Close
Ringduve taxi är ett stort taxibolag som haft avtal med flera Skånekommuner och med Skånetrafiken om färdtjänst, sjukresor och skolskjuts.
Close

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

– Tyvärr kan det bli utdraget. Vi måste först sammanställa lönekraven och gå till tingsrätten med en betalninganmaning. Domstolen måste sedan hitta företrädaren för delgivning, säger Lone Olsson, ombudsman med lång erfarenhet av taxibranschen.

Förarna som spontant sökt sig till Transports kontor var oroliga och frustrerade. Flera beskrev en stark oro över obetalda räkningar.

Många av dem fortsatte att jobba förra veckan – trots att lönen uteblev den 25 januari. I ett mejl hade företaget utlovat löneutbetalning den 28 eller 29 januari, men så blev det inte.

– Får man inte lön har man rätt att frånträda anställningen. Varför fortsatte ni jobba, undrade Lone Olsson.

En förare berättade att han gått till Arbetsförmedlingen för att anmäla sig som arbetslös och söka nytt jobb.

– Jag fick inte anmäla mig. Jag har ju inget arbetsgivarintyg och ingen uppsägning.

– Då har Arbetsförmedlingen gjort fel! Be dem ringa mig om det händer igen, sa Lone Olsson.

Facket befarar att tvisten med Ringeduve taxi kan bli utdragen. Företaget har bytt företrädare – till personer som framstår som målvakter, när man granskar deras tidigare bolagsengagemang.

Bolaget har också utsett en förhandlare, Torbjörn Olsson, som fått fullmakt att företräda Ringduve, bland annat i uppsägningsförhandlingar med Transport. Olsson gick ut med ett långt brev till alla anställda där han lovade att lönerna skulle betalas ut, möjligen någon dag försenade. Han uppgav också att nya investerare var på gång – som skulle rädda det skuldtyngda Ringduve taxi.

I en artikel kallade Transportarbetaren brevet för ett bluffmejl, eftersom inga löner kom.

Tidningen har upprepade gånger försökt nå bolagets olika företrädare, inklusive Torbjörn Olsson – utan att lyckas.

I helgen skickade Olsson ut ett nytt brev. Där skriver han bland annat att Transportarbetaren påstått att Ringduve taxi har fyra miljoner kronor i skatteskulder. Uppgiften är felaktig. Tidningen har aldrig påstått detta.

Här är Torbjörn Olssons brev, som Transportarbetaren fått via chaufförer:

Ni på Transport får så klart skriva vad ni vill. Dock betackar jag mig för inlägg som beskriver min information till bolagets anställda som ’bluffmail’.
För mig är det ett personligt påhopp att ni, på facket, inte respekterar mig och mitt mail. Jag avbryter därför här och nu alla förhandlingar som finns med mig involverad. Ni får hitta en annan part som kan företräda bolaget i era framtida förhandlingar.
Ni som fortfarande arbetar, hör gärna av er, jag hjälper till. Förhandlingarna är inte avslutade för er. Men för er andra, gå till facket, slösa inte min tid, det finns bara tid för er som finns kvar.
Ni som arbetsvägrar eller inte svarar i telefon, ring inte mig igen, maila inte. Förhandla via facket, jag kan inte och vill inte hjälpa er eller företräda er. Kontakta Lone.
Och så du, Jan Lindkvist, du skriver en artikel om bluffmail utan att ens kontakta mig, källan.  Hade du hört av dig hade du haft en scoop-artikel om myndighetsmissbruk. Nu har du istället en anmälan emot dig, om jag nu orkar lägga tid på detta.
Till lojala anställda
Jag försöker hjälpa er och bolaget så gott det går. Jag fortsätter arbeta för er. Det är gratis.
Till illojala anställda
Ni som inte svarar i telefon, ni som stannar hemma utan förklaring. Sluta ring, sluta maijla. Ni har själv bestämt var ni vill vara. Jag är inte anställd av er och ni betalar inte för mitt arbete. Kontakta facket, det är gratis. För er som går själv vidare kostar det 850./h, ja inte för er som är lojala så klart. För er är det gratis.
Till Lone
Tack för den här tiden. Med fackets inställning till mig och min person så kan jag inte längre företräda bolaget. Ni smutskastar mig och min person och kallar mig för en bluff. Om du, personligen, å fackets vägnar tar tillbaka ert påhopp på mig, kan jag överväga att fortsatta förhandlingarna. I annat fall så avslutas alla förhandlingar med mig som ombud här och nu.
Det här är en personlig reaktion från mig, jag uppfattade våra förhandlingar som att de var på en nivå som alla parter kan acceptera. Men, oseriösa artiklar av den här typen skall dementeras av er, i alla fall om jag skall vara ombud.
Till facket.
Ni sprider lögner. Ni kan inte skriva ’bluffmail’ förutom när det är ett bluffmail. Ni kan inte skriva bolaget har 4.000.000 i skatteskulder när ni har svart på vitt att bolaget har en fordran på skatteverket. Ni som är läskunniga kan läsa innantill att vi har en fordran på skatteverket. Ni får så klart skriva vad ni vill, det är ju pressfrihet, men ni måste då också ta konsekvenserna. Ni får förklara för era medlemmar att anledningen till att de inte har sina löner på kontot i morgon är att ni genom ert agerande stoppat mig att i morgon föreslå bolaget att de genom att själv ansöka bolaget i konkurs kan lösa detta alternativt betala ut löner med den inbetalning som förväntas i morgon. Då har alla anställda sin lön omedelbart. Ni motarbetar detta. Förklara er till era medlemmar.
Till ledningen
Ohållbart! Förhandlingarna förs nu via media. Lägg ner detta. Avsluta alla förhandlingar fram tills de förs på ett seriöst sätt. Förhandla inte via pressen. Jag avsäger mig fullmakten att företräda er inför facket.
mvh
Torbjörn

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.