Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Close
Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Close
Special: Polen

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd och lättad:

– Motståndet har varit hårt från länder och aktörer som tjänat på lönedumpningen. Det viktiga nu är att Sverige bygger upp en kontrollfunktion som säkerställer att de nya bestämmelserna följs.

– Trafikpolisen måste rustas upp. Jag ser också framför mig att facket, Transport, får en viktig roll. Främst att kontrollera att chaufförerna får den lön och de villkor de har rätt till. För att klara det måste vårt mandat klargöras och vi måste också få resurser från staten.

Sverige är ett av de länder som drivit på hårt för att få bort den misär som kommit att prägla delar av den internationella transportnäringen. Det är väl känt att chaufförer, främst från östra Europa, tvingats köra och leva månadsvis i lastbilarna. Ofta med en betalning som omöjliggör en vanlig fika eller en dusch.

För tre år hade kritiken fått fäste i EU och en majoritet av länderna ställde sig bakom en uppstramning av regelverken. Motståndet blev dock hårt från de forna öststaterna, som ser låga löner som ett konkurrensmedel. Ett tiotal länder har försökt kasta grus i maskineriet under hela den utdragna beslutsprocessen.

Den 9 juli var det voteringar i EU-parlamentet, och en majoritet av parlamentarikerna sa nej till en lång rad ändringsförslag.

– Hade ett enda av dem godkänts, hade hela mobilitetspaket fallit, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.

Paketet innehåller ett helt batteri av regler, där de allra flesta ses som positiva från fackligt håll. Om ett och ett halvt år ska merparten av bestämmelserna vara införda.

Både Transports Tommy Wreeth och Magnus Falk pekar på kontrollerna som mobilitetspaketets akilleshäl. Arbetsmiljöverket ansvarar i dag för att utländska företag följer utstationeringsbestämmelserna.

– I praktiken fungerar det inte. Arbetsmiljöverket har inte resurser. Vi kommer att ligga på ansvariga politiker för att vår, fackets, roll tydliggörs, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Fotnot: Läs en längre version av artikeln här.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.