Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

Ekot i Sveriges Radio ägnade stora delar av nyhetssändningarna i slutet av förra veckan åt problemet med utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige. Alltså bryter mot cabotagereglerna. En slutsats var att utländska åkerier kommer undan skatt som borde betalas i Sverige, och att konkurrensen inte är schyst.

I fredags eftermiddag avslutades reportageserien med att finansminister Magdalena Andersson (S) förebådade obligatoriska transpondrar så att myndigheterna ska kunna följa alla lastbilars rörelser.

Hur då? När då? Vi ringde upp finansdepartementet för att få fler detaljer:

– En arbetsgrupp jobbar med frågan, berättar Gösta Brunnander, pressekreterare hos finansministern.

I gruppen sitter tjänstemän från finansdepartementet samt experter från tre myndigheter: Transportstyrelsen, Trafikverket och Skatteverket. Gruppen har tillsatts efter att Magdalena Andersson i februari totalsågade förslagen i en utredning om kilometerskatt på tung trafik. Grunden i den var att skatten skulle variera utifrån lastbilens vikt, axlar och utsläppsklass.

Gösta Brunnander förklarar varför förslagen om en skatt per kilometer för både svenska och utländska lastbilar inte var bra:

– Skatten som föreslogs skulle ha slagit hårt mot svenska åkerier i glesbygden. Avgiften behöver differentieras så att den är olika hög i städer och i glesbygd.

I utredningen, den som sågades, föreslogs att åkerierna skulle vara knutna till en ”tjänsteleverantör”. Och att dessa tjänsteleverantörer skulle lagra information om vilka sträckor de anslutna lastbilarna körs, för att sedan rapportera till Transportstyrelsen. Enligt samma utredning skulle eventuellt fusk avslöjas genom att lastbilar kameraövervakades och granskades i vanliga vägkontroller.

Den tekniska lösningen för att kontrollera fordonen diskuteras också i arbetsgruppen på finansdepartementet. Och i den frågan gav alltså Magdalena Andersson ett besked i förra veckan.

– Jag tror det kan bli nödvändigt med att man har någon form av transponder eller övervakningslösning som i så fall krävs i alla lastbilar. Vi ska kunna säkerställa att det är en schyst konkurrens för de svenska åkarna, sa finansministern till Sveriges Radio.

Från departementet meddelas att ambitionen är att lägga ett förslag under denna mandatperiod. Ett förslag som sedan kommer att gå ut på remiss till myndigheter och organisationer innan riksdagen kan fatta beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 december, 2017

    Några små problem uppstår, vad kostar övervakningen och hur kommer man tillrätta med chaufförsbristen? Olagligt eller inte med cabotage så kan man inte komma ifrån att de fyller upp ett efterfrågegap, Om transportkapaciteten minskar med 10% pga de hårdare reglerna klarar Sverige transportbehovet? För övrigt när det gäller "just konkurrens" så har ju staten satt den justa konkurrensen ur spel när det gäller taxinäringen med starta eget bidrag och lönebidrag, så att alla får svårare att försörja sig pga ett utbudsöverskott. Det finns således mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Ökade regleringar drabbar i första hand landet egna åkare på lastbilssidan, ökade kostnader leder till ökad löne- och lönsamhetspress. Vinterhjul på alla lastbilsaxlar vad tror ni det kostar. Fusket kommer att öka, men detta faktum tar inte en sosse in. "Den goda viljan" skall lösa alla problem.

Lästips:

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.