Polsk ”F-skatt” duger inte vid åkerikörning i Sverige

Skatteverket har inlett en stor granskning av svartarbete och obetalda skatter inom åkerinäringen. Inom kort släpper verket namnen på ett antal stora åkerier som bemannat bilarna med lågbetalda utländska egenföretagare. Åkerierna krävs nu på arbetsgivaravgifter, eftersom förarna varken har svensk F-skattsedel eller intyg som bekräftar att skatten betalas i hemlandet.

– Vi ser framför oss långdragna juridiska processer. Det handlar om mycket stora belopp som vi kräver in, säger Skatteverkets insatsledare Pia Bergman.

Hon ansvarar för den största granskning som Skatteverket hittills iscensatt. Den riktas mot flera branscher – bland annat transport, bygg, slakteri och städ.

Fokus ligger på arbetsgivaravgifterna, förklarar Pia Bergman:

– Inom åkeri tittar vi på företag med många bilar, men som inte har några anställda chaufförer. Ofta anlitar man utländska förare, personer som kommer från sämre bemedlade EU-länder.

– Det är givetvis okej, så länge det sker på schysta villkor. Men det vi upptäcker är att man inte betalar skatt och sociala avgifter någonstans. Varken i Sverige eller i exempelvis Polen eller Rumänien.

Pia Bergman reagerar direkt mot begreppet ”utländska F-skattare”, som används flitigt om de chaufförer som i allt högre utsträckning bemannar både svenska och utländska bilar:

– De är inte F-skattare. De har sällan vare sig svensk F-skattsedel eller ett så kallat A1-intyg, som talar om att de är utsända från hemlandet och omfattas av hemlandets sociala trygghetssystem.

– Vi talar om personer som jobbar helt oförsäkrade. När det uppdagas går vi på den som betalat ut lön och kräver arbetsgivaravgifter av det svenska företaget.

Som skatteexpert inskärper Bergman att utländska företagare som är verksamma i Sverige ska ha svensk F-skattsedel. Det duger alltså inte med polsk eller rumänsk motsvarighet. Enda alternativet är i så fall A1-intyget.

I ett första skede har Skatteverket slagit till mot ett antal större åkeriföretag. Enligt uppgifter i pressen omfattas fyra bolag och uppåt 400 chaufförer. Pia Bergman säger:

– Glöm siffrorna än så länge. Besluten blir snart offentliga. Medieintresset är stort. Jag får mejl, sms och telefonsamtal varenda vecka från riksmedia. Journalisterna undrar ur det går med granskningen. Av samtalen förstår jag att frågan är väldigt het.

Enligt Pia Bergman jobbar Skatteverket efter flera huvudlinjer. En är förstås att klämma åt fuskarna. Den andra är att ta fram information om vilka regler som faktiskt gäller.

– Vi vill nå både den utländska arbetskraften och de svenska arbetsgivarna som köper tjänsterna. Syftet är att alla parter ska göra rätt från början.

Har svenska åkare som anlitar lågbetald arbetskraft något intresse av att följa – eller ens begripa – regelverket?

Pia Bergman säger:

– I vår myndighetsutövning måste vi utgå från att företagen vill göra rätt för sig. Fast, visst, vi kan inte göra som storken och stoppa huvudet i sanden. Vi inser att alla inte är seriösa. Det är därför vi startat den här insatsen, som nästa år kommer att omfatta 47 000 arbetsdagar.

– Ibland kanske syftet inte är att göra fel. Det finns säkert förare som inte vet att man efter en viss period ska betala skatt i Sverige. Då har man inte heller tagit höjd för det när man begärt lön.

Bergman uppmanar alla utländska egenföretagare att söka F-skatt så fort de utför mer än någon enstaka cabotagekörning i Sverige.

Å andra sidan är det inte säkert att F-skattsedel beviljas. Eller borde beviljas. Fortfarande är det så att företagaren ska ha en viss självständighet gentemot uppdragsgivaren.

Hur ska de reglerna tolkas i fall där en chaufför – svensk eller utländsk – kör åkarens bil, använder åkarens utrustning och styrs helt av en och samma speditör?

Bergman:

– Om Skatteverket känner till alla omständigheter är det tveksamt om F-skatt ska beviljas. I våra ögon ska chauffören betraktas som anställd.

För att effektivare kunna klämma åt fuskarna efterlyser Skatteverket flera lagändringar. En handlar om att införa någon form av registrering av utländska företag som är verksamma i Sverige. Då skulle myndigheterna lättare kunna hålla koll på dem.

– Vi har också påtalat att inbetalda arbetsgivaravgifter borde redovisas för varje individ, löpande, månad för månad. Då skulle vi omedelbart veta vilka arbetstagare som ett företag betalar för.

– Den kunskapen skulle kunna användas vid oanmälda besök ute på arbetsplatserna. Då skulle vi snabbare kunna sätta stopp för oseriösa aktörer. Både Transport och Byggnads är påhejare av detta.

Pia Bergman avslutar med att påpeka att många utländska företag och arbetstagare faktiskt är seriösa och vill göra rätt för sig:

– En del av debatten kring den här problematiken tas över av främlingsfientliga element. Det är en stor fara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Elias Jobran klubbordförande Aviator.

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.