Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.
Close
Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.
Close
Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

– Den blir jättelåg och det är skrämmande, säger hon som har jobbat deltid hela livet. De senaste 15 åren med att dela tidningar i samhällen, byar och på landet söder om Östersund.

De börjar med att presentera sig för varandra. Två tidningsbud på samma företag, med samma tidningstitlar i bilen, möts på kontoret en novembermorgon när Transportarbetaren vill intervjua.

– Kollegorna, dem träffar man bara på julfesten, säger Lennart Thuresson.

Annika Jonsson berättar att hon brukar titta upp på kontoret när hon ändå är i stan, så där känner hon folk.

Frågan gäller vad två tidningsbud med många års erfarenhet och långa bildistrikt utanför Östersund vill skicka med till Transports avtalsförhandlare. Annika Jonsson medger att hon gick ur facket och a-kassan när hon fyllde 65. Tre år senare fortsätter hon att jobba, men numera bara varannan vecka.

– Jag skulle nog vilja att det togs hänsyn när vi får nya tidningar, säger hon. Förr vägdes extratidningarna och gav mera pengar …

Bra vinterdäck

Annars ligger Annika Jonsson krav på arbetsgivaren lite utanför avtalsrörelsen:

– Det absolut viktigaste är att vi får bra vinterdäck! Men själv är jag så gammal nu så att jag åker in på verkstaden och låter dem byta till nya däck om jag märker att de börjar bli dåliga.

Lennart Thuresson är 61 och vet inte hur länge kroppen håller, det värker i axlar bland annat. Men han vet av erfarenhet att en tillvaro som sjukpensionär inte fungerar.

– Jag kunde bara inte gå hemma.

Framtiden för papperstidningar och tidningsbud?

– Sociala medier har förstört allt. Men nu går det någorlunda igen, säger Lennart Thuresson. Tidningarnas tapp har stannat av.

– Tja, många går över till tidning på fredag och lördag plus digitalt, säger Annika Jonsson. Många gamla vill se dödsannonserna på lördagarna.

Fler veckotidningar

Båda ser att flera veckotidningar på sistone har ökat i lasten. Och båda vet att distrikten ritas om in på det nya året. Längre rundor med färre tidningar ger ändå lite mer på lönekontot.

– Om man har en tjänst på runt 75 eller 80 procent av heltid klarar man sig här uppe, säger Annika Jonsson och får medhåll av kollegan.

– Det beror på hur man bor och vad det kostar. Men de som jobbar heltid på bilverkstan får inte ut mer än vi.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Däckskiftarna Nacka

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.