Regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord, miljöarbetaren Tobias Johansson och huvudskyddsombudet Kim Jörgensen funderar över hur dödsolyckan kunde ske. ”Ta inga genvägar och stå aldrig mellan lastbilen och containern”, råder de lastbilsförare och återvinningsarbetare.
Close
Regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord, miljöarbetaren Tobias Johansson och huvudskyddsombudet Kim Jörgensen funderar över hur dödsolyckan kunde ske. ”Ta inga genvägar och stå aldrig mellan lastbilen och containern”, råder de lastbilsförare och återvinningsarbetare.
Close
Dödsolyckor 2017

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Transports regionala skyddsombud Ulf Jarnefjord, huvudskyddsombudet Kim Jörgensen och miljöarbetaren Tobias Johansson träffas utanför Renovas anläggning i Göteborg. Tanken är att få en bild av hur olyckan kunde ske, och diskutera åtgärder för att säkerheten ska öka och färre drabbas.

Olyckan inträffade den 30 augusti i år och den avlidne föraren arbetade på återvinningsbolaget Allfrakt. Det har köpts upp och heter nu Veolia recycling solutions. Där svarar vd Sebastian Wessman att företaget inte vill medverka i tidningen, av hänsyn till anhöriga och att olyckan ligger för nära i tid.

Troligt scenario

Vid Arbetsmiljöverkets, polisens och bolagets två inspektioner på olycksplatsen i ett villaområde framkommer i alla fall ett troligt scenario. Chauffören har ställt av en tom container och backar mot den container med byggavfall, som han ska hämta. Mellan lastbilen och containern finns ett utrymme på 50–80 centimeter.

Förarna brukar gå upp baktill på lastbilsramen för att slänga ett nät över den fyllda containern. Sedan går de ner och runt containern för att fästa nätet på krokar i den.

Om chauffören gjorde så vid olyckan vet ingen säkert, men när stod står mellan bakändan på lastbilen och containern kom han troligen åt fjärrkontrollen. Bordet, som är en förlängning av lastbäraren, körs ut och klämmer fast honom.

Stäng av fjärrkontrollen

Återvinningsarbetaren Tobias Johansson visar fjärrkontrollen med en röd knapp för nödstopp i underkant. Den förolyckade mannen tycks inte ha tryckt in stoppet och en kontroll efteråt visade att tekniken fungerade.

Fjärrkontroll till lastbärare
Fjärrkontroll till lastbäraren.

– Nödstoppet är lätt att komma åt, jag gör det ofta av misstag, säger Tobias, som hakar fast fjärrkontrollen i livremmen när han inte använder den.

Andra bär fjärrkontrollen i fickan, har knapparnas placering ”i fingrarna” och trycker genom tyget, berättar regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord.

Hur som helst ska fjärrkontrollen stängas av, så fort du inte lyfter, konstaterar trion. Gå inte mellan lastbilen och containern, stå vid sidan av lastbilen och gå inte längre än till bakhjulen när du lyfter, är fler råd.

Allfrakt (nu Veolia) utlovar vid andra inspektionen att fjärrkontrollerna ska programmeras om så att de stängs av automatiskt när de inte varit aktiva på fem sekunder. Det borde införas generellt, tycker Transports arbetsmiljöansvariga. Per Wulf från tillverkaren JOAB instämmer och lovar ta upp frågan på företaget.

Tobias Johansson demonstrerar den High cover-presenning, som han rullar ut och tillbaka med fjärrkontrollen. Den är guld värd framför att trassla med nät över containrarna, tycker han. Och rekommenderar fler bolag att installera täcksystemet.

– Om det funnits hade olyckan inte behövt hända, tror transportarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan T:
    4 februari, 2018

    Ta bort fjärrkontroller och sätt knappar på säker ställe på chassie

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

Transportarbetarens logga

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Transportarbetarens logga

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.