Joakim Rosén och Malin Johansson
Close
”Vi är faktiskt ganska bortskämda när det gäller arbetskläder. Det är aldrig något prat”, säger Joakim Rosén, chaufför och skyddsombud. Chauffören Malin Johansson gillar arbetskläderna, även om jackan kunde ha lite mer midja.
Close

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Det kom ett lite ovanligt mejl till redaktionen. Avsändaren var ett skyddsombud som just inte hade något att klaga på hos sin arbetsgivare:

”Välkommen att göra ett reportage om Lindströms Transport Norrbotten. Åkeriet värdesätter verkligen personalen och har tvättbytessystem så man alltid kan ha rena arbetskläder. Och skor får vi välja de som passar bäst och är bekvämast, oavsett pris.”

Lunchpromenad hos Lindströms: Micke Backström, mekaniker och chaufför, Ann Lendholm, personal- och driftchef, och skyddsombudet Joakim Rosén.
Lunchpromenad hos Lindströms: Micke Backström, mekaniker och chaufför, Ann Lendholm, personal- och driftchef, och skyddsombudet Joakim Rosén.  Foto: Lena Blomquist

Så skrev Joakim Rosén, chaufför och skyddsombud, och ett par veckor senare sitter jag i åkeriets lunchrum i ett industriområde i Luleå.

– Vi har en lite ovanlig modell här, säger Joakim Rosén De flesta chaufförer man träffar verkar få tvätta alla sina kläder själva, hit kommer ett tvätteri och hämtar säckarna en gång i veckan.

Han beskriver vad som ingår i tvättbytessystemet: tre tjocktröjor, tre arbetsbyxor och två skaljackor med löstagbara fleecefoder.

– Jag tycker kombon är jättebra, med en regnjacka som funkar som vanlig jacka och som sen blir vinterjacka när man sätter i fodret. Men det finns några som inte gillar lager på lager-principen.

Alla plagg är märkta så att de hittar tillbaka till rätt person efter tvätten. Kläder som är trasiga lagas eller ersätts med nya. Storleken ska bytas om det behövs.

– Nja, protesterar chauffören Gustav Ek som värmer ugnspannkaka med proteinpulver:

– Jag försökte byta storlek i våras, men det funkade inte den gången. Så jag gick ner i vikt i stället, är åtta kilo lättare nu.

Vi hittar vd Andreas Lindström vid sitt skrivbord. Han är hundra procent nöjd med jack-, byx- och tröjmodellerna samt tvättbytessystemet som Lincargo har tagit fram åt Lindströms och andra åkerier som anlitas.

– Personalen ska ha hela och rena kläder, säger han. Vara representativa och inte behöva tvätta arbetskläderna hemma.

I hans förråd finns t-tröjor, collegetröjor och arbetshandskar i lager. Kläder som chaufförerna byter ut när det behövs, men får tvätta själva.

Skor är inte någon självklarhet i åkeribranschen. På uppdrag där skyddsskor krävs enligt arbetsmiljölagen ska förstås arbetsgivaren betala dem. Men därutöver tänker företagen olika.

Tillbaka i lunchrummet berättar skyddsombudet Joakim Rosén att han är nöjd på den punkten också.

– Vi åker till Grolls butik i stan och provar ut en sko som passar. Det spelar ingen roll om den kostar 495 eller 2 895…

Åkeriet står för en sommarsko och en vintersko, och de ska helst räcka i två år.

– Men jag säger åt dem att gå och byta om jag ser någon med trasiga skor, säger personal- och driftschefen Ann Lendholm, som plockat fram älggryta med broccoli och ris ur matlådan.

Vid kyllagret några kilometer därifrån har Malin Johansson just kommit från Boden. Hon lossar sin last av Guldfiskens portionsförpackningar med färdigmat innan arbetsdagen tar slut. Någon annan rycker in och sorterar varorna för leverans till butikerna på natten eller tidigt nästa morgon.

– Kläderna är sköna och byxorna passar bra. Men jackan har ingen midja. Det märks att det inte är någon dammodell, säger Malin Johansson.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?