Taxichaufförerna utanför stationen i Metz är inte förvånade över domen mot Uber. Foto: Anna Trenning Himmelsbach
Close
Taxichaufförerna utanför stationen i Metz är inte förvånade över domen mot Uber.
Close

Stort skadestånd för franska Uber

Gigjobb. Uber ska betala ett rekordhögt skadestånd i Frankrike. 139 chaufförer ska dela på över 200 miljoner kronor, enligt ett nytt domslut. – Jag var inte alls fri, säger en av chaufförerna.

Att köra för Uber är inget man skyltar med, åtminstone inte i en mellanstor fransk stad som Metz.

– Det lönar sig egentligen inte, säger en privatchaufför som vill vara anonym. Han är ändå ansluten till plattformen.

– Som ett komplement till andra uppdrag, förklarar han.

Vid taxihållplatsen utanför järnvägsstationen är det stor ruljangs på trafiken. För privatchaufförerna är det förbjudet att stå och vänta både här och på andra strategiska platser.

– Men plattformarna har skapat stora problem för oss. Det handlar ju om modernt slaveri, säger en av taxichaufförerna.

Ingen här verkar förvånad över den senaste domen mot Uber France, som säger att företaget ska betala ett rekordbelopp i skadestånd till 139 chaufförer, som har kört för plattformen.

Att köpa en taxilicens i en mellanstor fransk stad kostar runt 1,7 miljoner kronor, medan en Uberkurs går på ett par hundralappar. Men alla här är överens om att lönsamheten för att köra för plattformarna är för låg. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Att köpa en taxilicens i en mellanstor fransk stad kostar runt 1,7 miljoner kronor, medan en Uberkurs går på ett par hundralappar. Men alla här är överens om att lönsamheten för att köra för plattformarna är för låg. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Det är Arbetsdomstolen i Lyon som har bedömt att de ska omfattas av ett regelrätt anställningskontrakt, eftersom de inte har någon reell möjlighet att styra över sitt arbete.

De 139 ska därför dela på nästan 20 miljoner euro. Enligt deras advokat, Stéphane Teyssier, handlar det om mellan 1,1 och 1,7 miljoner svenska kronor per person.

Advokaten Stéphane Teyssier, tillsammans med en av chaufförerna som fick rätt mot Uber i arbetsdomstolen i Lyon. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Advokaten Stéphane Teyssier, tillsammans med en av chaufförerna som fick rätt mot Uber i arbetsdomstolen i Lyon. Foto: Privat

Han berättar att en del av chaufförerna fortfarande jobbar för Uber. Andra har slutat självmant, eller blivit avstängda.

– En del av dem skulle vilja ha en fast anställning. Andra vill vara fria yrkesutövare, men vill då kunna välja själva när de ska arbeta.

En av dem är Rachid Laddi, numera privatchaufför i Lille. Han berättar att han blev avstängd från appen när han för några år sedan hade deltagit i en protestaktion mot Uber. Enligt domstolen kan detta likställas med en oskälig uppsägning. Innan han blev avstängd hade han kört för företaget i över tre år.

I dag arbetar han utan att vara ansluten till en plattform.

– Nu är jag fri yrkesutövare på riktigt. När jag körde för Uber var jag ofri, hade ingen social trygghet och arbetade ofta under lönsamhetsgränsen, säger Rachid Laddi.

Trots problem med rättvisan har Uber France sagt antalet anslutna chaufförer ständigt ökar, och i dag är över 32 000.

Rachid Laddi tror att siffran egentligen är ännu högre. Hans förklaringar till att så många ansluter sig är att Uber erbjuder en utbildning som bara kostar 200 kronor och dessutom är bra på marknadsföring.

Även om han själv har lämnat plattformen fortsätter han att bekämpa systemet som vice ordförande i facket INV, som organiserar privatchaufförer. När han pratar med Transportarbetaren är han på hemväg från Amsterdam, där han har deltagit i en demonstration utanför Ubers huvudkontor i EU. Han är säker på att olika plattformar kommer att få allt större problem framöver. Han pekar bland annat på att EU-parlamentet nyligen röstade för ett nytt plattformsdirektiv, och får medhåll från advokaten.

– Uber är som en parasit på taxiverksamheten. Man låter personer arbeta enligt ett system som hör hemma på 1800-talet, säger Stéphane Teyssier.

Han förklarar att Arbetsdomstolen i Lyon baserar sin dom på rättspraxis. För snart tre år sedan slog franska Högsta domstolen fast att en Uberchaufför hade en underordnad ställning i förhållande till företaget, och därför skulle vara fast anställd. Stéphane Teyssier säger att en liknande rättspraxis håller på att utvecklas i flera andra EU-länder just nu.

Men parallellt utvecklar Uber sin verksamhet. Nyligen har företaget lanserat en ny service i flera franska städer, som gör att även traditionella taxichaufförer kan vara anslutna till plattformen.

Transportarbetaren har inte kunnat nå Uber France för att få en kommentar på domen och anklagelserna. Men enligt den franska nyhetsbyrån AFP kommer företaget att överklaga domen.

– Vi kommer att gå till Högsta domstolen om det behövs, säger Rachid Laddi.

Nytt plattformsdirektiv

Gigjobb. Sedan flera år tillbaka pågår diskussioner kring ett nytt EU-direktiv för personer som arbetar för olika plattformar, enligt en uppskattning omkring 28 miljoner personer inom en rad olika områden. Enligt EU-kommissionen kan antalet plattformsarbetare öka till 43 miljoner år 2025.

Nyligen antog EU-parlamentet ett direktiv som syftar till att förhindra utnyttjandet av över fem miljoner plattformsarbetare, som egentligen inte är fria i sin yrkesutövning, och därför inte borde betraktas som egenarbetare.

Enligt beslutet blir det i framtiden upp till plattformarna att bevisa att en person verkligen är oberoende, och därför inte ska ha fast anställning. Den svenska kristdemokraten och EU-parlamentarikern Sara Skyttedal har gått i bräschen för att försöka stoppa den delen av skrivelsen, men fick inte majoritet vid omröstningen.

Det nya direktivet innebär också att plattformarna ska redovisa hur deras algoritmer fungerar, bland annat för att öka möjligheten för arbetare att protestera mot missförhållanden.

Direktivet ska nu diskuteras i trepartsförhandlingar mellan parlamentet, kommissionen och rådet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

EU-parlamentet röstade ja till nya regler för gig-jobbare

EU. Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.