Vägarna blir sämre

Vägarnas kvalitet har försämrats något det senaste året, skriver regeringen i statsbudgeten för 2017. Trafikverket bekräftar att man behöver ett par miljarder kronor ytterligare om året till underhållet.

Allmänt sett har kvaliteten på våra vägar försämrats något. Det upprepar regeringen i flera avsnitt i den nyss framlagda budgeten för nästa år.

”Vägkvaliteten sett till andel väg som inte uppfyller Trafikverkets underhållsstandard har försämrats något det senaste året, men ligger ändå på en högre nivå än 2012”, är en formulering som regeringen använder i budgetpropositionen.

Bara i år hade vägnätet behövt underhåll för 4 miljarder kronor mer än vad som anslagits.

– Ja, vi har haft ett underskott i jämförelse med vad vi hade behövt på vägsidan. Det rör sig om ett par miljarder om året. Vi har varit tydliga på den punkten när vi lämnat in underlag till den infrastrukturproposition som kommer i höst, säger Ulrika Honauer, chef för vägsystem på Trafikverket.

Där väntar man med spänning på den propositionen och hur stora satsningar politikerna vill göra på vägnätet framöver.

Propositionen kan inte innehålla ytterligare anslag till nästa års verksamhet, men på Trafikverket är ett tillskott under hela perioden 2018 – 2025 mycket angeläget.

– Vi har tittat igenom budgeten och det förefaller inte som om man gjort några förändringar jämfört med tidigare för åren 2017 eller 2018, men däremot en höjning från 2019 och framåt, säger Ulrika Honauer.

Hon berättar att den som vill bedöma vägnätets standard möter en ganska komplicerad bild. En del insatser sorteras under rubriken tekniskt underhåll, som reparationer broar och räcken med mera. Ett dåligt räcke som behöver åtgärdas påverkar inte komforten för dem som färdas på vägen, medan andra saker direkt påverkar komfort och framkomlighet.

– Vi har mycket pengar till underhåll, men behoven är ännu större, säger Ulrika Honauer.

Hon framhåller att Trafikverket kontinuerligt förbättrar vägnätet. Volymen avgörs inte helt av statsanslagen. Priset på asfalt är kopplat till oljepriset. Med lågt oljepris som nu kan lite fler sträckor asfalteras än annars.

– Min bedömning är att det högtrafikerade vägnätet vid storstäderna är bättre än tidigare, medan mindre vägar kan vara sämre.

– I stora delar av landet har vi hög komfort på våra vägar och ingenstans tummar vi på säkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.