Vindkraftstorn på lastbil
Close
Godstransporterna blir bättre och bättre. Den slutsatsen drar Transportstyrelsen i sin senaste tillståndsrapport. (Arkivbild)
Close

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

För tredje gången har Transportstyrelsen, tillsammans med Polisen, undersökt hur aktuella regler följs när det gäller godstransporter. Inom flera områden – som körkortsbehörighet och nykterhet – följs lagar och förordningar till hundra procent.

Överlag ökar regelefterlevnaden. Utvecklingen är positiv bland annat när det rör områden som tidigare mätningar haft i fokus, som lastsäkring och teknisk beskaffenhet.

Men Transportstyrelsens rapportförfattare pekar också på oroande tecken: ”Vi ser indikationer om att hastighetsefterlevnaden försämrats”, skriver de. De ser också en ojämn utveckling när det gäller kör- och vilotider.

Medan svenska förare blivit bättre på att följa reglerna för körtid och vila visar utländska förare på en sämre efterlevnad. Det riskerar att få konsekvenser både för olycksrisken och förutsättningar för rättvisa villkor inom åkerinäringen, heter det i rapporten.

Sociala villkor

För första gången har också förarnas sociala villkor undersökts för Transportstyrelsens tillståndsrapport. Det visar att lastbilschaufförerna generellt sett trivs med sitt arbete och är nöjda med arbetsförhållandena, oavsett om de kör för svenska eller utländska arbetsgivare.

Däremot visar resultaten att det är tydliga skillnader i hur verkligheten ser ut: 80 procent av förarna som arbetar för utländska arbetsgivare tillbringar minst tre nätter i veckan i lastbilen och så många som 25 procent sover sex eller sju nätter i bilen. Det kan jämföras med förare som kör för svenska åkerier – bara 20 procent av dem tillbringar tre eller fler nätter i veckan i lastbilen.

Studien visar också att bland dem med utländska arbetsgivare kom var femte chaufför bara hem någon gång i halvåret.

Stora skillnader

De allra flesta lastbilschaufförer uppger att de arbetar mellan 31 och 50 timmar per vecka, oavsett om arbetsgivaren är svensk eller utländsk. Men lönegapet är stort.

Förare som kör för svenska arbetsgivare får ut mellan 20 000 och 25 000 kronor efter skatt.

Förare som kör för utländska arbetsgivare får ut runt 15 000 i månaden, men variationerna inom gruppen är stor.

När det gäller kontroll av skatter och avgifter liknar resultaten dem från undersökningen som gjordes 2015. En femtedel av företagen hade en skuld på sitt skattekonto, men de flesta skulder är små. Dock har det skett en viss ökning av antalet restförda skulder hos Kronofogden.

I år är tredje gången som Transportstyrelsens och Polismyndigheten genomför denna typ av undersökningen. Det statliga verkets övergripande slutsats av årets tillståndsmätning är att det blivit bättre och bättre sedan 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Transportarbetarens logga

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.