Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.
Close
Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.
Close
Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

– Den blir jättelåg och det är skrämmande, säger hon som har jobbat deltid hela livet. De senaste 15 åren med att dela tidningar i samhällen, byar och på landet söder om Östersund.

De börjar med att presentera sig för varandra. Två tidningsbud på samma företag, med samma tidningstitlar i bilen, möts på kontoret en novembermorgon när Transportarbetaren vill intervjua.

– Kollegorna, dem träffar man bara på julfesten, säger Lennart Thuresson.

Annika Jonsson berättar att hon brukar titta upp på kontoret när hon ändå är i stan, så där känner hon folk.

Frågan gäller vad två tidningsbud med många års erfarenhet och långa bildistrikt utanför Östersund vill skicka med till Transports avtalsförhandlare. Annika Jonsson medger att hon gick ur facket och a-kassan när hon fyllde 65. Tre år senare fortsätter hon att jobba, men numera bara varannan vecka.

– Jag skulle nog vilja att det togs hänsyn när vi får nya tidningar, säger hon. Förr vägdes extratidningarna och gav mera pengar …

Bra vinterdäck

Annars ligger Annika Jonsson krav på arbetsgivaren lite utanför avtalsrörelsen:

– Det absolut viktigaste är att vi får bra vinterdäck! Men själv är jag så gammal nu så att jag åker in på verkstaden och låter dem byta till nya däck om jag märker att de börjar bli dåliga.

Lennart Thuresson är 61 och vet inte hur länge kroppen håller, det värker i axlar bland annat. Men han vet av erfarenhet att en tillvaro som sjukpensionär inte fungerar.

– Jag kunde bara inte gå hemma.

Framtiden för papperstidningar och tidningsbud?

– Sociala medier har förstört allt. Men nu går det någorlunda igen, säger Lennart Thuresson. Tidningarnas tapp har stannat av.

– Tja, många går över till tidning på fredag och lördag plus digitalt, säger Annika Jonsson. Många gamla vill se dödsannonserna på lördagarna.

Fler veckotidningar

Båda ser att flera veckotidningar på sistone har ökat i lasten. Och båda vet att distrikten ritas om in på det nya året. Längre rundor med färre tidningar ger ändå lite mer på lönekontot.

– Om man har en tjänst på runt 75 eller 80 procent av heltid klarar man sig här uppe, säger Annika Jonsson och får medhåll av kollegan.

– Det beror på hur man bor och vad det kostar. Men de som jobbar heltid på bilverkstan får inte ut mer än vi.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.