Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Vi har genom hela den här processen trott att vi själva ska kunna bestämma vilka som ska vara våra medlemmar, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Men på torsdagsförmiddagen kom domen. Stockholms tingsrätt ogiltigförklarar uteslutningen av den politiskt aktive sverigedemokraten Mats Fredlund. Domen innebär också att rätten underkänner förbundets tolkning av sina egna stadgar. Och därmed rätten att säga nej till personer som aktivt arbetar mot förbundets mål, byggda på idén om alla människors lika värde.

– Vi respekterar självfallet domen, men måste nu analysera den mer noggrant, säger Lars Mikaelsson.

Tingsrätten har tagit ställning till om Transport gjorde rätt när förbundet uteslöt lastbilschauffören Mats Fredlund, efter att han valdes in som SD-ledamot i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018.  Fredlund har stämt Transport och krävt att uteslutningen hävs,  och dessutom ett skadestånd på 100 000 kronor.

Oväntat utslag

Dagens dom var för Transport ett negativt utslag – och oväntat.

– Ja, det får man väl ändå säga, att det inte var vad vi förväntade oss. Men det är för tidigt att säga hur vi kommer att gå vidare, om vi ska överklaga eller inte, säger Lars Mikaelsson.

Han kan inte utesluta att en konsekvens blir att Transport i framtiden gör som andra LO-förbund; bara stoppar aktiva sverigedemokrater från att inneha fackliga förtroendeuppdrag, inte från att vara medlemmar i facket. Transport och Pappers har i dag den hårdaste hållningen av LO-förbunden.

Lars Mikaelsson ser domen som oroväckande ur fler perspektiv. Öppnar den för att det inte går att sätta någon gräns alls, inte ens mot medlemskap för aktiva extremister och aktiva i ytterlighetspartier?

Transports förbundssekreterare understryker dock att domen vinner laga kraft först om tre veckor. Till dess går tingsrättens beslut att överklaga.

– Det finns skrivningar i domen som vi reagerat på, säger Mikaelsson.

Det handlar bland annat om referat till SD:s partiprogram, där rätten behandlar ett senare – ”tvättat” – program än det med avsnitt som Transport lyfte fram under rättegången, och som var aktuellt vid tiden för Fredlunds uteslutning. Avsnitt ur SD:s partiprogram som talar om människors ”essenser”, som något oföränderligt över tid och rum. Och där människor med viss essens i klartext aldrig kommer att kunna passa in i det svenska samhället, och därför inte bör få komma hit.

Prövning i rätten

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) under rättegången. Foto: Lilly Hallberg

Det som i den aktuella rättegången har prövats, i första hand, är om Transport haft rätt att utesluta Fredlund på grund av att han brutit mot förbundets stadgar.

Rättens rådman, Joakim Munter, skriver i en kommentar: ”Målet har huvudsakligen behandlat frågan om Förbundets uteslutningsbeslut haft stöd i Förbundets stadgar och tingsrätten har, vid en objektiv tolkning av dessa stadgar, funnit att uteslutningen inte haft stöd i nämnda stadgar.”

Tingsrätten bedömer att Transport inte kunnat visa att Mats Fredlund, genom sitt kommunalpolitiska uppdrag för SD, bedriver en verksamhet som är oförenlig med stadgarna. Transport förde i huvudförhandlingen fram en rad uttalanden med rasistisk och homofob karaktär, gjorda av sverigedemokrater i ledande positioner inom SD. Men i rättens domskäl heter det att ”Under alla förhållanden anser tingsrätten att enskilda partimedlemmars olämpliga uttalanden, i den utsträckning de inte visats ha stöd i den officiella och utåt manifesterade partihållningen, inte kan tillräknas Mats Fredlund enbart på grundval av hans uppdrag i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna.”

Tingsrätten avvisar däremot Mats Fredlunds skadeståndskrav.

Mats Fredlund har, genom sitt juridiska ombud Anders Elvingsson, låtit förstå att han avvaktar hur Transport kommer att göra när det gäller ett eventuellt överklagande och då bland annat med tanke på skadestånd. I övrigt har han uttryckt i flera medier att han är nöjd med domen, men att han är tveksam till att gå med i Transport igen.

Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare hälsat Mats Fredlund välkommen tillbaka, förutsatt att han aktivt slutat jobba mot förbundet och fortfarande är arbetstagare i transportbranschen.

LO-TCO Rättsskydd, som driver fallet för Transport, har nu fram till den 25 mars på sig att skriftligt överklaga domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan A:
    5 mars, 2021

    Överklaga. Annars var hamnar vi då? Det slutar med att INGEN förening eller fackförbund själva kan bestämma vilka som ska var medlemmar och på vilka grunder. Finns ingen anledning att skriva stadgar eller regler och ha kongress vart femte år som behandlar frågor som dessa om domstolarna ska bedöma medlemskaps innehåll.
    Dessutom verkar domstolen här inte sett annat än till en tillrättalagd beskrivning av SD som underlag för sin dom. Överklaga.

  2. Anonym:
    5 mars, 2021

    Skönt att fler partivänner är välkomna till transport. Den här domen var väldigt avgörande om vi på vår arbetsplats skulle gå ur bara för att vi vill tillhöra andra partier än S. Fackförbund ska vara inte vara politiskt bundet!

  3. Tobias Åkerlund:
    5 mars, 2021

    Jag hoppas ni överklagar.
    Mvh medlem

  4. 0107UE:
    5 mars, 2021

    Om Transport bara vill ha Socialakrobater i sin förening, hur många blir kvar då?
    Kanske dags att inse att det finns fler partier(?)!

  5. Crister Krusing:
    4 mars, 2021

    Konstig dom det finns ju fler fack att gå med i.

  6. Sten De Geer:
    4 mars, 2021

    Jaha, och visst måste alla också ha rätt att få bli medlem i valfritt politiskt parti oavsett sin egen politiska uppfattning.

  7. Björn Breivik:
    4 mars, 2021

    Tingsrätten uppfattas ibland som ett lotteri när det gäller hur de dömer. Överklaga och få ärendet objektivt prövat.

  8. abdulla:
    4 mars, 2021

    Bra jobbat av tingsrätten. Det får vara nog med socialdemokratiska fascistfasonerna. Ett fackförbund ska vara opolitiskt.

  9. Gunnar Dahlberg:
    4 mars, 2021

    Klart Transport själva ska kunna få avgöra vem som får vara medlem, det motsatta är ju absurt.

  10. Joakim:
    4 mars, 2021

    Jag känner mig delad, har tyckt att det varit skönt att inte kunnat haft aktiva SD i facket, då SD faktiskt jobbar på att få mig som hbtq-persons äktenskap ogiltig. Men en vinst för mig som liberal person att inte utesluta någon i en förening pga politiska synsett och fri vilja.

  11. Ulf Zetterberg:
    4 mars, 2021

    Mycket glädjande att Yttrandefriheten och Sveriges Grundlagen där föreningsfriheten gäller tvingar Transporter till Historiens skampåle.

Lästips:

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.