Regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord, miljöarbetaren Tobias Johansson och huvudskyddsombudet Kim Jörgensen funderar över hur dödsolyckan kunde ske. ”Ta inga genvägar och stå aldrig mellan lastbilen och containern”, råder de lastbilsförare och återvinningsarbetare.
Close
Regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord, miljöarbetaren Tobias Johansson och huvudskyddsombudet Kim Jörgensen funderar över hur dödsolyckan kunde ske. ”Ta inga genvägar och stå aldrig mellan lastbilen och containern”, råder de lastbilsförare och återvinningsarbetare.
Close
Dödsolyckor 2017

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Transports regionala skyddsombud Ulf Jarnefjord, huvudskyddsombudet Kim Jörgensen och miljöarbetaren Tobias Johansson träffas utanför Renovas anläggning i Göteborg. Tanken är att få en bild av hur olyckan kunde ske, och diskutera åtgärder för att säkerheten ska öka och färre drabbas.

Olyckan inträffade den 30 augusti i år och den avlidne föraren arbetade på återvinningsbolaget Allfrakt. Det har köpts upp och heter nu Veolia recycling solutions. Där svarar vd Sebastian Wessman att företaget inte vill medverka i tidningen, av hänsyn till anhöriga och att olyckan ligger för nära i tid.

Troligt scenario

Vid Arbetsmiljöverkets, polisens och bolagets två inspektioner på olycksplatsen i ett villaområde framkommer i alla fall ett troligt scenario. Chauffören har ställt av en tom container och backar mot den container med byggavfall, som han ska hämta. Mellan lastbilen och containern finns ett utrymme på 50–80 centimeter.

Förarna brukar gå upp baktill på lastbilsramen för att slänga ett nät över den fyllda containern. Sedan går de ner och runt containern för att fästa nätet på krokar i den.

Om chauffören gjorde så vid olyckan vet ingen säkert, men när stod står mellan bakändan på lastbilen och containern kom han troligen åt fjärrkontrollen. Bordet, som är en förlängning av lastbäraren, körs ut och klämmer fast honom.

Stäng av fjärrkontrollen

Återvinningsarbetaren Tobias Johansson visar fjärrkontrollen med en röd knapp för nödstopp i underkant. Den förolyckade mannen tycks inte ha tryckt in stoppet och en kontroll efteråt visade att tekniken fungerade.

Fjärrkontroll till lastbärare
Fjärrkontroll till lastbäraren.

– Nödstoppet är lätt att komma åt, jag gör det ofta av misstag, säger Tobias, som hakar fast fjärrkontrollen i livremmen när han inte använder den.

Andra bär fjärrkontrollen i fickan, har knapparnas placering ”i fingrarna” och trycker genom tyget, berättar regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord.

Hur som helst ska fjärrkontrollen stängas av, så fort du inte lyfter, konstaterar trion. Gå inte mellan lastbilen och containern, stå vid sidan av lastbilen och gå inte längre än till bakhjulen när du lyfter, är fler råd.

Allfrakt (nu Veolia) utlovar vid andra inspektionen att fjärrkontrollerna ska programmeras om så att de stängs av automatiskt när de inte varit aktiva på fem sekunder. Det borde införas generellt, tycker Transports arbetsmiljöansvariga. Per Wulf från tillverkaren JOAB instämmer och lovar ta upp frågan på företaget.

Tobias Johansson demonstrerar den High cover-presenning, som han rullar ut och tillbaka med fjärrkontrollen. Den är guld värd framför att trassla med nät över containrarna, tycker han. Och rekommenderar fler bolag att installera täcksystemet.

– Om det funnits hade olyckan inte behövt hända, tror transportarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan T:
    4 februari, 2018

    Ta bort fjärrkontroller och sätt knappar på säker ställe på chassie

Lästips:

Fler skyddsombud stoppar dödsolyckor

Insändare. Det behövs fler skyddsombud inom transportbranschen om nollvisionen ska uppnås.

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.