Matbud från Yandex.eda i Moskva.
Close
Matbud från Yandex.eda i Moskva. Artyk Orozalijev jobbade i Sankt Petersburg, och hans död har startat en diskussion om budens tuffa arbetsvillkor.
Close

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Sedan något drygt år ser man dem överallt i ryska storstäder, unga människor i nästan självlysande gula kläder som bär på stora fyrkantiga ryggsäckar. De flesta går till fots, men en del cyklar eller åker sparkcykel. Oavsett hur de tar sig fram verkar de alltid ha bråttom. De gulklädda är bud som levererar mat från olika restauranger för företaget Yandex.eda.
Artyk Orozalijev var från Kirgizistan och hade jobbat som matbud för Yandex.eda i en och en halv månad. För den oberoende ryska tidningen Fontanka berättar hans bror Timur Orozalijev att Artyk var fullt frisk. Han hade inga problem med hjärtat, men han tyckte att arbetssituationen hos Yandex.eda var mycket krävande.
– Han brukade inte klaga, men sa att det var ont om tid på jobbet och att han fick avdrag när han inte hann leverera i tid.
Flera bud berättar för ryska medier att det som skapar mest stress är att de får avdrag på lönen om de inte levererar maten inom en viss tid. Att hinna det är ibland omöjligt och är du sen godtas inga ursäkter. På sociala medier har bud berättat att de efter 12–14 timmars arbete tjänat mellan 220 och 300 kronor.

Startat diskussion

Artyk Orozalijevs död har fått uppmärksamhet i ryska storstadsmedier och startat en diskussion om budens arbetsvillkor. Webbportalen Biznes online lät en reporter ta jobb som matbud hos Yandex. Han gick 50 kilometer per dag och fick inte ens ihop 300 kronor.
Ivan Milych är ordförande för Nya fackföreningen, som bland annat organiserar dem som arbetar inom snabbmatsrestauranger.
– Yandex är den största matbudsservicen i Ryssland och de har också en taxiservice. Många av dem som jobbar där är migrantarbetare, säger Ivan Milych.
Han berättar att precis som i andra delar av världen så anser inte gigekonomi-företag som Yandex.eda att buden är anställda och de följer därför inte rysk arbetslagstiftning.

Manat till bojkott

På Facebook och Twitter har användare uppmanat till bojkott av budföretagen. En liten vänstergrupp har gjort en stödmanifestation. Men Ivan Milych säger att de som driver sådana kampanjer är en liten, om än aktiv, grupp.
– Trots att många i Ryssland har sådana här jobb så har händelsen inte fått någon genklang i det ryska samhället, berättar han.
Flera tidningar har rapporterat att Artyk Orozalijev automatiskt fick ett löneavdrag dagen efter sin död, eftersom han inte kom till jobbet.
Efter dödsfallet har Yandex.eda sagt att de ska se över reglerna för hur många timmar buden får arbeta. Det andra stora matleveransföretaget, Delivery club, har sagt att de kommer att erbjuda sina bud gratis läkarundersökning.
Ryska motsvarigheten till Arbetsmiljöverket kommer att granska händelsen, men kollegor till Artyk Orozalijev säger till den oberoende tidningen Novaja gazeta att de inte tror att lagar eller myndigheter kommer att förbättra arbetssituationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Transportarbetarens logga

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.