet har vi hög komfort på våra vägar och ingenstans tummar vi på säkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?