Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

Ekot i Sveriges Radio ägnade stora delar av nyhetssändningarna i slutet av förra veckan åt problemet med utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige. Alltså bryter mot cabotagereglerna. En slutsats var att utländska åkerier kommer undan skatt som borde betalas i Sverige, och att konkurrensen inte är schyst.

I fredags eftermiddag avslutades reportageserien med att finansminister Magdalena Andersson (S) förebådade obligatoriska transpondrar så att myndigheterna ska kunna följa alla lastbilars rörelser.

Hur då? När då? Vi ringde upp finansdepartementet för att få fler detaljer:

– En arbetsgrupp jobbar med frågan, berättar Gösta Brunnander, pressekreterare hos finansministern.

I gruppen sitter tjänstemän från finansdepartementet samt experter från tre myndigheter: Transportstyrelsen, Trafikverket och Skatteverket. Gruppen har tillsatts efter att Magdalena Andersson i februari totalsågade förslagen i en utredning om kilometerskatt på tung trafik. Grunden i den var att skatten skulle variera utifrån lastbilens vikt, axlar och utsläppsklass.

Gösta Brunnander förklarar varför förslagen om en skatt per kilometer för både svenska och utländska lastbilar inte var bra:

– Skatten som föreslogs skulle ha slagit hårt mot svenska åkerier i glesbygden. Avgiften behöver differentieras så att den är olika hög i städer och i glesbygd.

I utredningen, den som sågades, föreslogs att åkerierna skulle vara knutna till en ”tjänsteleverantör”. Och att dessa tjänsteleverantörer skulle lagra information om vilka sträckor de anslutna lastbilarna körs, för att sedan rapportera till Transportstyrelsen. Enligt samma utredning skulle eventuellt fusk avslöjas genom att lastbilar kameraövervakades och granskades i vanliga vägkontroller.

Den tekniska lösningen för att kontrollera fordonen diskuteras också i arbetsgruppen på finansdepartementet. Och i den frågan gav alltså Magdalena Andersson ett besked i förra veckan.

– Jag tror det kan bli nödvändigt med att man har någon form av transponder eller övervakningslösning som i så fall krävs i alla lastbilar. Vi ska kunna säkerställa att det är en schyst konkurrens för de svenska åkarna, sa finansministern till Sveriges Radio.

Från departementet meddelas att ambitionen är att lägga ett förslag under denna mandatperiod. Ett förslag som sedan kommer att gå ut på remiss till myndigheter och organisationer innan riksdagen kan fatta beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 december, 2017

    Några små problem uppstår, vad kostar övervakningen och hur kommer man tillrätta med chaufförsbristen? Olagligt eller inte med cabotage så kan man inte komma ifrån att de fyller upp ett efterfrågegap, Om transportkapaciteten minskar med 10% pga de hårdare reglerna klarar Sverige transportbehovet? För övrigt när det gäller "just konkurrens" så har ju staten satt den justa konkurrensen ur spel när det gäller taxinäringen med starta eget bidrag och lönebidrag, så att alla får svårare att försörja sig pga ett utbudsöverskott. Det finns således mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Ökade regleringar drabbar i första hand landet egna åkare på lastbilssidan, ökade kostnader leder till ökad löne- och lönsamhetspress. Vinterhjul på alla lastbilsaxlar vad tror ni det kostar. Fusket kommer att öka, men detta faktum tar inte en sosse in. "Den goda viljan" skall lösa alla problem.

Lästips:

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.