Matbud från Yandex.eda i Moskva.
Close
Matbud från Yandex.eda i Moskva. Artyk Orozalijev jobbade i Sankt Petersburg, och hans död har startat en diskussion om budens tuffa arbetsvillkor.
Close

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Sedan något drygt år ser man dem överallt i ryska storstäder, unga människor i nästan självlysande gula kläder som bär på stora fyrkantiga ryggsäckar. De flesta går till fots, men en del cyklar eller åker sparkcykel. Oavsett hur de tar sig fram verkar de alltid ha bråttom. De gulklädda är bud som levererar mat från olika restauranger för företaget Yandex.eda.
Artyk Orozalijev var från Kirgizistan och hade jobbat som matbud för Yandex.eda i en och en halv månad. För den oberoende ryska tidningen Fontanka berättar hans bror Timur Orozalijev att Artyk var fullt frisk. Han hade inga problem med hjärtat, men han tyckte att arbetssituationen hos Yandex.eda var mycket krävande.
– Han brukade inte klaga, men sa att det var ont om tid på jobbet och att han fick avdrag när han inte hann leverera i tid.
Flera bud berättar för ryska medier att det som skapar mest stress är att de får avdrag på lönen om de inte levererar maten inom en viss tid. Att hinna det är ibland omöjligt och är du sen godtas inga ursäkter. På sociala medier har bud berättat att de efter 12–14 timmars arbete tjänat mellan 220 och 300 kronor.

Startat diskussion

Artyk Orozalijevs död har fått uppmärksamhet i ryska storstadsmedier och startat en diskussion om budens arbetsvillkor. Webbportalen Biznes online lät en reporter ta jobb som matbud hos Yandex. Han gick 50 kilometer per dag och fick inte ens ihop 300 kronor.
Ivan Milych är ordförande för Nya fackföreningen, som bland annat organiserar dem som arbetar inom snabbmatsrestauranger.
– Yandex är den största matbudsservicen i Ryssland och de har också en taxiservice. Många av dem som jobbar där är migrantarbetare, säger Ivan Milych.
Han berättar att precis som i andra delar av världen så anser inte gigekonomi-företag som Yandex.eda att buden är anställda och de följer därför inte rysk arbetslagstiftning.

Manat till bojkott

På Facebook och Twitter har användare uppmanat till bojkott av budföretagen. En liten vänstergrupp har gjort en stödmanifestation. Men Ivan Milych säger att de som driver sådana kampanjer är en liten, om än aktiv, grupp.
– Trots att många i Ryssland har sådana här jobb så har händelsen inte fått någon genklang i det ryska samhället, berättar han.
Flera tidningar har rapporterat att Artyk Orozalijev automatiskt fick ett löneavdrag dagen efter sin död, eftersom han inte kom till jobbet.
Efter dödsfallet har Yandex.eda sagt att de ska se över reglerna för hur många timmar buden får arbeta. Det andra stora matleveransföretaget, Delivery club, har sagt att de kommer att erbjuda sina bud gratis läkarundersökning.
Ryska motsvarigheten till Arbetsmiljöverket kommer att granska händelsen, men kollegor till Artyk Orozalijev säger till den oberoende tidningen Novaja gazeta att de inte tror att lagar eller myndigheter kommer att förbättra arbetssituationen.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.