Vindkraftstorn på lastbil
Close
Godstransporterna blir bättre och bättre. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen i sin senaste tillståndsrapport. (Arkivbild)
Close

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

För tredje gången har Transportstyrelsen, tillsammans med Polisen, undersökt hur aktuella regler följs när det gäller godstransporter. Inom flera områden – som körkortsbehörighet och nykterhet – följs lagar och förordningar till hundra procent.

Överlag ökar regelefterlevnaden. Utvecklingen är positiv bland annat när det rör områden som tidigare mätningar haft i fokus, som lastsäkring och teknisk beskaffenhet.

Men Transportstyrelsens rapportförfattare pekar också på oroande tecken: ”Vi ser indikationer om att hastighetsefterlevnaden försämrats”, skriver de. De ser också en ojämn utveckling när det gäller kör- och vilotider.

Medan svenska förare blivit bättre på att följa reglerna för körtid och vila visar utländska förare på en sämre efterlevnad. Det riskerar att få konsekvenser både för olycksrisken och förutsättningar för rättvisa villkor inom åkerinäringen, heter det i rapporten.

Sociala villkor

För första gången har också förarnas sociala villkor undersökts för Transportstyrelsens tillståndsrapport. Det visar att lastbilschaufförerna generellt sett trivs med sitt arbete och är nöjda med arbetsförhållandena, oavsett om de kör för svenska eller utländska arbetsgivare.

Däremot visar resultaten att det är tydliga skillnader i hur verkligheten ser ut: 80 procent av förarna som arbetar för utländska arbetsgivare tillbringar minst tre nätter i veckan i lastbilen och så många som 25 procent sover sex eller sju nätter i bilen. Det kan jämföras med förare som kör för svenska åkerier – bara 20 procent av dem tillbringar tre eller fler nätter i veckan i lastbilen.

Studien visar också att bland dem med utländska arbetsgivare kom var femte chaufför bara hem någon gång i halvåret.

Stora skillnader

De allra flesta lastbilschaufförer uppger att de arbetar mellan 31 och 50 timmar per vecka, oavsett om arbetsgivaren är svensk eller utländsk. Men lönegapet är stort.

Förare som kör för svenska arbetsgivare får ut mellan 20 000 och 25 000 kronor efter skatt.

Förare som kör för utländska arbetsgivare får ut runt 15 000 i månaden, men variationerna inom gruppen är stor.

När det gäller kontroll av skatter och avgifter liknar resultaten dem från undersökningen som gjordes 2015. En femtedel av företagen hade en skuld på sitt skattekonto, men de flesta skulder är små. Dock har det skett en viss ökning av antalet restförda skulder hos Kronofogden.

I år är tredje gången som Transportstyrelsens och Polismyndigheten genomför denna typ av undersökningen. Det statliga verkets övergripande slutsats av årets tillståndsmätning är att det blivit bättre och bättre sedan 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.