Analys

Unikt krångligt

Pensioner. Den svenska pensionsskutan är antagligen unik. Unikt svårnavigerad. Extra krångligt är det att försöka begripa hur man som pensionär på undre däck bäst ska göra för att dryga ut en mager pension.

Jobba längre? Kanske.

Flytta till mindre bostad? Beror på.

Sälja fritidshuset? Eventuellt. För då kan du plötsligt få bostadstillägg.

Så vad gäller nu? Hur ska pensionssystemet räddas när det inte blev som kapten och styrmännen tänkt sig?

Redan i höstas blev det klart att pensionsåldern höjs stegvis till 64 år, från dagens 61 år. Rätten att vara kvar i anställningen skrivs parallellt upp till 69 år.

Räcker det att knega på till 69 år då? Ja, visst, för dagens 50-åringar funkar det. Då får de samma pension (som andel av slutlönen) som farfar som föddes under depressionsåren i början av 1930-talet.

I början av mars kom nästa räddningsinsats för de sex partier som ingår i den så kallade Pensionsgruppen. Politikerna enades då om att grundskyddet ska höjas för de sämst lottade pensionärerna.

Det är välkommet. Pensionärer har inte hängt med i den hyfsat bra reallöneutveckling som lönearbetarna haft de senaste 15 åren. Trots dubbla jobbskatteavdrag och ett par andra försök att täta skutan har åldringarna tappat kabellängder.

Tanken är nu att ett batteri åtgärder ska genomföras under 2020:

Garantipensionen höjs. Med totalt cirka 900 kronor, till drygt 9 100 kronor i månaden (före skatt), för ensamstående. Garantin gäller för pensionärer som haft låga inkomster eller inga alls.

Bostadstillägget höjs också. Eftersom hyrorna skenat behöver både taket och bidraget höjas. Själva räkneformeln är hopplöst krånglig, men för bostadskostnader på 7 000 kronor och uppåt, gäller maxbidraget – 6 200 kronor. En förbättring på 640 kronor mot i dag.

Fast en förutsättning för att få bostadstilllägg att alltså att man inte har för stor förmögenhet på banken. Eller fritidshus. Att bo i villa eller bostadsrätt är däremot – fortfarande – okej. Båt, bil och annat lösöre räknas inte heller med i ”förmögenheten”.

Så här långt är det många som blir vinnare. Inte minst äldre kvinnor som oavlönat skött hem och ungar.

Men alla gynnas inte. I dag finns av ett ”konsumtionsstöd” på några hundralappar inbyggt i systemet. Det tas bort.

Ett krux för politikerna har hela tiden varit hur grundskyddet ska kunna förbättras, utan att moroten för fortsatt arbete försvinner. Här försöker makthavarna göra både och. Pensionärer med garantipension kan i framtiden höjda den lite – om de knegar på efter 65.

På förlorarsidan finns många som haft goda pensionsinkomster. De kan i dag i vissa fall lyfta bostadstillägg ändå. I och med de nya reglerna ändras villkoren och mer av inkomsterna ska räknas med när bostadstillägget bestäms.

Den nya reformen är som sagt välkommen, men den löser inte huvudproblemet – de generellt sett låga pensionerna.

Morgondagens LO-arbetare måste räkna med att jobba allt längre upp i åldrarna.

Alternativet är en kraftig höjning av pensionsavgifterna, som alla löntagare betalar. Vill vi det? Redan i dag avsätter vi omkring 23 procent av vårt löneutrymme till pensioner.

LO påpekar att beslutsfattarna måste se över arbetsmiljöarbetet och möjligheterna till förtidspension. I dag är det många arbetare som inte orkar jobba ens till 60 år. Vad ska de leva av, när det inte är tillåtet att lyfta pension förrän vid fyllda 64?

Trygga anställningar och heltidsjobb redan från unga år är parametrar som pensionsprofeterna hela tiden har med i kalkylerna. Då får man ihop runt 45 år i yrkeslivet. Men är det så arbetsmarknaden ser ut?

Knappast.

Hyvling, deltider, osäkra påhugg och företag som inte betalar premier till tjänstepensioner gör att många människor riskerar att bli fattigpensionärer även i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

Transportarbetarens logga

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagens unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Pensioner. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.